Een perfect werkende landingspagina voor Google Ads: waar moet deze aan voldoen?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Google Ads is een krachtig instrument om internetverkeer naar je website te genereren. Door de toenemende concurrentie wordt adverteren op Google helaas echter steeds duurder. Het aantal webshops neemt toe en grote bedrijven beschikken vaak over enorme marketingbudgetten. Kleine webwinkels hebben hierdoor moeite om mee te draaien in de online marketing. Je betaalt nu namelijk wel het dubbele voor een klik als je het vergelijkt met een jaar geleden. Als het aantal conversies op je website hetzelfde blijft of in sommige gevallen zelfs eenvoudigweg daalt, worden de kosten per conversie van een sale of lead enorm hoog. Wat veel bedrijven zich daarom afvragen, is of adverteren op Google nog wel betaalbaar is.
De belangrijkste manier om de kosten voor het adverteren via Google Ads te verlagen is door het conversiepercentage te laten stijgen. De kosten die Google namelijk rekent voor een klik heb je dan niet in de hand, alles wat er gebeurt qua internetverkeer op jouw website wel! De oplossing ligt dus niet zo zeer bij je Google Ads account, maar op je landingspagina. Het is dus van aanzienlijk belang om de landingspagina te optimaliseren voor Google Ads.
Meestal wordt de focus gelegd op het verbeteren van Google Ads. De juiste zoekwoorden, biedingen en advertenties worden klaargemaakt. Hierbij verliest men uit het oog dat Google Ads een fantastisch instrument is, maar niet optimaal werkt zonder een goed functionerende landingspagina. Op de website gebeurt immers de conversie. Of niet. Als een gebruiker via de Google Ads advertentie op de landingspagina komt, maar niet vindt wat hij zoekt, is hij binnen enkele seconden weer weg. Je maakt dan wel kosten voor de klik, maar het levert geen opbrengsten op. Dat is uiteraard niet de bedoeling. In dit artikel lees je alles over het optimaliseren van je landingspagina, zodat de kosten voor het online adverteren goedkoper raken.

Voor wie is een geoptimaliseerde landingspagina interessant?

In zekere zin is een geoptimaliseerde landingspagina voor iedere ondernemer interessant. Als je jezelf echter vaak de volgende vragen stelt, is het belangrijk om je bezig te houden met het optimaliseren van je website:
• Waarom converteert mijn Google Ads campagne niet helemaal zoals ik het voor ogen heb?
• Hoe zorg ik dat de conversie mee komt met de competitie?
• Mijn Google Ads campagne is al jaren succesvol, maar hoe zorg ik dat ik de resultaten nog verder kan optimaliseren?
• Mijn advertentiebudget kan niet omhoog, maar hoe behaal ik toch binnen mijn bestaande budget meer conversies?
In de meeste gevallen is het antwoord op deze vraag: het creëren van nieuwe landingpagina’s die geoptimaliseerd zijn om zoveel mogelijk leads of conversies te behalen.

Wat is een landingspagina?

Met een landingspagina bedoelen we in dit artikel de pagina waarop de bezoeker belandt als hij klikt op een Google Ads advertentie. Dit kan in principe iedere webpagina zijn. In eerste instantie denk je waarschijnlijk aan bestaande pagina’s op je website. Bij een advertentie voor herenfietsen is de landingspagina bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/herenfietsen. Met deze standaard aanpak is het uiteraard mogelijk om ver te komen op het gebied van online marketing. Een landingspagina die volledig is geoptimaliseerd voor Google Ads is echter veel specifieker. Met een gericht doel is deze pagina opgezet, namelijk om de bezoeker ervan te overtuigen je product of dienst aan te schaffen.
Een Google Ads landingspagina (als het om een directe verkoop gaat ook wel salespage genoemd) kan meestal voor een zeer lage prijs worden gemaakt en zorgt voor een enorme stijging in de conversieratio. Vooral conversies bij een lead centraal staan, zoals inschrijvingen voor een nieuwsbrief of brochure-aanvragen.
Als de conversieratio stijgt met een goede salespage, beschik je over meer ruimte om te investeren in het budget voor je Google Ads advertenties. Hierdoor behaal je ook weer meer conversies of leads op je pagina.

Soorten landingspagina’s

Google Ads landingspagina’s kunnen zeer uiteenlopende doeleinden hebben. Zo kan het doel zijn: het verkopen van een product of dienst (salespage), het zorgen voor meer leads (lead page) of contactinformatie van de bezoekers verzamelen.

Sales page

Een landingspagina voornamelijk gefocust op de verkoop van producten of diensten noemen we een salespage. Een voorbeeld hiervan is door bijvoorbeeld een product uit je webshop met een hoge marge extra aandacht geven. Op de salespage toon je de bezoeker alle mogelijke informatie die relevant is voor dit product. Het doel is daarbij dat de potentiële koper direct het product of de dienst aanschaft. Op de salespage plaats je dan ook een bestelknop en ook is het mogelijk om direct te betalen. Zo vindt er gelijk een transactie plaats.

Leads page

Leads zijn in de meeste gevallen gericht op het aanvragen van advies van een expert, het downloaden van een demo, het aanvragen van brochures of het bestellen van een testrit. Bij de lead page staat in tegenstelling tot op de salespage geen bestelbutton. De lead werf je namelijk door middel van een formulier.

Het verzamelen van contactinformatie

Tenslotte zijn er landingspagina’s waarbij het voornamelijk doel is om zoveel mogelijk contactinformatie te verzamelen over de gebruiker. Het bedrijf kan dan op een later moment contact opnemen met de bezoekers die hebben getoond dat zij interesse hebben in hun product of dienst. Een voorbeelden hiervan is het inschrijven voor een nieuwsbrief.
De meeste landingspagina’s die voor Google Ads worden geoptimaliseerd zijn salespages of leadpages. De termen salespage en landingspagina worden veelal door elkaar toegepast.

Hoe ziet de perfecte Google Ads landingspagina eruit?

De perfecte Google Ads landingspagina maken, welke stappen moet je daarvoor ondernemen? Er zijn een aantal concrete handleidingen die uit ervaring leiden tot een goede landingspagina. Je moet er in elk geval voor zorgen dat het doel van de landingspagina meteen helder is en dat de onderdelen van de landingspagina die zorgen voor de conversie opvallen. De meest essentiële onderdelen van een salespagina zijn de call to action, de content (tekst) en het formulier. Daarnaast zijn er nog een aantal slimme tips om de bezoeker te overtuigen op de salespage te converteren tot een lead of sale.

Content of tekst van de landingspagina: klantgericht en relevant

Allereerst is van belang dat de content van de landingspagina aansluit bij de zoekopdracht en de advertentie waardoor de bezoeker op jouw salespage is beland. De tekst moet volledig duidelijk voor de bezoeker zijn, de verwachtingen van de bezoeker meteen waargemaakt. Een belangrijk instrument hiervoor is om dezelfde bewoordingen zowel in de kop en titel van de salespage als de advertentietekst te laten terugkomen. Als de titel van de advertentie “Testrit aanvragen” is, zorg dan dat de salespage dezelfde titel heeft. Gebruik daarnaast bijvoorbeeld nog een tweede kop als je vindt dat de boodschap uit de kop nog duidelijker gemaakt moet worden. De landingspagina moet daarnaast over maar één doel beschikken. Hierdoor ontdekt de gebruiker gemakkelijk wat het doel is. Als je namelijk alles plaatst op een enkele salespage, creëer je verwarring bij de bezoeker.
Zorg er daarnaast voor dat de opmaak van de salespagina zo overzichtelijk mogelijk is. De pagina moet fris ogen en makkelijk te scannen zijn. Een rustige landingspagina zorgt daarnaast voor een betrouwbare en chique uitstraling. Maak bijvoorbeeld gebruik van opsommingstekens en kies foto’s van mensen die een bepaalde richting op kijken. De bezoeker volgt de kijkrichting en zo op de gewenste informatie terechtkomen. Foto’s van mensen zoals medewerkers wekken bovendien vertrouwen op. Met de bullet points vermeld je de voordelen van jouw product of dienst. Leg hierin uit wat jouw product zo bijzonder maakt in verhouding tot de concurrentie (USPs of unique selling points). Houd het hierbij relevant, kort en sterk.
Wat uiterst belangrijk is, is dat alle tekst op een salespage is geschreven vanuit de wensen die een klant heeft. Dit is een veelgemaakte fout onder bedrijven. Bedrijven beschrijven vaak vanuit het oogpunt van de onderneming, hoe een organisatie in elkaar steekt. Ondernemers vertellen vaak over de ontstaansgeschiedenis of de inkoop, terwijl de potentiële klant zich afvraagt wat hij hier aan heeft. Vermijd daarom zoveel mogelijk jargon en leg de nadruk op informatie waar de potentiële klant iets aan heeft. De tekst dient beknopt en helder te zijn. De meeste bezoekers nemen namelijk niet de tijd om zeer lange landingspagina’s door te nemen.
Om de klant gerust te stellen en te informeren is het tenslotte verstandig om helder te maken wat de klant mag verwachten nadat hij het formulier heeft ingevuld op de landingspagina. Hoe lang duurt het voordat de aanvraag is afgewikkeld? Is het contact daarnaast vrijblijvend? Geef ook een samenvatting van deze informatie in de bevestigingsmail die de klant ontvangt.

Landingspagina formulier: houd het kort en relevant

Een perfect functionerend formulier is van wezenlijk belang voor een succesvolle landingspagina die op leads is gericht. Het formulier dient zeer klein te zijn, zodat de drempel voor bezoekers om het in te vullen laag blijft. Als een formulier veel velden bevat, neemt de bezoeker niet de moeite om alles aan te leveren. Daarnaast vraagt de bezoeker zich af waar al deze informatie precies voor nodig is. Een formulier dat te kort is, is echter ook niet verstandig. Dit zorgt er voor dat er veel leads plaatsvinden die niet serieus zijn.
Een goede methode is om een formulier op te stellen met maximaal vijf velden. Zo bevat het formulier de informatie die voor jouw onderneming relevant is, maar beperk je je tot de meest essentiële informatie. Als het gaat om het downloaden van een whitepaper, wil de bezoeker waarschijnlijk niet meer informatie prijsgeven dan zijn naam en e-mailadres. Gaat het om meer ingewikkelde diensten, zoals het aanvragen van een hypotheek, dan kan je gerust om meer informatie vragen.
Let er bij het invullen op dat de velden zo helder mogelijk zijn. Laat bij een postcodeveld bijvoorbeeld zien hoe de invoer plaats moet vinden. Door voorbeelden in een leeg veld te geven wat bezoekers moeten invullen, of microcopy in te voegen, voorkom je frustraties en twijfel bij de bezoekers.
Vooral voor onderzoeken als de A/B-test blijken het aantal velden van een formulier een interessant onderwerp. Het toevoegen of verwijderen van een veld blijkt een enorme invloed op de conversie van een landingspagina te hebben.

Call to action van een landingspagina: concreet en opvallend

De call to action op een landingspagina moet duidelijk zijn. Zo moet er geen onduidelijkheid bij de bezoeker bestaan over wat er na het drukken op de verzendknop gebeurt. Vermijd hierbij vage termen als “Contact”, “Meer informatie”, “Verstuur” en “Verzend”. In plaats daarvan zijn woorden als “Klik hier”, “Aanmelden nieuwsbrief”, “Testrit aanvragen” beter. Let er daarbij op dat de CTA in de button hetzelfde is als in de titel van de salespage. Als de headline van de pagina is “Vraag nu uw testrit aan”, zorg er dan voor dat de verzendknop “Testrit aanvragen” bevat. Voeg daarbij toe dat een bepaalde actie gratis is. Dit verhoogt meestal de conversie van een landingspagina.
De verzendknop voor de call to action moet enorm opvallen op de salespage. Kies daarom bijvoorbeeld voor een opvallende en contrasterende kleur in vergelijking met de rest van de landingspagina. Voor call to actions geldt dat zij ideaal zijn voor A/B-testen. Door verschillende teksten of andere kleuren toe te passen, zie je meteen verschil. Zo’n test zet je eenvoudig op met programma’s als Optimizely of Visual Website Optimizer. Met deze programma’s hoef je niet direct een volledig nieuwe salespagina op te zetten. Het systeem creëert namelijk eenvoudigweg een kopie van de landingspagina. Verder houden deze instrumenten ook meteen statistieken van de pagina’s bij.
Call to action

Navigatie op de landingspagina, vertrouwen bij de consument en overige elementen op een landingspagina

Meestal wordt aanbevolen om alle elementen die niet meteen leiden tot een conversie van een salespage te verwijderen. Zo kan de bezoeker op niets anders drukken dan de verzendknop. Online marketeers kiezen er dan vaak voor om het gehele menu en andere links weg te halen van de salespage. Hierdoor kan de bezoeker echter niet meer navigeren op de pagina van je bedrijf. Mochten ze dus extra informatie willen, dan zal de bezoeker wegtrekken van de salespage. Alle informatie over jouw product of dienst moet dus wel duidelijk op je salespage staan. Voor een bezoeker die wellicht twijfelt over je producten of diensten, is het wel verstandig om contactinformatie aan de salespagina toe te voegen.
Bezoekers hebben daarnaast vertrouwen in je bedrijf nodig om over te gaan tot een aankoop. Sociale bewijskracht is hierbij van belang. Beoordelingen van tevreden klanten stellen bezoekers gerust en overtuigen hen dat de potentiële koper op het juiste adres is. Gebruik daarom testimonials op de salespage. Andere manieren om vertrouwen bij de gebruiker te wekken zijn het vermelden van gegevensbescherming, veilige betaalmethoden, keurmerken en logo’s van bedrijven die het product of dienst bij jouw bedrijf afnemen. Gebruik echter niet teveel keurmerken, dit werkt juist averechts. De bekende keurmerken als het Thuiswinkel Waarborg zijn een juiste keuze.
Verder is het geven van een gevoel van urgentie en schaarste op de salespage een uitstekende manier om bezoekers ervan te overtuigen om over te gaan tot een aankoop. Vermeld bijvoorbeeld dat de actie nog maar 2 dagen duurt of er nog maar een beperkt aantal items beschikbaar is. Zo denken bezoekers dat ze een mooie kans missen en zullen ze eerder een product of dienst aanschaffen.

Met remarketing meer uit de landingspagina halen

Hoe perfect je je landingspagina ook hebt opgesteld, er blijven altijd bezoekers die niet meteen converteren. Zorg er daarom voor dat bij deze bezoekers je bedrijf onder de aandacht blijft door ze via Google Ads te remarketen. Of maak hierbij gebruik van andere kanalen advertenties op Instagram of Facebook. In sommige gevallen hebben deze bezoekers een aantal bezoeken nodig om overstag te gaan. Met remarketing zorg je ervoor dat de gebruikers terugkomen op jouw salespage. Zorg er hierbij voor dat de biedingen in de remarketing campagne lager zijn dan in de reguliere campagne. Aangezien je al hebt betaald voor een klik naar de salespage, zijn herhaalbezoekers door middel van remarketing vaak eerder geneigd om over te gaan tot conversie dan nieuwe bezoekers.

Doelgroep bepalen aan de hand van een doelgroepanalyse

Ondanks dat de algemene handleidingen voor een goede landingspagina voor ieder bedrijf gelden, is het toch verstandig om de doelgroep van een landingspagina te onderzoeken. Een doelgroepanalyse maken is hierbij van enorm belang. Bekijk bijvoorbeeld de achtergrond van de gebruiker van de salespage. Richt de landingspagina zich op consumenten (B2C) of bedrijven (B2B)? Het antwoord op deze vraag is zeer relevant voor het soort content op je pagina. Bij bedrijven is het juist goed om bedrijfsjargon te gebruiken, terwijl je dit bij consumenten zoveel mogelijk moet vermijden.
Een andere reden om je doelgroep vast te stellen, is om te bekijken of de landingspagina vooral mobiel of op de desktop wordt bezocht. Bij bedrijven gaat het veelal om de desktop, terwijl consumenten producten en diensten meestal via mobiele apparaten bekijken. In dat geval is een landingspagina die uitstekend functioneert op een mobiel essentieel. Zorg er in dat geval voor dat er zo weinig mogelijk velden op je landingspagina door de consument ingevuld dienen te worden. Ook moet het invullen gemakkelijk zijn. Kies dus niet voor te kleine velden die lastig zijn om aan te klikken.
Afbeeldingsresultaat voor target audience

Tips om je campagne optimaal aan te laten sluiten op de landingspagina

Zorg er altijd voor dat de Google Ads advertenties en keywords nauwkeurig aansluiten op de landingspagina. Gebruik daarom relevante sleutelwoorden in de advertentieteksten en zorg dat deze passen bij de zoekwoorden op de landingspagina. De boodschap van de advertentie dient hetzelfde te zijn in de salespagina. Gaat het in de advertentie over het aanvragen van een testrit? Dan moet dit helder terugkomen in de landingspagina. Het liefst direct in de advertentietitel, zodat de gebruiker weet dat hij op de goede landingspagina is beland.
Maak daarbij aparte advertentiegroepen voor verschillende landingspagina’s. Het is bijvoorbeeld verstandig om diverse landingspagina’s te hebben voor de verschillende stadia van de sale. Zoektermen als “kopen” of “aanvragen” vind je waarschijnlijk eerder in de salesfunnel dan algemene zoekopdrachten. Door iedere advertentiegroep apart zo specifiek mogelijk vast te stellen, weet je de bezoekers gerichter te bereiken. Dit bevordert de optimalisatie van het proces. Geef iedere landingspagina een goede URL, waar het belangrijkste sleutelwoord in terugkomt. Dit is zowel goed voor de herkenbaarheid bij de bezoeker, als voor de kwaliteitsscore van Google Ads. Voor het aanvragen van een testrit zou de landingspagina bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/testrit-aanvragen.

Onderzoek en optimaliseer de landingspagina

Je hebt de landingspagina aangepast en geoptimaliseerd. Nu is het echter niet de tijd om stil te gaan zitten. Het is belangrijk om de pagina te blijven onderzoeken en optimaliseren. Welke landingspagina’s laten de beste conversies zien? Welke salespage draait niet optimaal? Optimaliseer continu de inzet van de landingpagina’s op basis van hun prestaties.
Er zijn diverse methodes om de landingspagina’s te onderzoeken. Je kunt gebruik maken van Googles eigen instrument als Google Website Optimizer. Ook zijn er externe tools beschikbaar als Visual Website Optimizer en Optimizely. Zo test je twee advertenties met precies dezelfde teksten, maar met verschillende landingspagina’s ten opzichte van elkaar. In Google Ads worden de data verzameld, zodat je na enige tijd kunt zien welke salespage de meeste conversies oplevert.

Kansen na de conversie

Ook na de conversie spelen er een aantal belangrijke factoren een rol. Maak bijvoorbeeld een perfecte bedank pagina. Met deze pagina bedank je de bezoeker voor de ondernomen conversie en informeer je hem of haar over het verdere proces. De bezoeker voelt zich in dat geval gerustgesteld en gewaardeerd. Hij weet immers hoe het proces er daarna uit komt te zien. De bedanksite is ook een uitstekende plek om andere producten of diensten aan te prijzen of om de bezoeker te vragen je bedrijf te “vind ik leuk”-en op Facebook. Ook is dit de plek waar meestal de conversie wordt gemeten met Google Analytics. Het verzenden van een bevestigingsmail is ook een ideale kans om de klant te informeren over hoe het daarna verder gaat. Via de mail houd je de klant op de hoogte dat de aankoop is gelukt en wat de klant kan verwachten.

SEO landingspagina maken

Naast een landingspagina in Google Ads is het ook nuttig om een salespagina te maken voor zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. In principe zijn deze pagina’s hetzelfde en beschikken ze over hetzelfde doel, namelijk het genereren van conversies. Het belangrijkste verschil is echter dat een landingspagina voor zoekmachine optimalisatie veel tekst moet bevatten. De tijden waarin een dergelijke tekst volgestopt werd met keywords is voorbij. Het zogeheten keyword stuffing wordt tegenwoordig bestraft door Google. Om wel hoog te komen in Google schrijf je teksten op een natuurlijke manier, over maar een onderwerp, waarbij je de belangrijkste keywords verwerkt waar de doelgroep op zoekt.
Bepaal voor jouw doelgroep welke zoekwoorden zij zouden toepassen om bij jouw producten of diensten terecht te komen of controleer dit door middel van de keywordplanner van Google. Let er hierbij op dat de concurrentie niet te sterk is en er voldoende volume op de woorden zit. De beste zoekwoorden beschikken over een hoog zoekvolume, een hoge relevantie en weinig concurrentie. Zorg dat je deze woorden verwerkt op de landingspagina.
Het prettige aan een extra SEO landingspagina is dat je via deze methode ook gratis verkeer naar je website trekt. Je bent hierdoor extra zichtbaar, omdat je zowel met Google Ads als organisch hoog scoort op Google. Op deze manier neem je een groot gedeelte van de zoekresultaten in, wat tot meer leads leidt.
Wil je meer weten over het maken van een goede landingspagina voor jouw bedrijf? Of ben je benieuwd hoe je de conversieratio van jouw salespage kunt optimaliseren? Neem dan gerust contact op met Intelligent Online. Wij doen er alles aan om jouw bedrijf tot een succes te maken.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online