Bij het zoeken naar de optimale prestaties voor je advertentie teksten, probeer je altijd je online campagnes te verbeteren. Hierbij letten online marketeers meestal op de reclameteksten; die worden getest en aangepast. Wat echter vaak wordt vergeten, is de advertentie-extensie. De advertentie-extensies zorgen voor een perfecte toevoeging op jouw campagne en leiden vrijwel altijd tot een beter resultaat. Extensies zijn in vele soorten en maten beschikbaar. Benieuwd welke Google Ads extensies jouw campagnes naar een hoger niveau tillen? Lees snel verder hoe Google Ads extensies jouw advertenties verbeteren.
Extensies bij jouw advertentie
Met Extensies in Google is het mogelijk om je reguliere Google-advertentie aan te vullen meer uitgebreidere informatie. Hierdoor wordt jouw advertentie veel aantrekkelijker voor je potentiële doelgroep. Hoe meer een potentiële klant over jouw bedrijf te weten komt, des te betrouwbaarder je overkomt. De extensies hebben over het algemeen een positieve invloed op de prestaties van je campagnes. Daarnaast verhogen ze ook de CTR. Vooral de betere zichtbaarheid bij adverteren op Google zorgt hiervoor. In de advertenties deel je daarnaast meer informatie over je bedrijf en de diensten of producten die je aanbied. Hierdoor vergroot je de gebruikerservaring, dat moet zorgen voor een potentiële klik. Een advertentie met extensies brengt daarnaast geen extra kosten met zich mee. De prijzen voor Google adverteren met extensies zijn net zo hoog als voor een klik op een advertentie.
Extensies in alle soorten en maten
De mogelijkheden wat betreft extensies zijn eindeloos. Wij geven je in dit artikel tips over een aantal handige extensies die veel voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Uiteraard moeten deze extensies dan wel relevant zijn voor ofwel jouw bedrijf ofwel je potentiële klant.
Sitelinks
Met een sitelink voeg je eenvoudig meer links aan je Google Ads advertentie toe. Deze links leiden bezoekers naar een specifiek deel van jouw website. Zo belanden bezoekers die op de link hebben geklikt, direct op de juiste locatie. Als een potentiële klant bijvoorbeeld zoekt naar een specifieke laptop, kun je met de sitelinks een aantal handige accessoires vastleggen die horen bij het merk of de laptop. Bij iedere advertentie toont Google Ads tenminste twee en ten hoogste acht sitelinks.
Ondanks dat het niet verplicht is, is het wel een aanrader om een beschrijving aan de sitelink toe te voegen. Hier vertel je over extra informatie die relevant is voor jouw potentiële klant. De Ad-rank-veiling van Google bepaalt of je beschrijving wel of niet in beeld verschijnt.
Highlight-extensie
Met een highlight-extensie geef je jouw bedrijf de mogelijkheid om fraaie USP’s van je bedrijf te promoten. Zo vertel je met deze extensie over een uitstekende service, gratis verzending of een snelle levering. Ook is het mogelijk om scherpe aanbiedingen bij de lezer onder de aandacht te brengen. Gemiddeld worden er per advertentie tussen de twee en zes highlights getoond. Het systeem hiervoor functioneert hetzelfde als bij de sitelink.
Website-informatie-extensie
Met de website-informatie-extensie markeer je bijzondere elementen van de producten of diensten die je aanbiedt. Als je gebruik maakt van deze extensie, kies je een aantal kopteksten uit die Google heeft gecreëerd. Binnen Nederland bestaan deze kopteksten onder andere uit: merken, voorzieningen, bestemmingen, modellen, typen en services. Deze kopteksten vul je zelf aan met de specifieke informatie over jouw dienst of product. De tekst die Google aanbiedt is vaak het meest interessant om toe te voegen, maar als dit niet past bij jouw potentiële klant of jouw bedrijf, is het verstandig om de website-informatie-extensie niet toe te passen.
Locatie-extensie
De meeste online bedrijven beschikken naast een webshop op hun website over fysieke winkels waar zij graag bezoekers ontvangen. Door een locatie-extensie toe te voegen, weten jouw potentiële klanten waar ze in de winkel terecht kunnen. De locatie-extensie vermeldt het adres, de afstand naar het bedrijf en de route. Enorm handig voor jouw bezoekers.
Prijs-extensie
Met de prijs-extensie geef je bezoekers de kans om extra diensten en producten te bekijken. Binnen deze extensie worden maximaal acht keuzes getoond. Bij iedere optie is een product of service aan een prijs gekoppeld. Uiteraard vul je de waardes van de producten of diensten zelf in.
Vaak wordt de prijs-extensie zowel op desktop als mobiele apparaten onderaan de advertentie geplaatst. Op die manier kun je specifieke producten die zeer voordelig zijn, uitlichten in een advertentie bij meer algemene zoekmachine resultaten.
Oproep-extensie
Met deze extensie maak je het mogelijk om een telefoonnummer toe te voegen aan je Google Ads advertentie. Dit telefoonnummer is voor de bezoekers direct belbaar. Daarnaast betaal je voor een klik op het nummer net zoveel als voor een normale advertentieklik. Het grote voordeel van deze extensie is dat je zelf de controle behoudt, wanneer de extensie aan bezoekers wordt getoond. Zo kun je ervoor kiezen om het telefoonnummer slechts te laten zien op tijden dat de telefoon ook daadwerkelijk opgenomen wordt.
App-extensies
Naast de reguliere website, beschikken veel ondernemers over een mobiele app voor hun bedrijf. Door middel van de app-extensie bied je klanten de mogelijkheid om direct naar jouw app in de Apple App Store of Google Play Store te gaan. Een klik op de advertentietitel zorgt er echter nog steeds voor dat jouw bezoeker naar de reguliere website gaat. De app-extensie is direct klikbaar en zorgt voor meer downloads. Als het doel van jouw bedrijf is om meer downloads te genereren, is het bovendien aan te raden om advertenties voor app-promotie te gebruiken. In deze advertenties wordt uitsluitend verwezen naar de app. Hierdoor zijn deze advertenties meer geschikt voor het doorsturen van bezoekers naar de app.
Geautomatiseerde extensies
Bij de bovengenoemde extensies is het mogelijk om ze allemaal handmatig toe te voegen. Naast deze handmatige extensies beschikt Google Ads over een aantal geautomatiseerde extensies. Het gaat daarbij vooral om dynamische varianten van de hierboven genoemde extensies. Als je echter gebruik maakt van de geautomatiseerde extensies, verlies je controle over welke informatie bij jouw advertentie aan de klanten wordt getoond. Hierbij geldt echter een uitzondering: de verkopersreviews. Bij iedere advertentie worden de beoordelingen van de verkopers weergegeven. Dit geeft potentiële klanten inzicht in welke bedrijven goed scoren op de kwaliteit van de diensten die ze leveren.
Moet je als ondernemer angstige momenten beleven op het moment dat je een negatieve beoordeling ontvangt? Nee. De extensie wordt alleen getoond bij een review van 3,5 sterren of meer.
Haal het optimale resultaat uit je extensies
Hoe kom je bovenaan bij Google met de juiste extensies? Hiervoor dien je binnen Google Ads te testen welke extensie optimaal presteert. In het rapport advertentie-extensies voeg je een segment toe dat de resultaten weergeeft van de advertenties met specifiek aangegeven extensies. Dit heet ook wel “deze extensie vs. overige”.
Zo vergelijk je bijvoorbeeld twee sitelinks met daarin de resultaten. Als de ene advertentie over een betere CTR beschikt dan de andere, is het verstandig om de sitelink in de advertentie met een lagere CTR te vervangen door een nieuwe. Zo blijf je de CTR verder ontwikkelen.
Maak gebruik van voldoende extensies
Als adverteer heb je weinig invloed op welke advertenties Google laat zien aan potentiële bezoekers. Google bepaalt dit namelijk zelf. Om echter meer uit je extensies te halen, is het van belang om zoveel mogelijk extensies aan je advertenties toe te voegen. Op die manier kan Google tussen de extensies rouleren en beschik jij over genoeg gegevens om te bepalen welke extensie optimaal presteert.
Het toevoegen van voldoende extensies geldt vooral voor de highlight- en sitelink-extensies. Het is immers niet mogelijk om vier verschillende telefoonnummers aan je Google Ads campagnes toe te voegen. Een goede manier om ervoor te zorgen dat je voldoende extensies gebruikt, is door altijd tenminste acht sitelinks aan te advertentie toe te voegen. Op deze manier beschik je over de grootste kans dat er zes sitelinks getoond worden. Bij highlights geldt dat het aan te raden is om tenminste vijf highlights toe te voegen. In dat geval worden er minstens vier hiervan getoond bij de advertentie. Voor beide gevallen geldt: hoe meer opties, des te beter het resultaat.
Wees relevant bij conversie optimalisatie
In de meeste gevallen voegen adverteerders extensies toe op accountniveau. Zo zorgen er met een snelle methode voor dat alle advertenties van extensies worden voorzien. Het voordeel van deze methode is dat alle advertenties inderdaad over de mogelijkheid beschikken om getoond te worden, met hun bijbehorende extensies. Het nadeel van deze manier van adverteren is echter dat de extensies in de meeste gevallen niet specifiek genoeg zijn voor de campagne. Hierdoor ontbreekt de relevantie. Probeer er daarom voor te zorgen dat de extensies zoveel mogelijk specifiek zijn. Dit doe je door de extensies toe te voegen op diverse niveaus. Hierbij geldt dat de extensies op een laag niveau de extensies op het niveau daarboven overschrijven.
Bij extensies op accountniveau geldt dat het vooral handig is om algemene informatie over je onderneming te delen. In de meeste gevallen zijn deze extensies niet geschikt voor bepaalde productgroepen. Je wilt de extensies over televisies bijvoorbeeld niet delen bij een reclame campagne die gaat over een laptop. In die situatie ontbreekt de relevantie.
Daarnaast kun je extensies toevoegen op campagneniveau. Deze extensies kun je zeer specifiek maken. Bij campagnes gericht op laptop voeg je bijvoorbeeld extensies toe die te maken hebben met laptop. Denk bijvoorbeeld aan een sitelink met de laptop top twintig, die de bezoeker brengt naar een website met de top twintig van beste laptops.
Het meest specifieke en laagste niveau waarop je extensies aan een Google Ads campagne kan toevoegen, zijn de extensies op advertentiegroep niveau. Een advertentiegroep die bijvoorbeeld zich richt op HP-laptops, is gebaat met extensies die specifiek leiden naar alles wat met HP te maken heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een highlight-extensie waarbij je uitvergroot dat jouw bedrijf beschikt over diverse HP-specialisten die de klant graag adviseren, of een sitelink met HP-laptopaccessoires.
Hopelijk heeft dit artikel je een duidelijk overzicht gegeven van de eindeloze mogelijkheden die extensies bieden. Er zijn vrijwel geen redenen te bedenken om geen extensies te gebruiken. Wil je meer weten over hoe hoger te komen op Google, bekijk dan snel onze website.