Voor velen is Ad Customizer nog relatief onbekend, maar deze functie kan het verschil maken bij jouw reclamecampagnes. Met Ad Customizers (in het Nederlands ook wel advertentieaanpassers genoemd), kun je advertenties in grote getale aanpassen en bijzonder maken aan de hand van de device, zoekopdracht, locatie of huidige datum en tijd. In dit artikel lees je alles over deze handige functie en hoe je deze optimaal toepast in jouw advertenties.
Ad Customizers, wat houdt dat in?
Met de functie Ad Customizers in Google Ads creëer je volledig op maat gemaakte advertenties. Op basis van bepaalde kenmerken stelt Google vast welke informatie er in een specifieke advertentie wordt getoond. Vanaf het moment dat een gebruiker een bepaalde zoekopdracht invult, worden deze parameters verwisseld met een dynamische tekst. Google voegt deze gegevens toe door middel van een spreadsheet, die je zelf kunt invullen door achtereenvolgens te gaan naar “Gedeelde Bibliotheek” en de tab “Bedrijfsgegevens” in je Google Ads account.
Hoe gebruik je Ad Customizers?
Dankzij deze functie is het mogelijk om op grote schaal advertenties te creëren waarbij specifieke gedeeltes, zoals het type product, de voorraad of de locatie automatisch aangepast kunnen worden. Zo zorg je dat jouw advertenties relevant zijn voor je advertentiedoelgroep. Hierdoor kom je bovenaan in Google te staan. Het levert ook een flinke tijdswinst op, aangezien je niet voor iedere variant een apart advertentie hoeft te creëren.
Vijf verschillende functies in Ad Customizer
Binnen Ad Customizer zijn er vijf verschillende functies die je kunt toepassen: het zoekwoord, het dynamisch advertentie-element, het aftellen, de locatie en de IF-functie. In het onderstaand overzicht lees je wat je hoe je deze functies kunt inzetten en wat je er uiteindelijk mee bereikt.
Zoekwoord
Het zoekwoord invoegen {KeyWord: insertion} is wellicht de eenvoudigste toepassing van Ad Customizers. Dankzij deze functie voeg je dynamische zoekwoorden aan je advertentietekst toe. Hierbij geldt echter wel dat het zoekwoord al moet zijn gebruikt in je advertentiegroep. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld. Stel je beschikt over een webshop in refurbished iPhones. Je hebt dan waarschijnlijk een advertentiegroep met zoekwoorden als “refurbished iPhone X”, “refurbished iPhone 8” en “refurbished iPhone 7”. Omdat alleen het soort telefoon verandert (X, 8 en 7), is het handig om Ad Customizer hierbij te gebruiken.
Bij het adverteren op Google ziet je advertentietekst er op deze manier uit:
Headline 1: {KeyWord: refurbished Iphone}
Headline 2:
Beschrijving:
URL: www.voorbeeld.nl/refurbished-iphone
Als de zoekopdracht te lang is of als het zoekwoord niet bij de advertentiegroep is gebruikt, wordt bij de advertentie het zoekwoord geplaatst dat achter de dubbele punt staat. In dit voorbeeld is dat refurbished Iphone.
Stel dat een gebruiker zoekt op “refurbished iPhone 4”, dan kan de zoekterm “refurbished iPhone” worden geactiveerd. Het zal dan alleen niet in de koptekst van de advertentie staan, omdat niet het volledige keyword als zoekterm is gebruikt in de advertentiegroep.
De functie zoekwoord invoegen gebruik je door achtereenvolgens te gaan naar:
• Typ binnen de interface van de advertentie het teken “{“.
• Selecteer “Zoekwoord invoegen” en typ het gewenste zoekwoord.
• Beschrijf in het veld “Standaardtekst” de gewenste standaardkoptekst en selecteer “instellen”.
De mogelijkheden met betrekking tot het zoekwoord zijn te gebruiken in alle tekstregels van de advertentie. Denk daarbij aan de headlines, de beschrijving van de advertentie en de url. Het meest effectief werkt Ad Customizer in de koptekst bij het adverteren op Google.
Het dynamische advertentie-element
Met deze functie binnen Ad Customizer pas je meerdere elementen van een advertentie toe binnen één reclamecampagne. Zo voeg je bijvoorbeeld op een eenvoudige manier de productspecificaties, het soort product, de aftelfunctie en de prijs bij elkaar in een advertentie. Om gebruik te maken van de dynamische elementen, pas je een feed toe bij de Google Analytics account. Dit doe je door te gaan naar “Gedeelde bibliotheek”, “Bedrijfsgegevens”. De advertentie haalt daarna de kenmerken uit de feed op.
Aftellen
Met de functie “Aftellen” of “Countdown” is het mogelijk om in een advertentie af te tellen naar een bepaalde gebeurtenis. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan de aanloop voor een bepaald evenement of het invoegen van een tijdelijke kortingsactie. Voor de functie Aftellen activeer je de volgende synaxis: {=COUNTDOWN(“yyyy/MM/dd HH:mm:ss”,”taal”,daysBefore)}. Ook is het een optie ‘{‘ te typen, waarbij het menu voor Aftellen wordt geopend. Vervolgens vul je de tijdsinstellingen in en verschijnt de countdown in de advertentie.
Locatie in je advertentietekst
Een andere functie die ervoor zorgt dat je advertentie beter bij je doelgroep aansluit, is het invoegen van een zogeheten target location. Door middel van deze functie is het mogelijk om de plek van de bezoeker te koppelen met een vestiging van jouw bedrijf.
IF-functie
Een andere interessante functie van Ad Customizers is de IF-functie. Met deze functie past de advertentietekst zich aan als een gebruiker met een mobiel apparaat aan het zoeken is. Deze functie werkt ook uitstekend bij iemand die in een specifieke advertentiedoelgroep behoort. Je kunt hierbij denken aan customer match of remarketing. Hierdoor hoef je geen aparte campagnes per device of specifieke advertentieteksten voor een bepaalde doelgroep te creëren. Dit bespaart je veel tijd en houdt de structuur van je reclamecampagne overzichtelijker.
Toepassingen in de praktijk van Ad Customizer
Ad Customizer wordt in de praktijk al zeer veel toegepast. Bij bedrijven waar de prijzen bijvoorbeeld enorm fluctueren in de concurrerende markt, is het handig om de prijzen in de advertenties automatisch te kunnen wijzigen. De prijs is voor de gebruiker veelal een essentiële factor om voor een bepaald product te kiezen. Het is daarom verstandig om de prijs in de advertentietekst op te nemen. Met Ad Customizer is het mogelijk om bijvoorbeeld via een automatische feed-upload iedere zes uur de prijzen op te halen en bij te werken.
Een ander belangrijke toepassing voor Ad Customizer is het aftellen naar de verzendtijd. Voor veel bedrijven vormt de levertijd een voorname USP. Organisaties hanteren bijvoorbeeld een regel als “voor 20:00 uur besteld, is morgen in huis”. Als je extra urgentie wilt toevoegen aan je advertentie, is het een aanrader om een countdown in de advertentie toe te voegen die iedere dag aftelt naar het volgende verzendmoment. Dit kan tot wel 10 procent meer doorklikratio opleveren.
Een andere populaire toepassing van Ad Customizer is het tonen van een andere boodschap aan de customer match doelgroep. Binnen de doelgroep is het bijvoorbeeld mogelijk dat een bestaande doelgroep meestal opnieuw zoekt naar dezelfde zoektermen. Aan bestaande klanten is het dan mogelijk om een andere boodschap weer te geven. Door hiervoor een IF-functie te gebruiken, is dit zeer gemakkelijk.
Ad Customizers voor een optimaal resultaat
Het is niet de vraag of je wellicht Ad Customizers gaat gebruiken, maar wanneer je ermee gaat beginnen. Door middel van deze functie binnen Google Ads laat je relevante advertenties aan je doelgroep zien, die regelmatig worden ververst. Bovendien levert het gebruik van Ad Customizers veel tijdswinst op. Wil je meer informatie over hoe Ad Customizers voor jouw bedrijf ingezet kan worden? Twijfel dan geen moment en neem contact op met Intelligent Online. Onze experts gaan voor jou aan de slag om je website beter vindbaar te maken voor je potentiële doelgroep.