Verhoog je kwaliteitsscore in Google Ads met dynamische landingspagina’s

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Ben je op zoek naar methodes om minder te betalen per klik zonder te verliezen op het rendement van je Google Ads-account? Het behalen van een hoge kwaliteitsscore is dan van enorm belang. Met een hoge kwaliteitsscore dalen de benodigde kosten per klik (CPC), waarmee de totale kosten voor je reclame campagnes afnemen. Zo wordt adverteren op Google goedkoper, terwijl je toch bovenaan in Google komt te staan. Het gebruiken van dynamische landingspagina’s is hiervoor een uitstekend middel. In dit artikel lees je alles over de toepassing van dynamische landingspagina’s voor een hogere kwaliteitsscore.

Hoe stelt Google de kwaliteitsscore vast?

Google besluit tot een bepaalde kwaliteitsscore aan de hand van de relevantie van jouw advertentie voor de zoektermen die de gebruiker heeft ingevoerd. Als iemand op zoek is naar een blauwe korte jurk, dan is een advertentie voor gele jurken minder relevant. Een advertentie voor een blauwe korte jurk is daarbij weer meer relevant dan een reclame campagne voor blauwe jurken.

Je account zo ver mogelijk onderverdelen

Als een gebruiker dus specifiek op zoek is naar een blauwe korte jurk, is het verstandig om de bezoeker meteen een filterweergave te laten zien van blauwe korte jurken. De gebruiker is immers niet van plan om naar andere kleuren te kijken. Daarom is het verstandig om je account zo ver mogelijk onder te verdelen. Zet bij de juiste advertentieteksten de zoekwoorden die passen bij de advertentiegroep. Zorg daarbij dat de advertentie gekoppeld is aan een relevante en specifieke landingspagina.

Geen categorieën tot in het oneindige

Als een gebruiker zoekt naar een mouwloze jurk, dan laat je bij het adverteren op Google de categorie met sleeveless dresses zien. Je wilt in die situatie dat Google de landingspagina met de mouwloze jurken laat zien. Google controleert echter de relevantie en de kwaliteit van de landingspagina voor het merendeel aan de hand van de inhoud. Voor ieder mogelijk sleutelwoord binnen je account een aparte categorie creëren functioneert echter niet. Wat is dan echter wel een uitstekende oplossing? Het creëren van dynamische landingspagina’s. Indat geval laat je een zoekwoord terugkomen dat door speciaal ingevoerde zoektermen geactiveerd is. Het gebruikte zoekwoord kan je dan aangeven in de URL met wat de Valuetrack parameters van Google wordt genoemd.

Gebruik Valuetrack parameters

Voeg Valuetrack parameters toe aan de bestemmings-URL van je advertentie, om meer informatie door te geven. Plaats hiervoor eerst een vraagteken achter de URL, met daarachter de naam van de eerste parameter. Voeg daarna een =-teken toe, en type daarna de Valuetrack-parameter {keyword}. Google vervangt deze term met de ingevulde zoekterm van de Google gebruiker. Het ziet er dan als volgt uit: http://www.voorbeeld.com/categorie/?zoekwoord={keyword}

Creëer een hogere relevantie van je bestemmingspagina

De relevantie van je landingspagina kun je op een eenvoudige manier meten. De bezoeker blijft bijvoorbeeld korter op de landingspagina, aangezien hij of zij meteen vindt waar die naar op zoek is. Aan de hand van het relevante zoekwoord kun je ook de titel van je bestemmingspainga of categoriepagina aanpassen. Ook kun je bijvoorbeeld een korte omschrijving maken aan de hand van het zoekwoord. Door een kleine wijziging in je CMS is het gemakkelijk om de informatie uit de URL te lezen.

Geef een standaardtitel weer als je geen zoekwoordparameter gebruikt

Als je {keyword} Valuetrack-parameters in de bestemmings-URL gebruikt, geeft Google je een beoordeling met de AdsBot-Google. Ze beoordelen daarbij de kwaliteitsscore van het zoekwoord met als zonder de toegevoegde {keyword}-parameter. Let er daardoor op dat je een standaardtitel laat zien als er geen zoekwoordparameter bij de URL staat. De kwaliteit van de landingspagina is anders gemakkelijk te beïnvloeden. Het is te verwachten dat Google dit doet, aangezien het anders te simpel zou zijn om de kwaliteitsscore te verhogen. Er zijn echter wel manieren om de kwaliteitsscore te verbeteren met een dynamische URL.

Stappenplan invoeren zoekwoord aan bestemmings-URL

Wat je wel kan doen, is het zoekwoord zelf invoeren aan de bestemmings-URL, zonder hierbij gebruik te maken van de Valuetrack parameter. Dit doe je met het volgende stappenplan:
1. Plaats het zoekwoord achter de URL van de bestemmingspagina. Bij het voorbeeld van de blauwe jurk, wordt dit: http://www.voorbeeld.nl/product/?zoekwoord=blauwe%20jurken Bij deze URl voeg je het zoekwoord blauwe jurken handmatig in. De %20 vervangt de spatie. Zo voorkom je dat de URL wordt afgebroken.
2. Plaats op zoekwoordniveau de bestemmings-URL bij het zoekwoord. Bij ieder zoekwoord wordt dan namelijk een aparte dynamische landingspagina weergegeven. Deze methode is voor Google niet traceerbaar.
3. Om te voorkomen dat je dubbele content creëert, is een canonical-tag naar de originele product- of categoriepagina een aanrader. Op die manier wordt voor ieder zoekwoord een nieuwe pagina aangemaakt. De Ads-bot van Google zoekt niet op deze pagina, de reguliere Google Bot wel. Dat is precies waar we naar op zoek zijn.

Onduidelijke techniek voor klanten?

Dit kan wellicht onduidelijke techniek zijn voor klanten die op zoek zijn naar jouw producten. Een dynamische landingspagina zorgt er namelijk voor, dat de categorie niet door middel van de normale navigatie te vinden is. Dit is eenvoudig op te lossen door in de pagina te plaatsen: “Onze producten en diensten voor uw zoekopdracht: zoekwoord”.

Valt dit onder Cloaking?

Je kunt je afvragen of dit onder Cloaking valt. Dat is echter niet het geval. Bij Cloaking wordt namelijk een andere pagina weergegeven aan de zoekmachine dan aan de gebruiker. De techniek die hierboven wordt beschreven laat aan zowel de gebruiker als de zoekmachine dezelfde pagina zien.

Een optimale kwaliteitsscore door dynamische landingspagina’s

Ben je benieuwd hoe dynamische landingspagina’s de kwaliteitsscore van jouw advertenties kunnen verbeteren? Aarzel dan geen seconde en neem contact op met Intelligent Online. Onze experts zorgen er samen met jou voor dat je reclame campagnes naar een optimaal niveau gebracht worden!

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online