Google Ads biedt de mogelijkheid om de bodaanpassingen per apparaat verder te optimaliseren. Zo beschik je over een extra mogelijkheid om je online Google Ads campagnes verder uit te werken. Eerder was het wel mogelijk om de biedingen voor mobiele apparaten aan te passen, maar nog niet zo specifiek. De mogelijkheden en controle voor het wijzigen bij tablets of desktops waren miniem. Veelal werd al het desktop- en tabletverkeer op een grote stapel gegooid zonder opties om de biedingen per apparaat te wijzigen. Er werd namelijk bij het adverteren op Google gedacht dat consumenten op desktops en tablets vrijwel hetzelfde gedrag zouden vertonen.
De laatste jaren is er echter enorm veel veranderd. Sinds 2013 is Google hier ook actief anders mee omgegaan. Ongeveer de helft van alle zoekopdrachten die Google ontvangt, verloopt tegenwoordig door middel van een smartphone. Het gebruik van een tablet, mobiel en desktop is ook alleen maar toegenomen. Bij zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om hiermee rekening te houden. Daarom biedt Google de optie voor de Enhanced Campaigns tegenwoordig voor alle apparaten aan. In dit artikel lees je alles over de Enhanced Campaigns en hoe je deze inzet voor optimale reclame campagnes.
Wel of niet je campagnes opsplitsen?
Door op apparaatniveau te biedingen aan te passen, optimaliseer je je prestaties. Het kan daarom aantrekkelijk zijn om je advertenties verder op te splitsen per apparaat. Zo creëer je specifieke tabelet-, mobiele en desktop-campagnes. Voordat Google de Enhanced Campaigns introduceerde, stelden de meeste adverteerders voor ieder apparaat apart campagnes in.
Google stelt echter dat het verstandiger is om vanuit één reclame campagne gebruikers te bereiken. Door gebruik te maken van een gesolideerde campagne via uiteenlopende apparaten, behoud je meer controle over de resultaten. Wel kun je de bodaanpassingen wijzigen voor ieder apparaat, van -100 procent tot +900 procent. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat flexibeler en efficiënter met de biedingen aan het werk kan gaan.
Voordelen van één gefixeerde campagne
Het gebruiken van een geconsolideerde online reclame campagne biedt diverse voordelen. Zo hoef je slechts een set van advertenties en advertentietesten te beheren, één set van negatieve zoekwoorden en extensies te monitoren en alleen te letten op de biedingen op zoekwoord- en advertentiegroepniveau van slechts één reclamecampagne. Uiteraard kun je de biedingen wel aanpassingen per apparaat. Maar het specifiek splitsen van reclame campagnes voor de tablet, desktop of mobiel zorgt voor extra veel onnodig werk. Het levert ook meer risico op fouten op. Zullen bovendien de theoretische voordelen zodanig groot zijn dat ze opwegen tegen de enorme hoeveelheid werk die verricht moet worden?
Bodaanpassingen
Voordat je de biedingen gaat wijzigen, is het van groot belang om eerst de resultaten van de gesegmenteerde campagnes te onderzoeken per apparaat. Hiervoor dien je eerst de geaggregeerde resultaten van de campagne te bekijken en deze te verdelen op apparaat. Als de gegevens laten zien dat de tablet dusdanig beter presteert dan de desktop, is het een lonende strategie om afzonderlijke biedingen vast te leggen voor desktops en tablets. Dit levert immers betere prestaties bij de zoekmachine optimalisatie op.
Vergeet hierbij niet de bodaanpassing uit het verleden
Bij het instellen van bodaanpassingen is het belangrijk om te onthouden dat de eerder vastgestelde bodaanpassingen van kracht blijven. Iedere nieuwe bodaanpassing op apparaatniveau wordt daar overheen geplaatst. Met deze nieuwe mogelijkheid ontstaan er echter meer mogelijkheden tot optimalisatie van je reclame campagnes. Ben je benieuwd wat specifieke bodaanpassingen per apparaat voor jouw advertenties betekent? Of wil je meer inlichtingen over hoe je dit precies kunt instellen? Schroom dan geen moment en neem contact op met Intelligent Online. Onze experts gaan met jou aan de slag voor de beste website.