arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Analyseer Google Ads Search Funnels. Je wil dat elke klik goed gemeten wordt.

Google lanceerde de Google Ads Search Funnels. Met deze set aan rapportages zie je niet alleen welk zoekwoord leidt tot een converterende click, maar kun je ook direct alle overige zoekwoorden zien die een conversie tot stand hebben gebracht. Het was al langer bekend dat gebruikers meestal meerdere zoekopdrachten uitvoeren naar een bepaald product of dienst, voordat ze uiteindelijk het item aanschaffen. Meestal was het echter onduidelijk welke zoekwoorden de gebruiker hiervoor precies gebruikte. Slechts het zoekwoord dat de laatste klik kreeg werd als converterend beschouwd, ook wel “The last click counts” genaamd. Nu is het dus mogelijk om meer helderheid te geven over het gehele zoekproces van de gebruiker.

De rapportages van de Search Funnel

Binnen de rapportages van Search Funnel kun je onder andere bekijken hoeveel dagen na de eerste klik er een conversie werd gedaan. Daarnaast kun je inzien welke zoekopdrachten er zijn gebeurd, en in welke volgorde. In één overzicht wordt duidelijk welke zoekwoorden hebben ondersteund bij het creëren van de conversie, maar die niet direct de laatste klik hebben verzorgd. De lay-out van de Search Funnel lijkt hierbij op Google Analytics. Dankzij de rapportages van Search Funnel kom je erachter welke zoekwoorden uiterst waardevol zijn om voor de conversie te zorgen.

Voordelen van Google Search Funnels

Google Search Funnels biedt een aantal krachtige voordelen voor online marketeers. We zetten ze op een rij:

Een vollediger beeld van de conversie

Wellicht het grootste voordeel van Google Search Funnels is dat je een vollediger beeld krijgt van de ontstaansgeschiedenis van de conversie. Waar je eerst alleen inzage had in het zoekwoord dat de conversie verzorgde, weet je nu welke zoekwoorden weliswaar niet tot de klik hebben geleid, maar die daar wel aan hebben bijgedragen. Hierop kun je het budget voor de biedingen aanpassen.

Search Funnels maakt gebruik van weergave gegevens

Yahoo! bood zijn adverteerders bijvoorbeeld al geruime tijd de mogelijkheid om de data in te zien van de zoekwoorden die ondersteuning bieden bij de conversie. Deze informatie vond je bij Yahoo! Full Analytics. Helaas zie je bij deze informatie alleen de zoekwoorden die leiden tot een klik, maar nu de resultaten van weergaven. Dit is een gemist kans, aangezien veel mensen een advertentie zien zonder erop te klikken. Google biedt nu wel deze mogelijkheid aan.

Search Funnels helpt bij seizoenscampagnes

Google Ads Search Funnels kan je assisteren bij het maken van seizoenscampagnes. Dankzij deze rapportages wordt duidelijk hoe lang het duurt voordat klanten converteren nadat ze voor het eerst je advertentie hebben gezien. Stel dat je chocolade voor Valentijnsdag verkoopt. Als 90 procent van je klanten overgaat tot een conversie nadat ze je advertentie een aantal weken hebben gezien. Dan weet je dat er behoorlijk wat tijd overheen gaat, voordat ze chocolade aanschaffen. Voor de chocolade cadeaus met Pasen, is het dan verstandig om vroeg met de online campagnes te beginnen. Als echter uit de gegevens blijkt dat je klanten binnen een dag overgaan tot conversie, kan je snel adverteren en nieuwe producten aanbieden.

Search Funnels maakt Google Remarketing vollediger

Met Remarketing toont Google aan potentiële klanten opnieuw je advertentie. Deze klanten hebben je website al bezocht, maar zijn om een of andere reden toch niet tot een conversie overgegaan. In bijvoorbeeld banners van een andere website ziet de gebruiker jouw advertentie. Op deze manier ziet een gebruiker, die al interesse heeft in jouw product of dienst, meerdere keren jouw advertentie. Hoe meer gebruikers jouw advertentie zien, des te meer kans er is op een conversie. In combinatie met Search Funnels krijg je zo een vollediger beeld van het aankoopgedrag die gebruikers hebben.

Google Ads Search Funnels beïnvloedt de kwaliteitsscore niet

Door gebruik te maken van Google Ads Search Funnels beïnvloedt je niet de kwaliteitsscore. Volgens Google zijn dezelfde factoren als voorheen nog steeds relevant. Het gaat om factoren als de CTR, de kwaliteit van de landingspagina en de relevantie van het sleutelwoord met jouw advertentie.

Ben je benieuwd wat Google Ads Search Funnels voor jouw website kan betekenen? Of wil je het zoekgedrag van jouw potentiële kopers beter begrijpen? Schroom niet om contact op te nemen met Intelligent Online. Wij adviseren je graag over de mogelijkheden op het gebied van online marketing. Samen met jou zorgen we voor een optimaal resultaat!

Google Search Funnels

Reactie plaatsen