Google Ads en de toepassing van handelsmerken

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Het adverteren op Google met Google Ads en de toepassing van handelsmerken is vanaf het moment dat de service in Nederland werd gelanceerd een belangrijk onderwerp van discussie. Hoe functioneert precies het merkenrecht bij Google Ads en waar dien je op te letten? Een probleem dat veel voorkomt is dat wederverkopers zichtbaar zijn in Google Ads aan de hand van de merknaam van het bedrijf. Dit vormt in de regel geen probleem. Het kan echter wel een lastig punt worden als het bedrijf dat zelf Google Ads hanteert, een lagere advertentiepositie ontvangt dan de wederverkopers. In dit artikel lees je alles over Google Ads en de toepassing van handelsmerken.

Hoe functioneert het merkenrecht met Google Ads?

Over het algemeen is het merkenrecht bij Google Ads in Nederland niet zo erg moeilijk. Een merk binnen het programma is niet beschermd. Daarom kan het worden toegepast in een advertentietekst of bijvoorbeeld als zoekwoord. Als de eigenaar van een officieel geregistreerd handelsmerk bij Google echter een verzoek indient voor merkrechtbescherming en dit verzoek wordt gehonoreerd, dan wijzigt er wel iets voor de andere adverteerders. Dan mag je namelijk nog wel het beschermde merk als zoekwoord gebruiken, maar niet meer in een advertentietekst. In feite is dat het ultieme verschil. Dit beleid is overigens recent aangepast. Voorheen was het niet mogelijk om een beschermd merk als zoekwoord toe te passen of in een advertentietekst te gebruiken. Bovendien zijn er landen waar het merkenrecht anders handelt dan in Nederland. In landen als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Ierland beschikken merken over vrijwel geen bescherming en worden de merken daarom altijd gebruikt in de advertentietekst of als zoekwoord.

Alsnog toestemming van merknaameigenaar

Het kan voorkomen dat een merknaameigenaar dat van Google bescherming ontvangt, alsnog het aan adverteerders toestaat om het merk in de advertentietekst te gebruiken. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij wederverkopers. Hiervoor moet de merknaameigenaar de Google Account ID’s van de betreffende wederverkopers bekend maken aan Google. Zo kunnen wederverkopers alsnog gebruik maken van het merk.

Beëindigen toepassing handelsmerk

Als een merknaameigenaar eist dat zijn handelsmerk door andere adverteerders niet wordt toegepast, kan de eigenaar een klacht indienen bij Google. Dit kan zowel via een online formulier of rechtstreeks met een Google medewerker worden opgelost.

Procedure van handelsmerkbescherming

De procedure om handelsmerkbescherming te ontvangen bij Google is helaas geen snel en gemakkelijk proces. Allereerst moet in een online formulier worden aangetoond dat de aanvrager van de bescherming feitelijk de eigenaar is van het handelsmerk. Hierbij wordt lang niet iedere aanvraag toegekend door Google. Zodra de handelsmerkeigenaar wél de benodigde bescherming ontvangt, worden alle tekstadvertenties van andere adverteerders, die gebruik maken van het handelsmerk, automatisch worden afgekeurd. Op het moment dat de handelmerkeigenaar echter de aanvraag doet voor bescherming, is het al mogelijk om bepaalde adverteerders toestemming te verlenen voor de toepassing van het handelsmerk. Dit verloopt, zoals eerder vermeld, via het aangeven van de betreffende Google account ID’s.

Je eigen eerste positie in Google behouden

Door andere adverteerders toestemming te verlenen om het handelsmerk te gebruiken, is het noodzakelijk voor de eigenaar van het handelsmerk om ook zelf te adverteren op Google voor het merk. Anders zullen Google gebruikers in hun zoekopdrachten de andere adverteerders eerder boven bij Google treffen, en daar naartoe gaan. Dit zorgt ervoor dat de klikprijs voor zoekwoorden die met het handelsmerk te maken hebben hoger zijn dan op het moment dat de eigenaar van het merk de enige is die op de naam adverteert. Als andere adverteerders betere posities op Google behalen dan de eigenaar van het handelsmerk zelf, zijn er drie manieren om de eerste positie binnen Google terug te halen: 1. Verleen andere adverteerders niet het recht om jouw handelsmerk te gebruiken. Doordat zij de naam niet meer mogen gebruiken, zal de CTR omlaag gaan. Hierdoor daalt de kwaliteitsscore van deze adverteerder, en dus ook zijn advertentiepositie. 2. Verhoog de bieding met zo’n bedrag, dat de eerste positie hoog in Google wordt behaald. De CTR verbetert hierdoor, en dat levert ook een betere kwaliteitsscore op. De kosten per klik voor de zoekwoorden met het handelsmerk zullen dan ook gaan zakken. 3. Maak afspraken met de andere adverteerders over een maximum bedrag voor de bieding. Zo kan de eigenaar van het handelsmerk via een goedkopere methode zijn eerste positie behalen. Dit is wel een lastige methode, waarbij je afhankelijk bent van andere partijen.

Wat als Google je aanvraag niet goedkeurt?

Als Google je aanvraag voor de bescherming van je handelsnaam niet goedkeurt, betekent dit dat iedere adverteerder jouw handelsmerk mag gebruiken in de advertentietekst en als zoekwoord. De eigenaar van het merk is dan ook genoodzaakt om flink te adverteren op zijn eigen merk, zodat bezoekers niet weglopen naar de concurrentie. Als het enigszins mogelijk is, is het verstandig om contact op te nemen met andere adverteerders. Zo is het een optie om met hen afspraken over het gebruik van de handelsnaam te maken. Met wederverkopers kun je een overeenkomst sluiten over een maximaal bedrag qua biedingen. Met concurrenten kun je afspreken om onderling niet op elkaars merk te adverteren als een soort gentlemen’s agreement.

Meer informatie over het gebruik van handelsmerken

Beschik je zelf over een handelsmerk en wil je niet dat een andere adverteerder hoog in Google staat met jouw naam? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden als wederverkoper? Onze SEA experts van Intelligent Online denken graag met je mee over de diverse opties. Neem vrijblijvend contact met ons op en zorg dat het gebruik van jouw handelsmerk goed geregeld is.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online