arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Krijg een hogere CTR in Google Ads met highlight extensies

Hoog scoren in Google, voor ieder bedrijf is dit een must. Hoe beter je immers zichtbaar bent voor potentiële kopers in de zoekresultaten van Google, des te groter de kans op een conversie is. Google biedt hierbij extra mogelijkheden om meer op te vallen met highlight extensies. Met de highlight extensie kun je diverse USP’s van je bedrijf, producten of diensten als tekst toevoegen aan je Google Ads advertenties. Lees snel verder wat de highlight extensies voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Een highlight extensie, wat houdt dat in?

De highlight extensie is door Google in het leven geroepen om USP’s of andere algemene acties te promoten in je Google Ads advertenties. Waar je deze informatie eerst deelde in de sitelink of de description line, is het nu mogelijk om de tekst te plaatsen in een highlight extensie. Dit zorgt voor een andere aanpak bij het maken van een advertentie, en meer mogelijkheden. Dankzij de highlight extensie blijkt uit onderzoek dat je CTR kan stijgen met zeker 115 procent! Jouw CTR kan vast ook wel deze boost gebruiken!

Moet je de highlight extensie echt gebruiken?

Wie verstandig is, maakt zeker gebruik van de highlight extensie. Door op deze wijze USP’s of kortingen van je bedrijf te promoten, beschik je over extra mogelijkheden om op te vallen bij de Google ranking. Met sitelinks beschrijf je meestal algemene USP’s, die bezoekers niet specifiek naar actiegerichte pagina’s sturen. Dit is niet wenselijk voor adverteerders. Door een niet-klikbare tekst in de advertentie in te voegen met highlights verbetert de CTR. Met de highlight extensions identificeren de bezoekers zich gelijk met jouw bedrijf. Ze zien bijvoorbeeld of je gebruik maakt van gratis verzendkosten, 24 uursservice of de voordeligste tarieven. Doordat bezoekers gelijk over deze informatie beschikken, maken zij sneller de keuze om een product bij jouw bedrijf aan te schaffen.

Een stijging van 115% in de CTR

Bedrijven die al gebruik maken van de highlight extensions merken een beduidend verschil bij de zoekmachine optimalisatie. Eén bedrijf heeft de extensie 26 dagen getest, met in totaal meer dan 25.000 klikken. Zonder highlight extensie behaalde het bedrijf een gemiddelde CTR van 6,49 procent. Met een highlight extensie behaalde de advertenties een gemiddelde CTR van 14,01 procent. Er was dus maar liefst een stijging van wel 115%! Het is daarom zeker aan te raden om de advertenties van jouw bedrijf te testen met de highlight extensies.

Kies voor complementaire advertentieteksten

Een veelvoorkomende fout bij het gebruik van highlight extensies is dat adverteerders nogmaals de USP’s benadrukken die ze al in de sitelinks en description line hebben geplaatst. In dat geval zeggen de adverteerders iedere keer hetzelfde. Je moet het vergelijken met de bakker, die zegt:

“Mijn volkorenbrood is voordelig geprijsd”
“Wist jij al dat mijn volkorenbrood voordelig geprijsd is?”
“Maar mijn volkorenbrood is echt voordelig geprijsd”
“Anders nog iets?”

Ervan uitgaande dat de bakker geen problemen heeft met zijn zelfvertrouwen, zal de bakker dat volkorenbrood echter nooit verkopen aan zijn klanten. De conversieratio daalt in dat geval.

Stel dat dezelfde bakker de tweede keer zijn producten promoot, en het volgende gesprek voert:

“Goedemorgen, welkom bij de beste bakker in de gemeente Den Bosch volgens de Consumentenbond?”
“Wat geweldig, je bent al de 132e klant die vandaag een volkorenbrood wilt kopen”
“Wist je dat mijn volkorenbrood als beste is getest door Kassa? Proef gerust”
“Uiteraard kun je hier pinnen!”

In deze situatie bestaat er een veel grotere kans dat je met een volkorenbrood de winkel verlaat. Zo stijgt de conversieratio. Het principe van de highlight extensies werkt hetzelfde. Zorg ervoor dat de highlight extensies complementair zijn met de rest van je reclame campagne, dus de sitelinks, recensie extensie, description line, headline en bestemmings-url. Alleen op die manier zorg je ervoor dat de Google Ads advertentie optimaal wordt benut.

Verplaats je USP’s naar de highlight extensie

Door de USP’s naar de highlight extensies te verplaatsen, beschik je over enorm veel ruimte in de description line. Maak hier slim gebruik van. Arke doet dit bijvoorbeeld door de zoekterm “vakanties” nog een keer te gebruiken in de description line. Op die manier verhoog je de kwaliteitsscore. als je echter alleen de USP’s en acties in de description line gebruikt, verplaats ze dan naar de highlight extensie. De extra ruimte in de advertentie kun je dan gebruiken om je rendement en conversieratio te verhogen.

Voorwaarden aan een highlight extensie

Aan de highlight extensie zijn wel een aantal voorwaarden verbonden waar je je aan moet houden.

• De highlight extensies mogen in totaal maximaal 25 karakter bevatten
• Je kunt er niet op klikken
• Ze zijn beschikbaar op account-, campagne- en advertentiegroeplevel
• Je moet minstens twee highlight extensies aan je advertentie toevoegen
• Je kunt de highlight extensies combineren met andere extensies
Highlight extensies worden alleen getoond op positie 1 tot en met 3 in de zoekresultaten bij Google. Daarbij geldt dat zelfs advertenties op deze positie niet altijd met highlight extensies worden weergegeven. Zorg er daarom voor dat je bij het maken van de advertentie niet de allerbelangrijkste boodschap alleen maar in de highlight extensie plaatst.

Voor het gebruiken van de highlight extensies is daarnaast vereist dat je minstens twee extensies plaatst. Om de highlights goed te testen zijn echter meer dan twee highlights nodig. Gebruik daarom tenminste zes highlight extensies. Test daarbij de highlights ook op diverse niveaus. Zo merk je het effect per highlight, op zowel brand- als productniveau. Let hierbij met name op USP’s van een product die niet op brand-niveau interessant zijn, kortingen die slechts voor specifieke items gelden en garanties die niet voor elke dienst aanwezig zijn.

Do’s en Dont’s bij highlight extensies

Wat moet je dus wel en absoluut niet doen als het gaat om highlight extensies? We zetten het voor je op een rij:

De Do’s

• Gebruik de belangrijkste USP’s van je bedrijf, producten of diensten
• Toon kortingen of garanties op producten en diensten
• Gebruik tenminste zes highlight extensies voor optimale testresultaten
• Voeg extra informatie toe in de vrijgekomen description line
• Let goed op welke informatie je deelt, zodat je niet drie keer dezelfde inlichtingen plaatst
• Onderzoek diverse highlights op afwisselende niveaus
• Test niet uitsluitend op CTR, maar ook op kosten per conversie en conversieratio

De Dont’s

• Vermijdt dat in de sitelinks, highlight extensie en description line exact dezelfde tekst staat
• Voeg de highlight extensie in met een specifiek doel. Het inzetten an sich is niet voldoende. Probeer een bepaalde USP of korting van jouw bedrijf, product of dienst te promoten.
Wil je meer weten over highlight extensies? Twijfel dan geen moment en neem contact op met Intelligent Online. Samen maken wij jouw onderneming tot een succes!

Reactie plaatsen