arrow_drop_up arrow_drop_down

Digitale marketing review aanvragen

Wat is de kwaliteit van je website of shop? Ontdek de kansen en mogelijkheden voor jouw site en vraag onze gratis online marketing analyse aan voor een advies op maat.

Natuurlijk kijken we niet alleen naar je website. Ook je sociale kanalen, Google Ads campagnes en organische resultaten nemen we onder de loep.

DOE DE GRATIS ONLINE MARKETING ANALYSE

Google Ads maakt automated bidding nog gemakkelijker

De biedingen van je Google Ads online campagnes door middel van automated bidding uit handen geven, is een flinke stap. Google Ads beschikt tegenwoordig zelfs over een geïntegreerde functie voor automated bidding. Via het zogeheten Google Smart Bidding zet je Google machine learning in om de optimale biedingen voor jouw campagnes vast te stellen. Het onderzoeken van deze resultaten verliep soms nogal stroef, maar dankzij deze functie voer je wel heel gemakkelijk een A/B test uit. In dit artikel lees je alles over hoe Google Ads automated bidding nog gemakkelijker maakt.

Wat houdt automated bidding precies in?

Met automated bidding laat je automatisch bodaanpassingen uitvoeren binnen een SEA-account. De machine doet hierbij de berekeningen en de daarbij behorende biedingen. Smart Bidding van Google onderzoekt hierbij voornamelijk de volgende drie signalen:

1. Usersignalen. Denk hierbij aan recency, tijd, device soort en de locatie.
2. Google signalen. Hierbij let Smart Bidding op search partners en diverse andere zoekmachines.
3. Business signalen. Smart Bidding onderzoekt hiervoor jouw website en de beschikbare data.

Deze signalen worden in minder dan een seconde onderzocht en berekend. Op basis hiervan stelt Google Smart Bidding het optimale bod vast.

Wat is Smart Bidding?

Met diverse tools in het al mogelijk om automated biddings voor jouw reclame campagnes te verzorgen. Denk hierbij aan Marin, Adspert en Kenshoo. Google heeft hiervoor zijn eigen programma ontwikkeld, Google Smart Bidding. Google stelt dat SEA-marketeers maximaal profiteren met hun programma. Bij Google Smart Bidding is het bijvoorbeeld mogelijk om te selecteren tussen optimaliseren op een enorm aantal mogelijke conversies, target CPA of target ROAS.

Google heeft hierbij het volgende advies:

• Is jouw doel het aantal klikken naar je website? Selecteer dan op maximize clicks.
• Beschik je over >30-50 conversies iedere maand? Selecteer dan Target CPA.
• Pas je e-commerce toe en beschik je over >50 conversies iedere maand? Selecteer dan Target-ROAS.
Als je niet beschikt over genoeg conversies, is het een aanrader om deze aan te vullen met Smart Goals of een andere vorm van Goals in Google Analytics. Deze importeer je vervolgens in Google Ads.

Voordelen van Google Smart Bidding

Dat het onmogelijk is voor jou en je medewerkers om zelf duizenden aanpassingen in je biedingen te maken iedere week voor slechts één account, is te verwachten. Waarom zou je echter gebruik maken van Google Smart Bidding en niet een van de andere instrumenten? We zetten de voordelen van Google Smart Bidding op een rij:

• Wellicht het belangrijkste voordeel van Google Smart Bidding, is dat het gratis is. Bij externe tools betaal je veelal een maandelijks bedrag of een gedeelte van de ad spend of mediakosten. Google Smart Bidding brengt echter geen extra kosten voor deze functie in rekening.

• Google Smart Bidding is meteen geïntegreerd in je Google Ads account. Het is daardoor niet nodig om extra vakkennis op te doen voor externe tools of hiervoor een opleiding, training of workshop te volgen. Ook hoef je geen instellingen of externe gebruikers toe te voegen.

• Als enige tool biedt Google Smart Bidding de optie om te bieden op zoektermniveau. Hierdoor worden de CPC-biedingen niet geoptimaliseerd op de door jou vastgestelde zoekwoorden, maar op de zoektermen die de gebruiker hanteert bij zijn of haar zoekopdrachten. Dit lukt andere tools (nog) niet. Hierdoor is Google Smart Bidding specifieker en relevanter met betrekking tot de bodaanpassingen.

Nadelen van Google Smart Bidding

Naast voordelen beschikt Google Smart Bidding ook over een aantal nadelen. Je leest ze hieronder:

• Externe tools zijn transparanter. Zodra je een externe tool inzet, kun je precies onderzoeken welke bodaanpassingen op welk moment en met welke factoren zijn ingezet. Dit is zowel in het account zelf uitstekend op te zoeken als in de wijzigingsgeschiedenis. Bij Google Smart Bidding voert Google de wijzigingen in de biedingen uit door middel van Machine Learning. Deze wijzigingen kun je niet inzien.

• Net als bij iedere ander instrument voor automated bidding kom je ook bij Smart Bidding van Google niet onder trends en seasonality uit. Automated bidding werkt echter vooral bij voorspellingen op de langere termijn. Er kan dus geen rekening worden gehouden met plotselinge veranderingen.

• Een groot nadeel voor SEA marketeers is dat ze door automated bidding de controle verliezen. Het is met automated bidding onduidelijk waarom bepaalde advertenties beter of slechter functioneren.

• De vraag rijst of dit niet een glansrijke manier is van Google om hogere advertentiekosten te rekenen. Daarom is het van groot belang om je eigen advertenties met een A/B test te vergelijken met de automated bidding advertenties.
Voer A/B testen uit

Voordat je dus meteen al je geld inzet op automated bidding, is het eerst een aanrader om een grondige A/B test uit te voeren. Je wilt immers niet meteen de controle over jouw online campagnes overdragen. Voorheen was A/B testen van campagnes moeilijk, aangezien je niet twee van dezelfde campagnes op hetzelfde tijdstip wilt aanzetten. Je was in dat geval verplicht om de campagnes in twee verschillende tijdsperiodes aan te zetten. Hoe let je er op dat externe factoren als dagdelen, seizoenen en regionale verschillen de testresultaten niet beïnvloeden?

Google beschikt echter over een handig instrument om een A/B test te creëren die deze angst wegneemt. Google laat hiervoor een percentage van het internetverkeer naar de oude opzet en een ander percentage naar de nieuwe, Smart Bidding opzet verlopen. Op deze manier meet je de resultaten van de Smart Bidding gemakkelijk in vergelijking met de oude opzet.

Het opzetten van deze A/B test kan via 2 methodes:

1. Door middel van Campaign settings (geldt alleen voor Target CPA)

Selecteer hiervoor de Google Ads campagne waarvoor je een A/B test wilt uitvoeren. Selecteer “Settings” en “Bid Strategy”. Klik op “Run an experiment” en voer de gewenste naam van de A/B test in, de looptijd en het doel CPA. Belangrijk is om te vermelden dat deze A/B test niet gewijzigd kan worden tussentijds. Houd hier dus rekening mee met betrekking tot de looptijd, voordat je “Create” aanklikt.

2. Door middel van Drafts & Experiments

Selecteer binnen Google Ads “Drafts & Experiments”. Dit kan zowel binnen de campagne of bij alle campagnes. Stel vervolgens binnen de draft het onderzoek in, klik op “Apply” en “Run an experiment”. Ook hier stel je de verdeling van de A/B test, de doel CPA en de looptijd in. Vervolgens gaat ook via deze manier de A/B test functioneren.

Tips en opmerkingen

Bij Google Smart Bidding en A/B testen gelden nog een aantal handige tips en opmerkingen.

• Bij zowel de oude als nieuwe interface vind je een aantal verschillen over hoe je met drafts & experiments A/B testen uit kunt voeren. De makkelijkste manier om een A/B test snel en eenvoudig op te zetten, is door middel van de Target CPA.

• Je kunt experimenten tussentijds niet aanpassen. Dus ook niet wat betreft de biedstrategie, de procentuele verdeling van internetverkeer of de looptijd. Pas hierbij dus goed op als je het A/B experiment op zet.

• Als je van plan bent om voor je online campagne een A/B test op te zetten, is het van belang om minstens het dubbele te gebruiken als minimum. Bij een 50-50 verdeling worden namelijk je conversies gehalveerd.

• Als je gebruikt maakt Ad Grants, is de A/B test functie ook beschikbaar. Ad Grants accounts zijn speciaal ingericht voor culturele instellingen, goede doelen en non-profit organisaties. Als je je maximale budget bereikt in je Ad Grants account, is dit een groot voordeel.

Smart Bidding voor optimale resultaten

Dankzij Smart Bidding is het mogelijk om iedere week duizenden bodaanpassingen op je advertenties toe te passen. Zo behaal je gemakkelijk je ROAS- en CPA-doelen. Door middel van een A/B test kun je bovendien eenvoudig onderzoeken of Smart Bidding beter functioneert dan je eerdere biedingen. Zo maak je de beste keuze aan de hand van data. Als blijkt dat Smart Bidding het beste uit de test komt, kun jij vervolgens deze tijd aan verbeteringen en optimalisatie van de Google Ads campagnes besteden.

Smart Bidding van Google biedt jou als ondernemer dus veel mogelijkheden. Kom bovenaan in Google met de juiste conversie optimalisatie. Ben je benieuwd hoe Smart Bidding bij adverteren op Google voor jouw advertenties uitpakt? Of wil je meer inlichtingen over Smart Bidding? Neem dan contact op met Intelligent Online. Onze SEA experts onderzoeken samen met jou hoe jouw online campagnes nog beter kunnen functioneren.

Reactie plaatsen