Pay Per-Click voor Google (ook vaak Google Adwords genoemd) kan een kostbare manier van online adverteren zijn als je het niet op de juiste manier hebt ingesteld en niet je campagnes op de juiste manier beheert. Tijdens het aanmaken van een nieuwe campagne zijn er namelijk een aantal verschillende technieken en instellingen waar je – afhankelijk van je zakelijke doelstellingen – absoluut rekening mee moet houden.
Een nieuw pay-per-click account opzetten is tevens iets wat goed onderzocht moet worden. Ontwikkel een strategie en zorg ervoor dat je tijdens het opzetten van een account meteen zeer doelmatig aan de slag gaat.
Intelligent Online helpt en ondersteunt kleine, middelgrote en grote organisaties op zowel lokaal alsook internationaal niveau. In deze blogpost nemen we 8 Pay-Per-Click missers met je door je die je geld kunnen kosten.
1. Je instellingen
Het account- en de campagne-instellingen dienen als eerste aan bod te komen. Overweeg deze instellingen uiterst zorgvuldig.
•Als je je producten of diensten alleen in Nederland levert, moet je je ook alleen op die locatie richten. Je wilt per slot van rekening niet betalen voor mensen die bijvoorbeeld in Japan wonen en eventueel op je advertentie klikken.
•Advertentieplanning. Koopt je publiek je producten of diensten om 3 uur ’s nachts? Zorg ervoor dat je advertenties alleen in beeld verschijnen op de momenten waarvan je zeker weet dat aan conversies of doelstellingen worden voldaan.
•Begin- en einddata. Als een bepaalde aanbieding van je bedrijf een maand geldig is, zorg er dan voor dat de advertentie niet meer in beeld verschijnt als die periode is verstreken.
2. Te breed gaan
Zoekwoorden en -termen kunnen op verschillende manieren met de zoekresultaten gematcht worden. De standaardinstelling in een advertentie-account is in de regel ’breed’, tenzij je dit aanpast. Met een brede match wordt je budget ook aangesproken bij alle zoekwoorden die een synoniem zijn voor het zoekwoord waarop je hebt geboden. Dit kan leiden tot een irrelevante bezoekersstroom naar je website die je veel geld kost maar geen conversies oplevert. Het is dus verstandiger om je zoekwoorden zo gericht mogelijk in te zetten, zodat je hoog-kwalitatieve relevante bezoekers op je site krijgt en de kosten in een goede verhouding staan tot je ROI (return on investment).
3. Geen negatieve zoekwoorden gebruiken in je Google ads
Maak gebruik van alle beschikbare hulpbronnen om je campagnes te kunnen optimaliseren. Negatieve zoekwoorden helpen je in dat kader een goede scheiding te maken tussen een hoogwaardige en een slechte bezoekersstroom. Als je bijvoorbeeld poppenhuizen voor kinderen verkoopt, wil je niet dat je advertentie in beeld verschijnt bij de zoekopdracht ’poppenhuizen voor verzamelaars’. Om zoveel mogelijk te voorkomen dat je dergelijke bezoekers op je site krijgt en daarvoor moet betalen, voeg je ’verzamelaars’ toe als negatief zoekwoord.
4. Niet je kwaliteitsscore checken
Veel mensen maken de fout door hun budget steeds verder omhoog te stuwen om daarmee positie 1 te kunnen bereiken. Voor een lange termijn strategie is het echter vertsnadiger om je te richten op je kwaliteitsscore. Als je kwaliteitsscore hoog is betekent dit dat de informatie waarnaar je in je advertenties verwijst als hoogwaardig wordt beschouwd. Je wordt daarvoor beloond met een lagere kostprijs per klik. Zorg er dus voor dat de content van je site uitstekend is zodat je klanten met plezier kennis kunnen maken met je inspanningen. Wie laat zien serieus met zijn website om te gaan, kan langdurig rekenen op een lagere kostprijs per klik.
5. Niet-relevante zoekwoorden gebruiken
Niet-relevante zoekwoorden zijn vaak aan Pay-Per-Click campagnes toegevoegd op basis van natte vinger werk. Om succes te kunnen oogsten met je advertenties, moet er een vorm van logica schuilen achter de zoekwoorden en -termen die je aan je advertentiegroep toevoegt. De beste methode om dat te doen is door gebruik te maken van de keyword planner. Denk niet te ingewikkeld over de te selecteren zoekwoorden en -termen, want dit kan leiden tot een irrelevante bezoekersstroom en hoge kosten.
6. Het niet bijhouden van je conversies
Als je je conversies niet bijhoudt, is het in wezen onmogelijk om te begrijpen welke vorm van adverteren het meeste effect heeft en wat daar dan de ROI van is. Je advertentiekosten kunnen in dat geval flink oplopen, maar wat heb je er uiteindelijk voor teruggekregen?
Zorg ervoor dat je je resultaten bijhoudt, zodat je duidelijk in ontdekt of je je doelstellingen bereikt.
7. Ervan uitgaan dat positie 1 het meest effectief is
Velen zijn ervan overtuigd dat positie 1 het beste is en dat op die manier de grootste bezoekersstroom of conversie op gang komt. Om die positie te kunnen bemachtigen is men bereid diep in de buidel te tasten. Echter niet in alle gevallen is positie 1 de beste plek voor je advertentie. Je staat dan misschien wel op de eerste plaats, maar de inhoud van je advertentie kan voor de kijker een stuk minder interessant zijn dan wat de adverteerder op positie 2 of 3 te melden heeft. Testen is daarom absoluut noodzakelijk!
8. Het niet optimaliseren van je mobiele budget
De kosten die je per klik betaalt voor een gebruiker die via een desktop of laptop actief is, kunnen verschillen van de klik-kosten voor mobiele gebruikers. Zelfs het concurrentiespectrum kan er in de mobiele sectie volledig anders uitzien. Overweeg daarom – in eerste instantie – een lagere kostprijs per klik voor mobiel verkeer en test wat goed werkt. Het standaardbedrag wat in je advertentieaccount voor mobiele gebruikers wordt gerekend is namelijk een beetje hoger dan je er eigenlijk voor hoeft te betalen om dezelfde of betere resultaten te bereiken.
Als je vragen hebt met betrekking tot Pay-Per-Click activiteiten of op zoek bent naar wat advies op dat vlak, kun je vanzelfsprekend contact opnemen met een van de specialisten van Intelligent Online.