Succesvolle Google Ads advertenties voor advocaten: waarom is dit zo’n belangrijk onderwerp? Immers: is het niet voor iedereen belangrijk om succesvolle ads te hebben? Natuurlijk wel, maar in de ene branche is dit eenvoudiger dan in de andere branche. In de advocatuur heb je doorgaans te maken met enkele factoren die het lastiger maken om succesvolle Google Ads advertenties te runnen.
Allereerst is er voor advocaten zeer veel concurrentie. Dat is op zich geen uitzondering, want hier is in veel meer sectoren sprake van. Wat het voor advocaten extra lastig maakt, is dat adverteren erg duur is. De advocatuur is over het algemeen genomen een van de duurste branches om in Google mee te adverteren. Daarom wil je zeker weten dat als je het doet, je het ook echt goed doet en dat je geen geld verspilt.
Waarom adverteren voor advocaten zo duur is
Succesvolle Google Ads advertenties voor advocaten zijn dus in grote mate afhankelijk van de kosten. Betaal je zeer hoge kosten, dan is de kans op een aantrekkelijke ROI een stuk lager. Maar waarom is adverteren voor advocaten zo duur? Google maakt gebruik van slimme en geavanceerde algoritmes om de prijs van advertenties te bepalen. Google heeft ook zeer vele data en kennis van advertenties en hun effecten. Een van de dingen waar Google naar kijkt, is wat advertenties voor adverteerders opleveren. Advocaten zijn hier in zeker zin in het nadeel.
Google weet namelijk als geen ander dat een klant een advocaat zeer veel geld op kan leveren. Omdat de waarde van een klant zeer hoog is, vraagt Google ook hoge tarieven voor onder andere een klik. Een bloemist die adverteert, verdient gemiddeld misschien 15-20 euro aan een klant, omdat deze na het klikken op de advertentie bloemen bestelt. Een advocaat verdient al snel honderden tot wel duizenden euro’s aan een klant. Daarom betaal je als advocaat meer dan als bloemist.
Hoe kun je als advocaat de kosten drukken?
omdat het succes van een advertentie grotendeels bepaald wordt door de winst die deze genereert, is het handig om eerst te kijken naar het drukken van de kosten. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je minder betaalt voor advertenties, of dat je hier een hoger rendement uit haalt? Let op de volgende zaken.
De kwaliteit van je advertentie
De kwaliteit van je advertentie is van zeer grote invloed op wat je per klik moet betalen. Google hanteert een kwaliteitsscore. Deze kwaliteitsscore wordt bepaald door de relevantie van de advertentie en de ervaring van bezoekers op de bestemmingspagina. De kwaliteitsscore is een zwaarwegende factor in de prijs die je moet betalen voor een klik. Met andere woorden: hoe hoger de kwaliteitsscore van je advertentie, hoe lager het bedrag is dat je kunt bieden voor een goede plek in de resultaten.
Zorg er daarom altijd voor dat je advertenties van hoge kwaliteit zijn. Dit kun je bijhouden in je dashboard van Google Ads. Optimaliseer je advertenties waar nodig. Is de relevantie van je advertentie te laag, dan sluit datgene wat je biedt onvoldoende aan bij de vraag van de bezoekers. Is de ervaring op de bestemmingspagina te laag, dan zijn er elementen aanwezig die ervoor zorgen dat de ervaring van bezoekers ondermijnd wordt. Probeer uit te zoeken wat bij kan dragen aan verbetereing.
De juiste zoekwoorden
Het gebruiken van de juiste zoekwoorden is van groot belang bij het maken van succesvolle Google Ads advertenties voor advocaten. Wellicht ben je geneigd om in te zetten op de populairste zoekwoorden, maar zijn dit ook de beste zoekwoorden? Zeker wanneer een zoekwoord zeer populair is en er veel concurrentie is op dit zoekwoord, zul je veel moeten betalen voor een klik.
Het kan verstandiger zijn om je te richten op minder populaire alternatieven. Zoekwoorden met een lager zoekvolume zullen in de basis goedkoper zijn, maar vooral zoekwoorden met minder concurrentie zullen een klik een stuk goedkoper maken. Wat de juiste strategie is, is op voorhand niet direct te zeggen. Wees vooral niet bang om te testen en te vergelijken.
Gebruik lokaliteit
Ben je een advocaat in Amsterdam en is jouw werkgebied beperkt tot Amsterdam en enkele omringende gemeenten, dan hoef je geen mensen in Groningen te bereiken. Lang niet elke advocaat maakt goed gebruik van lokaliteit. Je kunt met Google Ads zeer eenvoudig targeten op een bepaalde regio, provincie of zelf stad. Zo kun je met een paar kliks zeer eenvoudig en doeltreffend instellen wie jouw advertenties wel en niet moeten zien. Dit zorgt niet alleen voor relevanter traffic, maar brengt ook de kosten aanzienlijk omlaag.
Kies de juiste biedingsstrategie
Er zijn diverse biedingsstrategieën waar je uit kunt kiezen. Wat voor jou de juiste is, is afhankelijk van hoe je adverteert, wie je wilt bereiken en wat je doelstellingen zijn. Feit is wel dat je altijd scherp in de gaten moet blijven houden of je wel de juiste strategie gebruikt. In bijna alle strategieën kun je zelf flink wat invloed uitoefenen op de prijs.
Je kunt als je wilt alles handmatig instellen, maar ook Google vrij zijn gang laten gaan in het bepalen van biedingen, of kiezen voor een middenweg. Afhankelijk van de opdracht die je aan Google meegeeft, zal er worden getracht om echt waardevolle leads binnen te halen. Dit kan betekenen dat Google besluit om een zeer hoog bod uit te brengen, om een warme lead binnen proberen te halen. Dat kan ontzettend veel opleveren, maar het kan ook ongewenst zijn. Denk daarom na over het instellen van limieten op je biedingen. Je kunt Google de hoogte van het bod laten bepalen, maar tegelijkertijd een limiet opgeven. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat Google nooit hoger mag bieden dan 40 euro per klik. Op die manier voorkom je (te) dure uitschieters.
Maak gebruik van de mogelijkheden
Een goede advertentie op Google Ads is meer dan slechts een platte advertentie. Je hebt de mogelijkheid tot het aanmaken van allerlei extensies. Zo kun je in je advertentie direct linken naar extra pagina’s kun je knoppen verwerken om mensen direct te laten bellen of mailen, bepaalde termen highlighten en nog veel meer. Gebruik deze mogelijkheden om extra op te vallen.