arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Cross Device Data, meten met Google Ads

Als online marketeer is het meest ingewikkelde karwei wellicht het meten en beoordelen van Cross Device Data. Er bestaan echter diverse methoden om Cross Device Data beter te onderzoeken. Zo verkrijg je een helder overzicht in hoe de verschillende campagnes met de diverse apparaten presteren. Dit is immers van belang bij de zoekmachine optimalisatie, om hoog bij Google terecht te komen. Ben je benieuwd op welke manier dit kan? Lees dan snel verder over Cross Device Data.

Rapportages van Cross Device Data in Google Ads

Als je Cross Device Data wilt meten in Google Analytics, moet je per definitie gebruik maken van een User ID. Met Google Ads is het echter mogelijk om Cross Device Data automatisch te meten. Google voegt hiervoor de anonieme gegevens van Google gebruikers samen die al vaker in Google hebben ingelogd op één van de devices waar ze gebruik van maken. Doordat Google deze data samenvoegt, is de onderneming in staat om uiteenlopende rapportages op te stellen over de manier waarop gebruikers diverse apparaten hanteren.

Waar vind je de Cross Device Data rapporten in Google Ads?

De rapportages met betrekking tot de Cross Device Data vind je in Google Ads eenvoudig onder “hulpprogramma’s”. Klik vervolgens op toeschrijving en selecteer aan de linkerzijde op het menu met daarin alle rapportages over activiteit met diverse apparaten. Wij bespreken hier de rapporten “Apparaten”, “Apparaatpaden” en “Ondersteunende apparaten”.

Apparaten

Binnen het rapport Apparaten krijg je een helder inzicht in het aantal conversies met een bepaalde activiteit op diverse apparaten. Je vindt hier bovendien het totaal aantal conversies binnen een bepaald tijdvak. Ook zie je het percentage conversies met activiteit op diverse apparaten. In de tabel lees je daarnaast welk apparaat uiteindelijk heeft geleid tot de conversie, nadat er interactie met een bepaald apparaat zich heeft voorgedaan. Dit is zeer belangrijke informatie, aangezien veelal interacties van de gebruiker al met mobiele apparaten hebben plaatsgevonden. De last click conversie doet zich in de meeste gevallen op een desktop voor.

Apparaatpaden

Het rapport met Apparaatpaden geeft aan op welke manier de gebruiker tot een conversie is gekomen. Je volgt hierbij het volledige pad van diverse apparaten dat een gebruiker heeft afgelegd. In de meeste gevallen bestaat een conversiepad uit twee interacties, maar het kan ook voorkomen dat er wel zeven of acht interacties hebben plaatsgevonden voordat er een conversie is. Als het gaat om een product of dienst met een hoge orderwaarde, ligt het aantal interacties van het conversiepad hoger. In dat geval gaat de gebruiker voor de aankoop van dit product immers meteen over tot een aankoop. Toch is het in die gevallen al belangrijk om bovenaan bij Google te eindigen. Je wilt immers niet dat je concurrent met de gebruiker wegloopt.

De meest voorkomende interacties vinden plaats op twee apparaten. De interactie “Desktopcomputer > Desktopcomputer” vind je het meest terug. Deze conversie houdt in dat een gebruiker een tweede keer op een desktopapparaat heeft ingelogd om de conversie af te maken. Dit houdt echter niet in dat deze interactie op een andere desktop zich voordoet, maar wel door middel van een andere interactie. Als het gaat om “Mobiel > Desktopcomputer” of “Desktopcomputer > Mobiel” gaat het uiteraard wel om een ander apparaat.

Uit de tabel valt vaak op te maken dat de desktopcomputer uiteindelijk alle credits ontvangt, terwijl eerdere interacties op bijvoorbeeld een mobiel apparaat of tablet ook van groot belang zijn. Met het volgende voorbeeld is het gemakkelijk te verduidelijken. Meestal is het zo dat een spits (oftewel de desktop) een doelpunt maakt en daardoor alle credits ontvangt. Het doelpunt zou echter nooit mogelijk zijn zonder het eerdere werk van de andere spelers binnen het team (interacties op andere apparaten).

Ondersteunende apparaten

Een ander rapportage binnen Google Ads is het rapport “Ondersteunende apparaten”. Binnen dit rapport vind je de verhouding van het aantal ondersteunende clicks, in verhouding met het aantal last-click conversies. Binnen Google Analytics was het al mogelijk om dezelfde soort ratio te meten. Wat echter gemakkelijk is binnen Google Ads, is dat je de verhoudingen per apparaat kunt inzien.

Ook binnen dit rapport zie je hoe belangrijk de waarde is van de eerdere bezoeken via andere apparaten. Zo kunnen er bijvoorbeeld 150 last-click conversies hebben plaatsgevonden door middel van een mobiel apparaat, terwijl er daarnaast ook 50 ondersteunende conversies met een mobiel apparaat zich hebben voorgedaan. De verhouding tussen ondersteunend versus last-click ligt daarmee op 0,33. Dit geeft aan dat mobiel verkeer al heel belangrijk is bij de oriëntatie van gebruikers voor een bepaald product of dienst die je op jouw website aanbiedt.

Cross Device Data onderzoeken aan de hand van klikken of vertoningen

Hierboven werd uitgegaan van de conversies gebaseerd aan de hand van interacties via klikken. Het is echter met de rapportages ook mogelijk om de online advertentie campagnes te onderzoeken aan de hand van interactie via vertoningen. Voor deze situatie dien je de optie “Op basis van vertoningen” te selecteren. Je vindt deze mogelijkheid boven de overzichtsgegevens van iedere rapportage.

Krijg meer inzicht in je bezoekers met Cross Device Data

Met de rapportages van Google Ads krijg je een beter overzicht over de weg die de bezoeker maakt op jouw website, voordat hij of zij tot een conversie over gaat. Het blijkt uit dit onderzoek dat bezoekers vaak gebruik maken van diverse apparaten. Daarom is het van belang om niet alleen de last-click conversie te onderzoeken, maar ook de weg met apparaten daarvoor. De eerste interactie is al van belang bij een potentiële klant. Als niet jij, maar een van je concurrenten zichtbaar is bij de klant, zal de gebruiker waarschijnlijk eerder converteren op hun website. Deze rapportages zorgen dat je meer te weten komt over jouw potentiële klanten en hoe je ze beter kunt bereiken.

Behaal een optimaal resultaat met Google Ads

De Cross Device Data rapportages binnen Google Ads maken het jou als online marketeer gemakkelijker om een beter inzicht in jouw potentiële klanten te verschaffen. Ben je benieuwd hoe deze rapportages voor jou uitpakken? Of wil je meer informatie over Cross Device Data? Twijfel dan geen moment en neem contact op met Intelligent Online. Samen met jou onderzoeken we welk pad gebruikers afleggen om op jouw website tot een conversie over te gaan.

Reactie plaatsen