arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Google Ads Trends in 2020 die je niet kan negeren

Met de groeiende concurrentie zoek je altijd methodes om jouw marketing budget optimaal te besteden. Met de diverse Pay-Per-Click (PPC) strategieën kan het echter lastig zijn om de juiste campagnes voor jouw website op te zetten. In dit artikel lees je de 13 trends op het gebied van PPC strategieën die je in 2020 het beste kunt gaan toepassen voor jouw advertenties.

1. Geautomatiseerde PPC

Bedrijven als Google investeren enorm in het automatiseren van online marketing. Geautomatiseerde PPC is dan ook een krachtige manier om het functioneren van jouw campagnes te verbeteren. De algoritmes bepalen met machine learning passen bijvoorbeeld de hoogte van de biedingen automatisch aan. Als je zelf bodaanpassingen wijzigt, dien je altijd te letten op de juiste keywords en advertentiegroep voor jouw advertentie. Met geautomatiseerde PPC bespaar je jezelf enorm veel tijd en geld. Door alleen te monitoren hoe de geautomatiseerde PPC verloopt, kun je als SEA expert andere zaken afhandelen om ervoor te zorgen zo hoog mogelijk in Google te komen met je advertenties.

2. De evolutie van Smart Bidding

Smart Bidding is een programma van Google dat uitermate geschikt is voor geautomatiseerde biedingen. Dankzij machine learning optimaliseert het biedingssysteem conversies en de waarde van conversies in veilingen. Vooral voor Target-CPA, Target-CPA en Target-ROAS is Smart Bidding uitermate geschikt. In 2020 zal Smart Bidding alleen maar groter worden. Handmatig bieden zal steeds meer plaats maken voor geautomatiseerde biedingen. Zo kunnen online marketeers zich richten op zaken als strategie en onderzoek.

3. Amazon en betaalde advertenties

Ondanks dat Google en Facebook nog altijd de markt van betaalde advertenties domineren, maakt Amazon een grote inhaalslag. Op dit moment is het bedrijf de derde en snelst groeiende adverteerder. De advertenties worden zowel op als vanaf Amazon weergegeven, wat de populariteit van het medium laat stijgen. Een andere belangrijke reden voor de stijging is het feit dat gebruikers op de website al de motivatie hebben om een product of dienst aan te schaffen. Facebook en Google hebben weliswaar het grootste publiek, maar deze doelgroep is niet altijd van plan om iets te kopen. Op Amazon zijn de conversie ratio’s daarom beter.

4. Sociale media

Ongeveer 70 procent van de mensen bekijkt tenminste één sociaal media platform per maand. Bovendien groeien deze getallen nog altijd. Als je in 2020 dus nog geen gebruik maakt van de sociale media bij je PPC strategieën, is dat een gemiste kans. De meeste consumenten bekijken platform zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Pinterest dagelijks. Bovendien gebruiken consumenten meerdere platforms door elkaar, vooral jongeren. Advertenties creëren voor sociale media is daarom essentieel.

5. Je doelgroep bepalen

Google Ads biedt je de mogelijkheid om je doelgroep vast te stellen. Zo verklein je het aantal mensen dat je advertenties ziet. Het voordeel hiervan is dat alleen de consumenten die in je product of dienst geïnteresseerd zijn, je advertentie getoond krijgen. Als je bijvoorbeeld adverteert voor exclusieve juwelen, heeft het geen nut om te adverteren aan mensen die minder dan € 100.000,- per jaar verdienen. Zij zullen waarschijnlijk toch de juwelen niet aanschaffen. Ook is het met de nieuwe Google Ads functie mogelijk om je doelgroep gelaagd vast te stellen. Zo kun je je zowel richten op demografische gegevens als op keywords om relevante advertenties samen te stellen.

6. Bumper Video Advertenties

Als het gaat om mobiele advertenties, blijven video’s voor advertenties de markt beheersen in 2020. Video advertenties zorgen voor een enorme bereik van je bedrijf, hebben een esthetische aantrekkingskracht en kosten relatief weinig. Bij YouTube, wat Google grootste marketing instrument op het gebied van video’s is, beschik je over de mogelijkheid om diverse advertenties korter dan 90 seconden weer te geven. In de toekomst zal Google verticale video advertenties gaan stimuleren. Hoe je ook wendt of keert, video advertising voor YouTube of andere video hosting websites zijn een perfecte manier om je doelgroep te bereiken.

7. De stijging van Voice Search

Smart homes en persoonlijke assistent speakers zoals Alexa Dot en Google Home zijn aan een enorme opmars bezig. En laten we ook vooral Siri niet vergeten. De verwachting is dat eind 2020 circa 50 procent van alle online zoekopdrachten gestart zal worden met een stem. Op dit moment hebben betaalde Voice Search advertenties nog niet de grote markt bereikt. Vanwege de enorme technologische vooruitgang valt het te verwachten dat dit snel zal veranderen. Toch is het verstandig om nu al vast wat voorbereidend werk voor deze markt te verrichten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jouw website geschikt is voor conversatie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de FAQ pagina van je website up-to-date is met long-tail-keywords.

8. Een golf in de Visual Search

Met Visual Search zoek je aan de hand van een afbeelding in plaats van een tekst. Je maakt bijvoorbeeld een foto van een vaas en zoekt in Visual Search naar websites waar je een dergelijke vaas kunt aanschaffen. Consumenten verwachten steeds sneller een resultaat. Daarom is dit een kortere manier om te zoeken naar de gewenste vaas, in plaats van te zoeken op “blauwe vaas met witte bloemen”. Ondanks dat Visual Search nog in de kinderschoenen staat, is het de verwachting dat dit een belangrijke tool van de toekomst gaat worden. Instagram en Pinterest zijn al aan dergelijke producten bezig. Ook Amazon is een samenwerking aangegaan met Snapchat voor Visual Search. Om je voor te bereiden op deze trend, is het van belang om een catalogus van foto’s te creëren van jouw producten en diensten. Voeg bovendien metadata toe aan de afbeeldingen, zodat ze op de juiste wijze gecategoriseerd zijn voor zoekmachines. Bij een foto van een blauwe vaas voeg je bijvoorbeeld een tekst toe als “kleine blauwe vaas”.

9. Collaborative Filtering

Met Collaborative Filtering creëer je binnen het systeem groepen die van dezelfde voorkeuren houden. Als Bob bijvoorbeeld dezelfde reactie op een bepaalde content heeft als Kees, is het te verwachten dat ze over een identieke smaak beschikken. Filteren kan gebaseerd zijn op allerlei karakteristieken: leeftijd, interesses, locaties. Met Collaborative Filtering leiden ze naar de content die hen het meest aanspreekt. Een voorbeeld van Collaborative Filtering vind je als je in Google zoekt naar iets terwijl je in het buitenland bent. Als je bijvoorbeeld op vakantie bent in het Verenigd Koninkrijk, stuurt Google je niet naar www.google.com, maar naar www.google.co.uk. Google filtert hierbij op je IP adres. Collaborative Filtering gaat echter verder, door je recente likes, browsergeschiedenis en trending topics te onderzoeken. Zo blijven websites interessant, relevant en nieuw voor de gebruikers.

10. Remarketing

Met Remarketing toon je aan gebruikers alsnog je advertentie als ze jouw website hebben verlaten. Het blijkt een effectief instrument. De gebruikers hebben al interesse getoond in jouw producten of diensten. Remarketing leidt dan ook vaak tot een hoger aantal conversies. Ook zorgt het ervoor dat je merk in het hoofd van de gebruiker blijft. Dit blijft een belangrijke trend voor 2020.

11. SEO en PPC Integratie

PPC en zoekmachine optimalisatie gaan hand in hand. Als je je SEO en PPC campagnes met elkaar integreert, verkrijg je betere resultaten. Een goede manier om beide the synchroniseren is om de beste advertenties te analyseren en te kopiëren. Met de juiste content en blog posts zorg je dat je betere zoekresultaten in Google behaald.

12. ROI is niet langer de standaard

Om het succes van je campagne te meten, werd in de meeste gevallen de ROI onderzocht. In 2020 zal de focus echter meer liggen op het lanceren van verschillende soorten campagnes met uiteenlopende doeleinden. Als je bijvoorbeeld wilt dat je merk bekender wordt, behoud je wellicht de keywords die je anders zou verwijderen. De campagne kost dan wellicht meer en levert een slechtere ROI op, maar het zorgt er op de langere termijn voor dat jouw merk beter scoort bij je doelgroep.

13. Het succes van Bing

Zoekmachine Bing is terug! Met zijn gerevitaliseerde focus op data, audience targeting en advertenties is Bing bezig met een flinke vernieuwing. Zo is de naam Bing Ads onlangs veranderd in Microsoft Advertising. Op het ogenblik maken 1,3 miljard mensen iedere maand gebruik van Bing. Het is dus een gemiste kans om zoekmachine Bing in 2020 te negeren.

PPC Marketing Strategieën voor een nieuw Decennium

Zoals je ziet, veranderen PPC strategieën continue. Als je met de concurrentie mee wilt doen, zul je ook frequent je marketingstrategieën moeten ontwikkelen. Als je steeds voorop loopt met de nieuwste technologieën en best practices, ben je je concurrentie altijd een stapje voor. Ben je benieuwd of jouw online campagnes voldoen aan de nieuwste trends voor 2020? Of zoek je naar nieuwe mogelijkheden om beter te adverteren op Google? Neem dan direct contact op met de SEA experts van Intelligent Online. We zorgen er samen met jou voor dat je website optimaal functioneert voor de toekomst.

Reactie plaatsen