Optimaliseer je seo (niet alleen voor meer bezoekers)

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Iedereen weet dat seo belangrijk is. Maar waarom optimaliseer je seo? De meeste mensen zullen zeggen: voor meer bezoekers. En inderdaad, dat is wel waar het in eerste instantie om draait: een betere vindbaarheid zodat meer mensen je website zullen bezoeken. Maar wat is een bezoek waard? Gaat het er ook niet om wat mensen vervolgens doen na zo’n bezoek? En kan seo ook waarde hebben als hier geen bezoek uit voortkomt? We duiken wat dieper de seo in om antwoord op deze vragen te geven. Optimaliseer je seo en je profiteert namelijk van meer dan alleen extra bezoekers, maar niet alle dingen zijn even voor de hand liggend.

Natuurlijk optimaliseer je seo voor meer bezoek

Natuurlijk Optimaliseer je seo voor meer bezoek. Succes online begint bij vindbaarheid. Een goede seo strategie kan zorgen voor een goede vindbaarheid. We schrijven bewust “kan zorgen”, want het is nooit een gegeven dat je ook daadwerkelijk bovenaan eindigt in de zoekresultaten van Google. Er wordt nog wel eens anders beweerd. Zo zijn er nog steeds marketeers die beweren dat ze jou de nummer 1 plek in de zoekmachine kunnen bezorgen. Wees voorzichtig hiermee, want deze zekerheid is zelden te geven.
Elke website is op de eerste plek te krijgen, maar de vraag is: in welke hoedanigheid? Het is namelijk eenvoudig om een website op de eerste plek te krijgen voor een term waar niemand naar zoekt, of op een term die voor jou totaal niet relevant is.
Of je een hoge positie in de zoekmachine krijgt, is van ontzettend veel factoren afhankelijk. Met een goede optimalisatie leg je echter een belangrijke basis. Een goede optimalisatie bestaat uit diverse onderdelen. De onderstaande lijst is zeker niet alomvattend, maar bevat wel de belangrijkste vereisten en voorwaarden.

  • Een goede url en goede url structuur
  • Duidelijke paginatitels
  • Duidelijke pagina-omschrijvingen
  • Goede, seo geoptimaliseerde teksten
  • Contactgegevens op je website
  • Regelmatig nieuwe content
  • Een sneller server en een website die snel laadt
  • Een voor mobiel gebruik geoptimaliseerde site
  • Een sitemap voor de zoekmachine
  • Een https-certificaat
  • Kwalitatieve links

Zoals wij zojuist schreven: dit zijn geen allesomvattende optimalisaties en er zijn nog tal van extra, meer geavanceerde manieren waarop je seo kunt optimaliseren. Echter: het bovenstaande zorgt voor een goede basis waarop je kunt bouwen. Wij raden aan om altijd met de technische aspecten van de optimalisatie te beginnen. Je seo is zo goed of slecht als je website is. Als je website bijvoorbeeld in technisch opzicht verouderd is, zul je deze eerst moeten moderniseren voordat je een kans maakt op een goede indexering in de zoekmachine.
Het is wel verstandig om te allen tijde te onthouden dat niet alleen een toppositie niet gegarandeerd is; het kan ook een behoorlijke tijd duren voordat jouw website de resultaten in de zoekmachine haalt waar je op hoopt. Optimaliseer je seo dan ook doorlopend: het is vaak een kwestie van een lange adem hebben, maar de volhouder wordt bijna altijd beloond. Dit maakt vaak ook het verschil tussen succes en falen. Veel partijen starten enthousiast aan seo, maar raken snel gedesillusioneerd wanneer de gehoopte resultaten uitblijven. Seo heeft tijd nodig en is bovendien iets waar je doorlopend aan moet blijven werken.

Waarop Optimaliseer je seo eigenlijk?

Het is een terechte vraag: waarop optimaliseer je eigenlijk? Dat seo namelijk zorgt voor meer bezoekers, mag geen geheim heten. Maar hoe pak je het precies aan. De bovenstaande tips geven je houvast, maar geven nog niet het antwoord op het “wat?” of het “waarom?” Het is verstandig om hier eerst onderzoek naar te doen. Optimaliseren heeft alleen zin als je weet wat je optimaliseert en waarom.
Zoekmachineoptimalisatie kent meerdere facetten. Optimaliseren doe je dan ook op meerdere manieren. Het begint allemaal bij een technisch goede website. Door de juiste techniek te gebruiken en belangrijke technische optimalisaties door te voeren, leg je een solide basis om te kunnen scoren met seo. Op dit punt weet je eigenlijk alleen nog maar dat je kunt scoren, maar nog niet waarmee.
Waarmee je wil scoren, zou zeer logisch moeten zijn. Je wilt je bedrijf, je producten of diensten promoten en hiervoor een relevant publiek aantrekken. Dat zorgt natuurlijk al voor een bepaalde focus in je seo, maar zelfs dan is de cirkel nog niet rond.

Doe onderzoek naar het zoekgedrag van je doelgroep

Goede seo draait onder andere om het bereiken van de juiste doelgroep. Welke doelgroep dat is, is natuurlijk per geval verschillend. Het moet in elk geval een doelgroep zijn die converteert: een doelgroep die op zoek is naar jouw producten/diensten en bereid is deze af te nemen. Hier zie je al het belang van duidelijke en gerichte optimalisatie: je kunt wel duizenden mensen per dag bereiken, maar als deze mensen niet tot jouw doelgroep behoren, heeft hen bereiken een lage waarde.
Optimaliseer je seo dus voor de juiste doelgroep. Dit begint bij het doen van een onderzoek naar het zoekgedrag van je doelgroep. De kunst is om de juiste match te maken tussen waar mensen naar zoek en wat jij biedt. Hoe pak je dit aan? Begin met een inventarisatie van hetgeen je aanbiedt. Waar wil je op gevonden worden? Wat heb je jouw doelgroep te bieden en waar zou jij zelf naar zoeken als jij in de doelgroep zat? Hoe meer voorbeelden je kunt bedenken, hoe beter. Je kunt namelijk al je ideeën toetsen.
Om erachter te komen waar jouw doelgroep naar zoekt, kun je onderzoek doen. Zo heeft Google een eigen hulpprogramma in Google Ads. Deze hulptool voor zoekwoorden is geheel gratis en geeft je waardevolle inzichten in het zoekgedrag op onderwerpen die voor jou interessant zijn. Je kunt twee dingen doen: het zoekvolume (aantal zoekopdrachten) voor de door jou bedachte zoekwoorden en -termen achterhalen door deze woorden en termen in te voeren, of suggesties ontvangen. Met name dat laatste kan waardevol zijn als je nog niet helemaal weet waar je doelgroep op zoekt en welke mogelijke zoekwoorden en -termen je zou kunnen hanteren.
Je kunt op meerdere manieren suggesties krijgen. Bijvoorbeeld door zelf een idee in te voeren en te kijken met welke alternatieven de zoekmachine komt. Ook kun je een website ingeven, bijvoorbeeld die van een concurrent, om te kijken welke zoekwoorden en -termen Google aanraadt voor jouw eigen website.
De zoekwoorden en -termen die uit je onderzoek naar voren komen, kun je gebruiken in je teksten. Hiermee optimaliseer je seo op een relevante manier. De technisch goede basis hebt je al: de teksten geven richting aan je optimalisatie. Wij zeggen altijd zo: om een race te winnen heb je een snelle wagen en een goede coureur nodig. De technische seo is die snelle wagen, je teksten zijn die goede coureur.
Naast Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden, zijn er ook elders op internet uitstekende keyword hulpprogramma’s te vinden, zoals Keywordtool.io. Een tip van ons: richt je zeker niet alleen op losse woorden, maar kijk ook naar de zinnen en vragen die mensen gebruiken om te zoeken.

Optimaliseer je seo om in de toekomst relevant te blijven

Waar mensen zich nog wel eens op verkijken, is de duurzaamheid van seo. Uiteraard: met een goede seo strategie en de juiste aanpak kun je de basis leggen voor langdurig succes. Je kunt echter nooit op je lauweren rusten, want zoekmachines evolueren continu.
Wil je jouw seo up to date houden, dan is het zaak om met regelmaat je seo te optimaliseren en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. In een paar jaar tijd, of zelfs in slechts een jaar tijd, kan er een hoop gebeuren. Optimaliseer je seo dan ook niet eenmalig, maar doe dit doorlopend.
Voorbeelden van de doorlopend evolutie van zoekmachines zijn er in overvloed. Het begon al een paar jaar geleden, met de opkomst van smartphones. Inmiddels is het zo dat je mobiele website als benchmark geldt voor je seo. Heb je nog geen goede mobiele site, dan loop je belangrijke kansen mis.
Er zijn echter nog veel meer nieuwe technieken en ontwikkelingen die het belang van continue optimalisatie onderstrepen. Wat dacht je bijvoorbeeld van voice search? Steeds meer mensen hebben smart devices in huis en gebruiken deze voor het uitvoeren van zoekopdrachten. Niet alleen wordt er op een andere manier gezocht met deze devices (langere, gesproken zinnen), ook de manier waarop de informatie wordt teruggestuurd naar de gebruiker kan totaal anders zijn.
Een van de meer recente wijzigingen die Google heeft doorgevoerd, betreft de intrede van semantic search. Met semantic search wil de zoekmachine jouw site nog beter leren begrijpen door verschillende “entiteiten” (stukken informatie of data) op je site als unieke stukken info te herkennen en verbanden hiertussen te kunnen leggen, om zo bezoekers nog betere en relevantere resultaten te kunnen tonen.

Uiteindelijk doe je het voor mensen, niet voor machines

Wie investeert in seo, loopt vaak het risico om het ware doel uit het oog te verliezen. Uiteindelijk gaat het niet om machines (de zoekmachine), maar om mensen. Je optimaliseert je seo om de juiste mensen aan te trekken, maar het doel is vervolgens om hen te bieden waar zij behoefte aan hebben.
Seo mag dan ook niet los worden gezien van inhoud. Een bezoeker aantrekken is één ding, maar wat wil je vervolgens bereiken? Wat wil je dat deze bezoeker doet? Met andere woorden: wat is de gewenste conversie? Wil je dat de bezoeker een product koopt, contact opneemt, informatie aanvraagt, iets downloadt? Jij bepaalt de conversie en vergroot de kans op het voltooien van deze conversie door middel van de juiste call to action.
Wanneer je vraagt: waarom optimaliseer je seo? Luidt het antwoord uiteindelijk: om conversie te verhogen. Je wilt niet alleen meer bezoekers genereren; je wilt vooral meer converterende bezoekers genereren: bezoekers die de actie voltooien die jij van hen verlangt.

Daarom werk je altijd klant- of doelgroepgericht

In al je seo-activiteiten is het aan te raden om klant- of doelgroepgericht te werken. Seo is nergens zonder de juiste kwaliteit van communicatie. Het risico van overoptimalisatie ligt op de loer. Wij zien dit maar al te vaak voorkomen: partijen die zo ver doorslaan in hun seo dat ze voorbijgaan aan wat de klant wil.
Of een conversie slaagt, is uiteindelijk maar van één ding afhankelijk: is je klant overtuigd van wat jij biedt? Daarom zien wij het optimaliseren van je website als een breder geheel. Alles moet met elkaar in balans zijn: je technische seo, maar ook je teksten en andere uitingen. Als je investeert in seo, maar je daar vervolgens alleen maar meer bezoekers voor terugkrijgt, kun je waarschijnlijk onmogelijk tevreden zijn.
Uiteindelijk wil je dat seo zich gaat terugbetalen en uitbetalen in je omzet en winst. Richt je daarom op je doelgroep. Spreek je doelgroep persoonlijk aan, hanteer een stijl en tone of voice die bij de doelgroep past en zorg ervoor dat al je uitingen kwalitatief zijn en natuurlijk aanvoelen. Authenticiteit is uiteindelijk ook beter voor je seo. De zoekmachine wil uiteindelijk maar één ding en dat is gebruikers de best mogelijke antwoorden serveren. Wanneer jouw site in kwalitatief opzicht niet voldoet, de gebruikers niet de ervaring biedt die zij mogen verwachten of misschien zelfs probeert om de zoekmachine te misleiden, kan je seo in technisch opzicht nog zo goed zijn; je gaat hier niet mee scoren.

De concurrentie voor blijven

Waarom optimaliseer je seo? Een eenvoudig antwoord luidt: omdat je concurrenten die ook doen. Seo is een vorm van marketing die tegenwoordig simpelweg niet meer weg te denken valt. Jouw klanten oriënteren zich online, zoeken online en kopen online. Online marketing is inmiddels voor zeer veel bedrijven uitgegroeid tot een primaire vorm van marketing, in veel gevallen zelfs de belangrijkste.
In een tijd waarin iedereen investeert in seo, kun jij het je niet veroorloven om stil te zitten. Je concurrenten zullen immers ook investeren in seo en nu het internet zo’n belangrijk kanaal is geworden voor je marketing (of je nu B2B of B2C werkt), is het op z’n minst belangrijk om goed vindbaar te zijn. Wellicht zelfs cruciaal.

 

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online