U maakt al een tijdje gebruik van Google Ads om te adverteren in Google, maar u bent nog niet helemaal tevreden met uw advertentieresultaten. Wij geven u graag enkele tips om nog relevanter te adverteren in Google Ads, zodat uw resultaten vanzelf beter worden.
Tip 1: verbeter uw kwaliteitsscore
Wat veel mensen niet weten of onderschatten, is dat uw kwaliteitsscore een grote invloed heeft op de prestaties van uw Google Ads advertenties. Hoe hoger uw kwaliteitsscore is, hoe lager de kosten per click (CPC) zijn. Hoe lager uw kosten zijn, des te meer u voor hetzelfde budget kunt adverteren. Dit betekent dat u met een hoge kwaliteitsscore relevanter kunt adverteren.
Er zijn enkele factoren die uw kwaliteitsscore beïnvloeden. Dit zijn onder andere de verwachte klikfrequentie van een zoekwoord, ook wel de CTR genoemd. Verder is de historie van de CTR van een url van belang voor de kwaliteitsscore. Hoe vaker er in het verleden op een zichtbare url is geklikt, hoe hoger de kwaliteitsscore die u van Google krijgt. De kwaliteit van de bestemmingspagina is ook van invloed op uw kwaliteitsscore.
Door u meer in de kwaliteitsscore te verdiepen en deze te verbeteren, kunt u meer uit uw budget halen. Dit betekent dat u nog relevanter kunt adverteren in Google Ads.
Tip 2: koppel Ads aan Analytics
Heeft u Google Ads nog niet gekoppeld met Google Analytics? Dan loopt u veel relevante informatie over uw campagne mis. Door deze koppeling te maken, kunt u de resultaten van uw campagne nog beter meten. Kunt u de resultaten beter meten, dan is het gemakkelijker uw campagne te evalueren en indien nodig te verbeteren. Dit betekent dat een eenvoudige koppeling met Google Analytics u ook helpt relevanter te adverteren in Ads.
Tip 3: test diverse advertenties
Wij raden u altijd aan meerdere advertenties te testen in Google Ads. Dit doet u door meerdere advertenties op te stellen, met diverse titels, verschillende beschrijvende teksten en uiteraard verschillende zoekwoorden. Door meerdere advertenties uit te zetten en deze met elkaar te vergelijken, kunt u goed zien wat goed werkt en wat minder goed werkt. Ook dit maakt het gemakkelijker relevant te adverteren in Google.
Tip: zet niet te veel verschillende advertenties uit, want dan moet u veel advertenties met elkaar vergelijken. Start met twee of drie advertenties en leg deze naast elkaar. De beste advertentie kunt u nogmaals uitzetten, eventueel weer in drie verschillende varianten. Als u dit een tijdje doet, heeft u vanzelf de perfecte advertentie. Uiteraard blijft u deze nog wel evalueren, om te checken of de advertentie echt goed blijft werken.
Tip 4: gebruik uitsluitingswoorden in uw campagne
Iedereen gebruikt zoekwoorden in een Google Ads campagne, maar lang niet iedere ondernemer maakt ook gebruik van uitsluitingswoorden. Een uitsluitingswoord is een los zoekwoord of een zoekwoordcombinatie die u toevoegt aan uw campagne om juist niet getoond te worden. Wilt u bijvoorbeeld wel dat uw advertentie getoond wordt bij het zoekwoord ‘houten tafel’, maar niet bij het zoekwoord ‘houten tafel boomstam’? Dan voegt u deze laatste zoekwoordcombinatie toe aan uw campagne als uitsluitingswoorden. Nu wordt uw advertentie niet getoond als iemand op deze woorden zoekt.
Door uitsluitingswoorden in te stellen, voorkomt u dat u onnodig hoge kosten maakt. U voegt woorden toe die waarschijnlijk niet gaan leiden tot een conversie en bespaart op deze manier een hoop geld. Let op: voeg niet te veel uitsluitingswoorden toe, want dan wordt uw advertentie wel erg weinig getoond. Voeg enkel woorden toe waarvan u weet dat deze voor uw campagne niet zullen werken.
Tip 5: optimaliseer uw bestemmingspagina
Tot slot raden wij u aan uw bestemmingspagina te optimaliseren, als u meer uit uw Google Ads campagne wil halen. Niet alleen uw advertentie heeft invloed op uw conversie, maar de pagina waar uw advertentie de internetgebruiker naartoe stuurt zeker ook. Door deze pagina te optimaliseren, kunt u meer uit uw Ads campagne halen.
Ten eerste kunt u de bestemmingspagina optimaliseren door deze sneller te maken. Dit doet u met de tool Google PageSpeed Insights. Daarnaast kunt u de pagina optimaliseren door deze mobiel vriendelijk te maken. Tot slot is het ook belangrijk relevante zoekwoorden op de bestemmingspagina terug te laten komen. Dit maakt de pagina namelijk relevanter en dit is weer goed voor uw kwaliteitsscore.
Hulp nodig? Wij staan voor u klaar
Heeft u hulp nodig met het verbeteren van uw Google Ads campagne? Neem dan gerust contact met ons op. Intelligent Online kan uw advertentie van A tot Z voor u voeren, maar kan uw huidige campagne ook verbeteren. Wij helpen u graag de campagne relevanter te maken, zodat u nog meer uit Google Ads kunt halen.
Links:
Wat is beter: Facebook Advertising of Google Ads?
Ads trends 2018
Hoger in Google? Zorg dan voor een hoge pagespeed
LinkedIn voor B2B marketing
7 verschillen tussen Facebook Lead Ads en LinkedIn Lead Ads
5 redenen waarom LinkedIn Advertising werkt
Tips om leads te verzamelen met LinkedIn
Helpen likes op Facebook uw business vooruit?
De beste tips voor een succesvolle Facebook Advertising campagne
Wilt u specifieke doelgroepen bereiken? Probeer Facebook Advertising
Hoe zet u Facebook het beste in voor acquisitie?
De belangrijkste recente updates in Google Ads
Aspecten die elk bedrijf over Google Ads zou moeten weten
Heeft Google Ads effect op resultaten binnen SEO?
Praktische Google Ads tips voor B2B ondernemers