arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Bespaar tijd en geld in Google Ads. Maak gebruik van geautomatiseerde regels!

Zoek je naar manieren om efficiënter om te gaan met je tijd en minder budget te besteden aan Google Ads? Maak dan gebruik van geautomatiseerde regels. In Google Ads bestaan eindeloze mogelijkheden om automatisch wijzigingen te laten doorvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld geautomatiseerde regels instellen of bepaalde scripts toevoegen. In dit artikel lees je alles over geautomatiseerde regels.

Wat houden geautomatiseerde regels precies in?

Adverteren op Google is een stuk gemakkelijker dankzij geautomatiseerde regels. Wat houden deze regels echter precies in? Door gebruik te maken van geautomatiseerde regels zorg je ervoor dat je op een makkelijke manier wijzigingen in je Google Ads account aanbrengt. Beschik je bijvoorbeeld over een webwinkel en weet je precies hoeveel de kosten per conversie mogen bedragen? In dat geval kun je bijvoorbeeld een geautomatiseerde regel vaststellen waarmee je de kosten per klik laat stijgen van zoekwoorden die aan de kosten per conversie die jij wilt betalen voldoen.

Waarom gebruik maken van geautomatiseerde regels?

De voornaamste reden om gebruik te maken van geautomatiseerde regels is om tijd te besparen. De besparing van tijd zorgt ervoor dat jij je kunt richten op taken die niet geautomatiseerd kunnen worden. Ook kun je in die tijd andere strategieën bedenken. Daarnaast zet je met geautomatiseerde regels je budget zo effectief en efficiënt mogelijk in. Met geautomatiseerde regels zet je de zoekwoorden optimaal in. Verder zorg je ervoor dat er minder biedingen worden gedaan op de slecht presterende zoekwoorden of dat deze zelfs worden uitgezet.

Voorbeelden van geautomatiseerde regels

De geautomatiseerde regels die je instelt, hangen volledig af van je doelstelling en KPI’s (Key performance indicators). Dat zijn de variabelen om de prestaties van je bedrijf, product of merk te analyseren. Bij dit voorbeeld van de regels maak ik gebruik van kosten die bij iedere conversie circa € 5,- bedragen en houd ik ook rekening met de ondersteunende waarden van een bepaald zoekwoord.

Key Performance Indicators

Geautomatiseerde regel 1:

Biedingen verhogen naar CPC voor de eerste pagina

Het kan gebeuren dat de kosten per klik van een bepaald zoekwoord onvoldoende zijn om een advertentie op Google’s eerste pagina van de zoekresultaten te laten eindigen. Om ervoor te zorgen dat je hoog in Google komt, kun je een geautomatiseerde regel instellen die ervoor zorgt dat de kosten per klik, oftewel CPC, automatisch omhoog gaan zodat je altijd op de eerste pagina terecht komt met je advertentie.

Geautomatiseerde regel 2:

Positie verhogen van zoekwoorden die over de juiste kosten per conversie beschikken

In dat geval laat je de CPC automatisch verhogen met een aantal procent voor zoekwoorden met een lagere advertentiepositie dan 2 en kosten per conversie lager dan € 5,-. Uiteraard kun je dit ook omgekeerd uitvoeren. In dat geval maak je een geautomatiseerde regel die de CPC verlaagt van zoekwoorden die hogere kosten per conversie hebben, maar vrijwel geen ondersteunende waarde.

Geautomatiseerde regel 3:

Zoekwoorden die geen conversies of ondersteunende conversies over de afgelopen 30 dagen opleveren onderbreken. Het is hierbij wel belangrijk dat er een minimaal aantal klikken op een zoekwoord zijn geweest. Zo weet je zeker dat er geen conversies uit voort zijn gekomen en het zoekwoord minder relevant is.

Hoe stel je geautomatiseerde regels in?

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe stel je de geautomatiseerde regels in? In het algemeen werkt dit vrij gemakkelijk, maar je moet hierbij wel rekening houden met diverse factoren. Aan de hand van de regels uit het voorbeeld leggen we uit hoe je de geautomatiseerde regels instelt. Allereerst ga je op zoekwoordniveau naar de campagne waar je de geautomatiseerde regel wilt toepassen. Daarna selecteer je het tabblad “zoekwoorden” en ga je naar “automatiseren”.

Geautomatiseerde regel 1

In het geval van het voorbeeld Regel 1 klik je vervolgens op “Biedingen verhogen naar CPC voor de eerste pagina”. Als je dit aanklikt, zie je dat alle hokjes zijn geselecteerd. Je wilt echter alleen de zoekwoorden verhogen die onder het bod voor de eerste pagina staan. Laat daarom alleen dat vinkje staan. Daarna geef je aan hoe vaak en wanneer de geautomatiseerde regel moet plaatsvinden. Vervolgens sla je dit op. Het is dan nog mogelijk om aan te geven welke CPC je in totaal wilt betalen. Daarvoor ga je bovenaan naar “Max. Bod”. Hiermee zorg je ervoor dat de regel het bod nooit meer stijgt dan wat je hebt aangegeven.

Geautomatiseerde regel 2

Bij deze regel, waarbij je positie van zoekwoorden die over de juiste kosten per conversie bedragen wilt verhogen, moet je een aantal velden invullen. Hierdoor zorg je ervoor dat de CPC van de juiste zoekwoorden wordt gewijzigd.

De velden die je moet invullen zijn:
• Met welk percentage wil je de bieding laten stijgen.
• Gemiddelde positie slechter dan 1. Omdat het geen zin heeft biedingen te verhogen van zoekwoorden die al op 1 staan.
• Wat het maximum bedrag aan kosten per klik is dat je wil betalen.
• Alleen de zoekwoorden die een kosten per conversie hebben lager dan €5,-.
Naar je eigen wens kun je nog factoren invullen die bepalen waar het zoekwoord aan moet voldoen. Verder geef je aan hoe vaak, op basis van welke statistieken en wanneer de geautomatiseerde regel moet worden toegepast. Het hangt er vanaf hoeveel conversies je binnenhaalt binnen een bepaalde tijd.

Geautomatiseerde regel 3

Bij het onderbreken van zoekwoorden moet je nauwkeurig aangeven waar het zoekwoord aan moet voldoen, voordat het daadwerkelijk door de geautomatiseerde regel onderbroken wordt. Je moet hierbij goed opletten dat alle instellingen juist staan. Liever wat meer eisen dan te weinig. Kies hierbij voor de veilige weg door eerst te onderzoeken hoe het verloopt, dan kun je de geautomatiseerde regel later altijd weer wijzigen.

Goed opletten na het instellen van de regels

Nadat je de geautomatiseerde regels correct hebt ingesteld, is het enorm belangrijk om te bekijken of je hiermee de gewenste resultaten boekt. Als de regels namelijk niet leiden tot de juiste optimalisaties, kun je dit altijd terugdraaien in de wijzigingsgeschiedenis. Controleer in dat geval de regel en wijzig deze om tot een optimaal resultaat te komen.

Zoek je dus een enorme kosten en tijdbesparing bij Google Ads? Maak dan gebruik van SEO optimalisatie met geautomatiseerde regels. Bedenkt welke geautomatiseerde regels je graag wilt inzetten voor je onderneming, en bekijk welke opties hierbij mogelijk zijn. Zorg daarbij dat alle vereisten goed zijn ingesteld en controleer de regels altijd nadat je wijzigingen hebt ingevoerd. Gebruik je al geautomatiseerde regels voor je bedrijf? Of wil je na deze blog meer weten over wat geautomatiseerde regels voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op met Intelligent Online. Wij kunnen je adviseren om de juiste keus te maken.

Reactie plaatsen