Apps uitsluiten van Google Ads: een uitgebreid stappenplan
Wil je graag een aantal advertenties op het wereldwijde web plaatsen, maar ben je bang dat niemand erop zal klikken en dat je daardoor een hoop geld kwijt zult zijn? Bij Google Ads hoef je hier niet bang voor te zijn. Dit toonaangevende advertentieplatform biedt namelijk de mogelijkheid om per klik te betalen. Als niemand op je advertentie klikt, ben je dus geen geld kwijt. Dit ‘cost per click’-betaalmodel is erg populair omdat je geen enkel risico loopt. Dit betaalmodel heeft echter ook een nadeel. Als je advertenties tevens in mobiele apps worden getoond, kan dit model je veel geld kosten – en dat terwijl advertenties in mobiele apps vaak weinig opleveren. Het kan dan ook nuttig zijn om apps uit te sluiten van je Google Ads campagnes. In dit artikel leggen we je uit waarom het een goed idee kan zijn om apps uit te sluiten van Google Ads, en vertellen we je hoe je dit moet doen. We beginnen echter met het geven van wat achtergrondinformatie over Google Ads en het ‘cost per click’-model. Lees je mee?
Wat is Google Ads?
Als je weleens iets over online marketing hebt gelezen, is de kans groot dat je de term ‘Google Ads’ al eens bent tegengekomen – maar wat is Google Ads eigenlijk? Google Ads is, zoals de naam misschien al doet vermoeden, het advertentieprogramma van Google. Hoewel dit advertentieprogramma officieel Google Ads heet, wordt het ook vaak Google Adwords genoemd. Dit is de naam die het programma vroeger droeg. Google Ads is erg populair onder ondernemers. Dit komt doordat Google Ads veel verschillende mogelijkheden biedt, zowel op het gebied van campagnetypen als op het gebied van betaalmethoden. We vertellen je er graag meer over!
De verschillende adverteermodellen van Google Ads
Elke onderneming is anders. Hierdoor kan het ene bedrijf andere behoeften hebben op het gebied van adverteren dan het andere: het ene bedrijf adverteert graag door middel van wervende teksten, het andere bedrijf maakt het liefst gebruik van reclamefilmpjes. Google Ads speelt hierop in door verschillende soorten campagnetypen aan te bieden. Hierdoor kun je je reclamecampagne volledig aanpassen aan het product of de dienst die je aanbiedt en het beeld dat je wilt uitdragen. Wij hebben de verschillende campagnetypen voor je op een rijtje gezet.
- Je hebt ze tijdens een Google-sessie vast wel eens gezien: zoekresultaten die apart van de andere zoekresultaten staan, boven, onder of naast de lijst. Bij deze zoekresultaten staat vaak een met dikgedrukte letters ‘Advertentie’ of een groene of gele cirkel met het woord ‘Ad’. Wil jij je website ook op deze manier in de spotlight zetten? Google Ads biedt de mogelijkheid om een reclamecampagne in het zoeknetwerk van Google te starten. Deze advertenties zijn altijd tekstadvertenties. Een video of afbeelding toevoegen is dus helaas niet mogelijk.
- Heb je een webshop? Dan is een shopping advertentie misschien wel wat voor jou. Een shopping advertentie wordt boven, onder of naast de zoekresultaten in het ‘Shopping’-tabblad getoond. Het voordeel van deze advertentie is dat er automatisch een foto van het product bij staat. Ook wordt de huidige prijs weergegeven. Hierdoor hoeven Google gebruikers niet langer je website te bezoeken om deze informatie te achterhalen. Hoewel dit misschien wat minder website bezoekers oplevert, heeft dit ook een groot voordeel – als een Google gebruiker wél op je website klikt, is de kans groot dat hij of zij erg geïnteresseerd is en dus tot conversie zal overgaan. Hierdoor krijgt je conversieratio een flinke boost.
- Wil je dat jouw advertentie niet alleen in de zoekresultaten van Google verschijnt, maar ook op andere websites en zelfs mobiele apps? Kies dan voor een Google Display Netwerk campagne. Dit soort campagnes worden bij allerlei verschillende soorten partners van Google getoond – van games apps tot YouTube. Een display campagne heeft echter nóg een voordeel: je kunt bij deze campagnes ook gebruikmaken van afbeeldingen en video’s. Op deze manier kan je doelgroep niet langer om je heen!
De voordelen van het ‘cost per click’-model
Google Ads biedt verschillende betaalmethoden. Eén van de populairste betaalmethoden is ‘cost per click’. Bij deze betaalmethode betaal je pas voor je advertentie op het moment dat iemand op deze advertentie klikt. Deze betaalmethode is vooral aantrekkelijk als het verhogen van conversies het voornaamste doel van de advertentie is. Ook komt deze betaalmethode goed van pas als je je advertentie (vooral) wilt gebruiken om verkeer naar je website te genereren. Het grote voordeel van deze betaalmethode is dat je niet bang hoeft te zijn dat je geld kwijt zult zijn aan ineffectieve advertenties. Als er niemand op je advertentie klikt, ben je immers ook geen geld kwijt! Bovendien kun je door middel van Google Analytics (of een soortgelijk programma) achterhalen hoeveel een websitebezoeker in geld waard is. Op deze manier kun je precies uitrekenen hoeveel je maximaal aan een click moet uitgeven.
De nadelen van het ‘cost per click’-model
Dit betaalmodel heeft echter ook een schaduwzijde. Er zal namelijk altijd een groep mensen zijn die wel op je advertentie klikt (en dus kosten teweegbrengt), maar niet tot conversie overgaat (en dus niets oplevert). Hierdoor betaal je meer aan de clicks dan je ermee verdient. Dit is vooral vervelend als conversieratio optimalisatie het voornaamste doel van je advertentie is. Dit probleem is des te groter wanneer veel mensen per ongeluk op je advertentie klikken. Dit komt vooral vaak voor als je voor een Google Display Netwerk campagne hebt gekozen en je advertentie in een mobiele app wordt getoond. Je hebt het zelf vast wel eens meegemaakt – je zit net een leuke game te spelen wanneer het scherm plots door een advertentie gevuld wordt. Je probeert op het kruisje in de rechterbovenhoek te klikken, maar in plaats van de advertentie weg te klikken, klik je hem per ongeluk open. Als ondernemer is dit erg vervelend. De kans is immers klein dat de mensen die per ongeluk op je advertentie klikken daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je onderneming. Doordat je per klik betaalt, kosten deze mensen je echter wel geld. Gelukkig is hier een oplossing voor. Door apps uit te sluiten van je Google Ads, zorg je ervoor dat je Google Display netwerk campagnes niet langer in mobiele apps verschijnen. Hierdoor daalt de kans dat iemand per ongeluk op je advertentie klikt aanzienlijk.
Mobiele apps uitsluiten van Google Ads: een handleiding
Wil jij mobiele apps ook het liefst uitsluiten van je Google Display Netwerk campagne? De AdWords specialisten van Intelligent Online vertellen je hoe dit moet. Er zijn vier verschillende methodes om apps uit te sluiten van Google Ads. De eerste twee methodes maken het mogelijk om grote groepen mobiele apps, of zelfs alle apps tegelijkertijd van je Google Display Netwerk campagne uit te sluiten. De laatste twee methodes bieden daarentegen de mogelijkheid om een of enkele specifieke mobiele apps uit te sluiten. Eerst laten we je echter zien hoe je controleert of jouw AdWords campagne inderdaad op mobiele apps wordt getoond. Kom je er met behulp van onze tips toch niet helemaal uit? We kijken graag met je mee. Bel ons gerust op via 030-3070322 of stuur ons een mailtje via info@intelligentonline.nl.
Stap 1: controleer de plaatsingen van je Google Ads campagne
Het is allereerst belangrijk om te controleren waar je Google Ads campagne wordt getoond. Wordt je Google Ads campagne inderdaad in mobiele apps getoond? Zo ja, dan is het tevens van belang om welke apps het gaat. Als je sportkleding verkoopt, is het waarschijnlijk immers niet nuttig om te adverteren in een gaming app of in een app met weersvoorspellingen, terwijl het misschien wél wat oplevert om te adverteren in een fitness app of yoga app. Om te achterhalen waar je Google Ads campagne precies wordt getoond, moet je je aanmelden bij Google Ads. Klik vervolgens in het linkermenu op ‘Placements’, et voilà – je krijgt een lijst te zien met de plekken waar je campagne wordt getoond.
Stap 2: tijd om apps uit te sluiten van Google Ads!
Methode 1: (grote) groepen apps uitsluiten van Google Ads
Wil je een (groot) deel van de mobiele apps of misschien zelfs alle apps uitsluiten van je Google Ads? Dat kan. Google Ads biedt de mogelijkheid om met een paar klikken grote categorieën mobiele apps uit te sluiten van je AdWords campagne. Wij leggen je uit hoe dit werkt.
- Stap 1. Meld je aan bij Google Ads en ga naar de campagne waarvan je mobiele apps wilt uitsluiten.
- Stap 2. Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Placements’.
- Stap 3. Aan de bovenkant van de pagina staat een balk met ‘Placements’, ‘Where Ads Showed’ en ‘Exclusions’. Klik op ‘Exclusions’.
- Stap 4. In het midden van de pagina staat een blauwe cirkel met een wit potlood. Klik op deze knop en vervolgens in het drop-down menu op ‘Exclude placements’.
- Stap 5. Je ziet een lijst met verschillende plekken waar je campagne kan worden getoond, zoals websites en YouTube kanalen. Linksboven deze lijst staat een knop met ‘Exclude from…’. Klik op deze knop. Hier kun je aangeven of je de apps alleen van deze campagne wilt uitsluiten, of dat je de apps van je advertentiegroep of account wilt uitsluiten.
- Stap 6. Ga in de lijst op zoek naar ‘App categories’ en klik hierop.
- Stap 7. Je ziet een lijst met alle verschillende app categorieën waarin je campagne kan worden getoond, zoals sport, nieuws, shopping en boeken. Vink alle categorieën aan die je wilt uitsluiten van je campagne, advertentiegroep of account.
- Stap 8. Klik op ‘Save’. Je bent helemaal klaar!
- Stap 9. Wil je even controleren of alles gelukt is? Klik dan opnieuw op de knop ‘Exclusions’.
Methode 2: (grote) groepen apps uitsluiten van Google Ads
Het is ook mogelijk om categorieën apps uit te sluiten van Google Ads door middel van de Google Ads Editor. Deze methode is iets sneller en eenvoudiger dan de hierboven genoemde methode. Kijk zelf maar!
- Stap 1. Open de Google Ads Editor op je computer. Dit is een gratis computerprogramma waarmee je je Google Ads campagnes kunt beheren. Dit is niet alleen handig voor het uitsluiten van mobiele apps van Google Ads, maar ook wanneer je bijvoorbeeld je statistieken wilt bekijken of offline aan je campagnes wilt werken. Als je nog geen gebruikmaakt van Google Ads Editor, raden we je dan ook zeker aan om hier eens een kijkje te nemen!
- Stap 2. Log in en klik rechtsboven op de knop ‘Get Recent Changes’. Je krijgt vervolgens de vraag welke campagnes je wilt downloaden. Kies voor ‘All campaigns.’
- Stap 3. Als het goed is zie je in het bovenste menu aan de linkerkant al je campagnes staan. Kies voor de campagne waarvan je apps wilt uitsluiten.
- Stap 4. Klik in het onderste menu aan de linkerkant op ‘Keywords and targeting’ en vervolgens op ‘Mobile app categories, Negative’.
- Stap 5. Klik aan de rechterkant van het scherm op de knop ‘Add negative mobile app category’. Je kunt vervolgens bepalen of je de wijzigingen op campagneniveau of op advertentiegroepniveau wilt aanbrengen.
- Stap 6. Selecteer elke app categorie die je van deze campagne of advertentiegroep wilt uitsluiten. Zorg ervoor dat je de app categorieën van de Apple App Store, de Google Play Store én Windows Phone Apps langsgaat. Zodra je alle categorieën hebt geselecteerd, klik je op ‘Ok’.
- Stap 7. Bijna klaar! Klik op de ‘Post’ knop in de rechterbovenhoek, en kies vervolgens voor alle campagnes of een specifieke campagne. Klik vervolgens nogmaals op ‘Post’.
Methode 3: een of meerdere specifieke apps uitsluiten van Google Ads
Het is natuurlijk ook denkbaar dat je slechts een paar specifieke apps wilt uitsluiten van je Google Ads campagne. Ook dat is mogelijk.
- Stap 1. Surf naar Google Ads, log in en klik in het linkermenu op ‘Placements’.
- Stap 2. Klik vervolgens in de witte balk bovenaan op ‘Where Ads Showed’.
- Stap 3. Je krijgt vervolgens een lijst te zien van plekken waar je advertenties werden of worden getoond. Aan de rechterkant zie je om wat voor type plek het gaat, bijvoorbeeld een website of een YouTube kanaal. Ga op zoek naar de plekken die zijn aangeduid met ‘Mobile application’. Je kunt hier ook op sorteren.
- Stap 4. Selecteer alle apps aan die je wilt uitsluiten, klik op ‘Edit’ en vervolgens op ‘Exclude from Ad Group’ of ‘Exclude from Campaign’.
Methode 4: een of meerdere specifieke apps uitsluiten van Google Ads
Er is nóg een manier om specifieke apps uit te sluiten van Google Ads. Deze methode kost veel tijd, en is daardoor vooral geschikt als je slechts een handvol apps wilt uitsluiten.
- Stap 1. Log in op Google Ads en klik in het linkermenu op ‘Placements’.
- Stap 2. Klik in de witte balk bovenaan op ‘Exclusions’.
- Stap 3. Typ in de zoekbalk de naam van de mobiele app in die je wilt uitsluiten. Je kunt ook een deel van de naam intypen.
- Stap 4. Klik op het kruisje om de betreffende app uit te sluiten.
Hoe promoot je je onderneming zonder het plaatsen van advertenties op apps?
Heb je apps uitgesloten van Google Ads en ben je, naast je bestaande Google Display Netwerk campagne(s), op zoek naar andere manieren om je onderneming te promoten? Wij denken graag met je mee. Hieronder vindt je een overzicht van een aantal ideeën.
- Allereerst kun je uiteraard gebruikmaken van een van de andere campagnetypen van Google Ads. Deze campagnetypen kun je terugvinden in het begin van dit artikel.
- Wij zijn van mening dat social media marketing voor elke onderneming onmisbaar is. Social media websites hebben namelijk miljarden gebruikers, en worden door een groot deel van die gebruikers regelmatig bezocht. We raden je aan om op diverse social media platformen aanwezig en actief te zijn. Op welk platform je je het meest moet focussen, is afhankelijk van je doelgroep. Wil je je vooral richten op een jonge doelgroep? In dat geval is het slim om je te focussen op platformen als Twitter, Instagram en TikTok. Wil je vooral mensen met culinaire of creatieve interesses bereiken? Neem dan je Pinterest account eens flink onder handen.
- Ook het starten van een blog is het overwegen waard. Hierdoor vergroot je niet alleen de naamsbekendheid van je bedrijf, maar smeed je ook nog eens een vertrouwensband met je doelgroep. Ook is dit erg goed voor je SEO ranking.
Google Ads uitbesteden of zelf aan de slag?
Google Ads maakt het ontwikkelen, uitvoeren, testen en optimaliseren van online advertenties een stuk makkelijker, maar onderschat deze klussen niet. Het bedenken, opzetten en uitvoeren van een online marketing strategie kan namelijk heel wat tijd kosten. Hier komt namelijk veel onderzoek bij kijken. Wat is je doelgroep precies? Hoe wilt deze doelgroep het liefst worden aangesproken? Waar houdt deze doelgroep wel en niet van? Ook is het van belang om verschillende soorten advertenties uitgebreid te testen en met elkaar te vergelijken, om er zo achter te komen wat er het beste werkt. Het is dan ook niet gek dat online marketing in sommige bedrijven een dagtaak vormt! Heb je naast het runnen van je onderneming geen tijd om je hiermee bezig te houden? Of beschik je niet over de vereiste marketingkennis? In dat geval is het uitbesteden van Google Ads wellicht een goede optie.
Een Google AdWords strategie op maat bij Intelligent Online
Wil je meer weten over het uitbesteden van Google Ads? De AdWords specialisten van Intelligent Online helpen je graag met het ontwikkelen en uitvoeren van een passende online marketing strategie. Ons doel? Ervoor zorgen dat jij het beste uit je onderneming kunt halen. Ben je nieuwsgierig naar de kosten van het uitbesteden van Google Ads? Op onze website kun je eenvoudig een offerte aanvragen. Deze offerte is natuurlijk helemaal vrijblijvend.