Hoe creëer je de optimale Google Ads advertentie? Met jouw advertentie zo hoog mogelijk op Google eindigen, is waar iedere ondernemer van droomt. Binnen dit artikel geven we 18 tips die voor een optimaal resultaat binnen de Google zoekmachine zorgen. Hiervoor nemen we de zoekresultaten binnen Google onder de loep. Er geldt hierbij een onderscheid tussen twee soorten zoekresultaten: de organische zoekresultaten en de resultaten waarvoor betaald is. Uit onderzoek blijkt dat circa 71.33% van de zoekopdrachten leiden tot een klik in de organische resultaten, als het gaat om de eerste pagina van Google. Op de tweede en derde pagina van Google ontvangen de organische resultaten slechts 5,59%. Waar blijven de overige 23.08% van de gebruikers? Er bestaat een grote kans dat deze bezoekers hebben geklikt op een betaalde Google advertentie. Hoe zorg je dat deze clicks naar jouw website leiden? In dit artikel lees je handige tips om de beste Google zoekresultaten te behalen.
Een hoge CTR essentieel bij adverteren op Google
Zodra een gebruiker op zoek gaat naar bepaalde informatie op Google, heeft deze potentiële nieuwe klant een specifiek doel. Jouw potentiële klant probeert bijvoorbeeld een bepaald product of een bepaalde dienst te vinden. Deze zoekopdracht leidt tot een bepaald doorklikpercentage, ook wel CTR genaamd. Hoe vaak jouw Google Ads advertenties hierbij vertoond worden, hangt af van de zichtbaarheid van je advertenties. Deze zichtbaarheid hangt van diverse factoren af. Belangrijk hierbij zijn met name de kwaliteitsscore, het bod per vertoning en het totale budget voor marketing. Als jouw advertenties binnen deze zoekopdrachten 1600 keer zijn getoond aan de potentiële kopers, en dit tot 80 klikken (bezoeken op je website) heeft geleid, dan is het doorklikpercentage 5 procent.
De kwaliteit van je advertentie bepalend voor de CTR
Het doorklikpercentage met adverteren op Google is hoger als de zoekopdracht van de gebruiker al bij voorbaat een commercieel doeleinde heeft. Als de potentiële nieuwe klant namelijk van plan is om een bepaald product of een bepaalde dienst aan te schaffen, gebruikt hij of zij al het woord “bestellen”, “aanschaffen” of “kopen” in de zoekopdracht. Als de zoekopdracht niet met deze woorden is samengesteld, heeft de gebruiker vaak nog geen intentie om het product te kopen.
Veelal zijn gebruikers die zoekopdrachten invoeren op Google nog in de oriënterende fase. Om deze bezoekers naar jouw website te verleiden geldt dat ieder detail telt. In dit artikel lees je 18 tips voor de optimale advertenties binnen Google Ads. Deze advertenties hebben als uiteindelijke doel:
• een optimaal doorklikpercentage behalen
• lagere kosten per klik betalen
• opvallen bij de relevante potentiële klant
• daadwerkelijk onderscheiden van de concurrentie
De kwaliteit van je Google Ads advertentie is hierbij essentieel. Google beoordeelt namelijk iedere advertentie met een zogenaamde kwaliteitsscore. Aan de hand van een aantal nader te behandelen factoren stelt Google deze score vast. Hoe hoger de kwaliteitsscore, des te minder je betaalt voor de prijs per click. Kortom, hoe lager het tarief voor een klik, des te meer rendement je behaald. Dit levert meer potentiële bezoekers op voor hetzelfde budget. In dit artikel beschrijven we meerdere tips om de kwaliteitsscore van jouw advertenties te verbeteren.
De basis van iedere Google Ads advertentie
Iedere advertentie in Google Ads beschikt over een titel. Dit wordt ook wel de “kop van de advertentie” genoemd. Hieronder vind je twee beschrijvingsregels. De laatste regel die voor de potentiële klant zichtbaar is, is de URL. De bestemmings-URL is echter niet voor de gebruiker te zien die de advertentie aanklikt. Je kunt daarom ervoor kiezen om een andere URL als zichtbare link neer te zetten binnen de advertentie. Vereiste is wel dat beide URL’s verwijzen naar een identieke domeinnaam.
Kort samengevat, beschik je dus over:
• Kop: De kop van de Google Ads advertentie is als het ware de headline van de advertentie. Deze headline fungeert als manier om de aandacht van de potentiële klant te trekken.
• Beschrijvingsregels: Met deze regels probeer je binnen een aantal zinnen de potentiële klant te vertellen waarom jouw advertentie beter aansluit op hun wensen dan de concurrent.
In het algemeen beschikt de eerste beschrijvingsregel over klantgerichte USP en de tweede regel over een call-to-action.
Tip 1: Analyseer de markt
Allereerst is het van belang om te onderzoeken wat jouw concurrenten precies benoemen in de zoekresultaten. Bekijk daarom de resultaten en maak een bondige analyse van de Google Ads advertenties en de organische resultaten die hoog bij Google staan aan de hand van hun content. Let er daarbij specifiek op welke USP’s zij van hen bedrijf aanprijzen. Je kunt hierbij onder andere denken aan de wachttijd, garantie, flexibel in de bezorgtijden, haal en breng service, de locatie en hoe gespecialiseerd ze zijn. Een ander belangrijk punt is dat een bedrijf persoonlijk overkomt. Als potentiële klant wil je immers in contact komen met een bedrijf dat je een persoonlijke service biedt. De concurrentie geeft je daarom veel inzicht over waar je bij jouw advertenties op moet letten om hoog in Google te eindigen.
Tip 2: Kies voor Keyword Insertion
Een krachtige functie binnen Google Ads is Keyword Insertion. Met deze handige functie is het mogelijk om dynamische elementen op te nemen in je Google Ads advertenties. Dit zorgt er concreet voor dat woorden die potentiële koper invoert in de zoekopdracht ook in je Google Ads advertentie worden weergegeven. Dit heeft als groot voordeel dat de content van de advertentie meteen aansluit bij de zoekopdracht van de potentiële koper. Je valt hiermee op bij de gebruiker. Voornamelijk als je enorm in de breedte op Google gaat adverteren is Keyword insertion verstandig. Je bespaart namelijk veel tijd met het invoeren van je advertenties en je zorgt er daarnaast voor dat iedere advertentie binnen Google Ads relevant is voor de gekozen zoekopdracht.
Tip 3: Creëer een krachtige Call-to-action (CTA)
In de advertentietekst neem je een call-to-action element op. De call-to-action is een element binnen de tekst die de gebruiker ertoe aanzet om tot actie over te gaan. Meestal bevindt de call-to-action zich in de tweede beschrijvingstitel, aan het eind. Het is handig om met diverse vormen van call-to-actions te variëren als je diverse advertentieteksten aan het onderzoeken bent binnen Google Ads. Gebruik bijvoorbeeld “Boek nu”, “Vergelijk nu” of “Download nu”.
Tip 4: Maak de USP’s klantgericht
De USP, oftewel de Unique Selling Propositions, geven weer wat jouw bedrijf onderscheidt van de concurrentie. Het is een absolute must om jouw USP’s op te nemen in je advertenties binnen Google Ads. Voor de potentiële koper moet immers direct duidelijk zijn dat jouw bedrijf het beste aansluit op de zoekopdracht. Uit de praktijk blijkt dat bedrijven het lastig vinden om concreet hun USP’s weer te geven. Vaak worden algemene bewoordingen gebruikt die ieder bedrijf binnen de branche toepast. Ook worden USP’s vanuit het perspectief van de organisatie geschreven. De advertenties zijn echter gericht op potentiële klanten. Het standpunt van de klant moet dus voorop staan. De klant moet na het lezen van de advertentie begrijpen, wat er voor hen mogelijk is binnen jouw bedrijf.
Tip 5: Gebruik Hoofdletters
Het dagelijkse gebruik van hoofdletters pas je deze bij iedere nieuwe zin toe. Op die manier zorg je ervoor dat een tekst leesbaarder wordt voor de gebruiker. Een hoofdletter trekt namelijk de attentie van de gebruiker, waardoor het een positief effect bevat voor de leesbaarheid. Binnen Google Ads advertenties blijkt het echter een effectieve methode te zijn om meerdere hoofdletters in de advertenties toe te passen. Door ieder woord van hoofdletters te voorzien, trek je de aandacht van de potentiële nieuwe klant. Dit leidt tot een hoger doorklikpercentage (CTR) voor de betreffende advertentie.
Tip 6: Zorg dat je landingspagina salesgericht is
Zodra de potentiële nieuwe klant op jouw landingspagina terecht is gekomen, is jouw belangrijkste doel dat de bezoeker ervan overtuigd raakt om een aankoop te doen, lid te worden van een nieuwsbrief of contact op te nemen met jouw bedrijf. Het hangt van het doel van jouw onderneming af, of je op zoek bent naar meer leads of sales. Zorg er daarom voor dat jouw landingspagina volledig op deze conversie gefocust is. De content van de advertentie en de landingspagina moeten precies op elkaar aansluiten, en er moeten geen afleidende elementen op de landingspagina aanwezig zijn die de conversie verstoren.
Tip 7: Maak gebruik van AIDA
De kop van de advertentie, oftewel de headline, is de ideale plek om de aandacht van de potentiële koper te trekken. Iedere gebruiker op Google is op zoek naar specifieke antwoorden op een bepaalde zoekvraag. Een voorbeeld om de aandacht te trekken, is om de koptekst te schrijven in een vragende vorm. Dit leidt tot een zoekwoordrijke advertentie en herkenning bij de potentiële koper.
In de beschrijvingsregels geef je vervolgens daadwerkelijk antwoord op de vraag die je in de kop stelt. Bovendien beschrijf je hier ook de meerwaarde van jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie, vanuit het klantperspectief. Je maakt hierbij gebruik van het AIDA model.
AIDA staat voor:
• A (Attention): de aandacht trekken van de potentiële nieuwe klant
• I (Interest): de interesse opwekken van de potentiële nieuwe klant
• D (Desire): de voorkeur krijgen of het verlangen van de potentiële nieuwe klant bereiken
• A (Action): een verandering van gedrag teweegbrengen (oftewel het klikken op jouw advertentie
Tip 8: Overtuig met Sociale bewijskracht
Als andere gebruikers tevreden zijn over jouw bedrijf, is dit een krachtig middel om nieuwe potentiële kopers over te halen om jouw product of dienst aan te schaffen. Maak daarom gebruik van het aantal tevreden klanten binnen de Google Ads advertentie. Je kunt bijvoorbeeld het aantal beoordelingen met een cijfer toepassen bij de advertentie binnen Google Ads. Ook kun je binnen de content van de tekst het aantal tevreden cliënten benoemen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de optie om Google+ in te voegen in de Google Ads advertentie.
Tip 9: Maak gebruik van autoriteit
Een handige manier om potentiële nieuwe kopers te overtuigen is door autoriteit toe te passen. Kopers zijn sterk te beïnvloeden met onderscheidende kwalitatieve elementen. Prijs daarom bepaalde awards aan, laat zien dat je beschikt over een zeker keurmerk of voeg elementen toe als “De Nummer 1 van Nederland”.
Tip 10: Creëer schaarste
Een van de manieren om potentiële kopers te overtuigen jouw product of dienst te kopen, is door gebruik te maken van schaarste. Schaarste voeg je toe door binnen de content van jouw advertentie bijvoorbeeld aan te geven hoe weinig producten er nog op voorraad zijn of hoeveel vrije plekken er nog beschikbaar zijn. Wat ook zeer overtuigend werkt, is om gebruik te maken van tijdsgebonden-actie onderdelen. Voeg bijvoorbeeld toe dat een er “Alleen vandaag gratis verzendkosten” zijn of dat de “Aanbieding slechts 48 uur geldig” is.
Tip 11: Pas emotie toe
Ondanks dat Google Ads slechts leiden tot een digitale transactie met jouw onderneming, betekent dit niet dat de gehele procedure niet persoonlijk hoeft te worden gemaakt. Maak daarom gebruik van een menselijk en persoonlijke benadering naar jouw potentiële klanten toe. Voeg menselijke zinnen en woorden toe, blijf authentiek en zorg voor woorden met positieve emotie en enthousiasme. Dit leidt tot een positieve ervaring bij de klant.
Tip 12: Sluit aan bij de zoekopdracht
Het ligt wellicht voor de hand, maar de zoekwoorden die je toepast moeten uiteraard aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe meer de zoekwoorden aansluiten en hoe relevanter daarmee de advertentie is, des te beter de kwaliteitsscore en het doorklikpercentage zijn.
Tip 13: Schrijf kort en bondig
Bij Google Ads is kort en bondig schrijven een must. Je beschikt immers maar over een gelimiteerd aantal tekens waarin je jouw bedrijf, producten of diensten kan aanprijzen. Zorg er daarom voor jouw boodschap direct duidelijk is bij de potentiële nieuwe klant.
Tip 14: Let op de Zichtbare URL
Zoals eerder vermeld is het toegestaan dat de zichtbare URL een andere is dan de daadwerkelijke link. Het is een aanrader om hiervan gebruik te maken. Pas bijvoorbeeld het gewenste zoekwoord of een sub domein toe aan de specifieke URL, waardoor de potentiële nieuwe klant direct weet dat hij of zij naar het gewenste product wordt verwezen. Dit leidt tot een hoger doorklikpercentage (CTR).
Tip 15: Maak gebruik van speciale tekens
Een andere methode om direct op te vallen binnen de advertenties op Google is om gebruik te maken van speciale tekens. Schrijf bijvoorbeeld met cijfers of speciale tekens. Zorg er daarbij echter wel voor, dat de advertentie in overeenstemming is met de richtlijnen die gelden voor advertenties binnen Google Ads.
Tip 16: Pas op de eerste advertentieregel
De manier waarop je de eerste advertentieregel opstelt, levert meer klikken op. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de eerste advertentieregel binnen Google Ads afsluit met een interpunctie. Zo valt jouw advertentie beter op bij een top drie advertentiepositie resultaat. De eerste advertentieregel wordt namelijk weergegeven naast de titel. Let er hierbij ook op dat er geen gekke zinnen of spelfouten in de advertentieregel staan. Doordat de regel in het bijzonder wordt uitgelicht, leiden fouten tot negatieve aandacht van de potentiële nieuwe koper.
Tip 17: Maak gebruik van Highlights
Google Ads maakt het mogelijk om highlights aan je Google Ads advertenties toe te voegen. Deze highlights zijn uitermate geschikt om de USP’s van jouw bedrijf, producten of diensten toe te lichten. Laat zien dat bijvoorbeeld jouw verzendkosten gratis zijn, je nog dezelfde dag producten verstuurt of een uitstekende garantie hanteert.
Tip 18: Zet Sitelinks slim in
Binnen iedere advertentiegroep is het verstandig om sitelinks in te zetten. Deze sitelinks zorgen enerzijds ervoor dat de advertenties nog relevanter zijn met betrekking tot de gekozen zoekopdracht. Anderzijds leveren de sitelinks meer ruimte op binnen de Google Ads advertentie. Dit maakt jouw advertentie zichtbaarder voor de potentiële doelgroep.
Een relevante advertentie leidt tot een hoger doorklikpercentage
Zoals je ziet, zijn er diverse manieren om de zoekmachine optimalisatie van jouw advertenties te verbeteren. Een heldere en persoonlijke tekst, met trucs als hoofdletters, cijfers en speciale tekens, zorgt ervoor dat jouw advertentie opvalt ten opzichte van de concurrentie. Highlights en sitelinks leiden er daarnaast toe dat jouw advertentie meer ruimte inneemt, waardoor er een grotere kans is dat de advertentie bij jouw potentiële klant onder de aandacht komt. Met Keyword Insertion en de juiste keuze voor de zoekwoorden creëer je bovendien relevante advertenties voor de gebruiker. Dat is essentieel voor je bedrijf: denken vanuit het klantperspectief.
Met deze tips zorg je ervoor dat jouw advertenties beter zichtbaar worden op Google bij je potentiële nieuwe kopers. Ben je benieuwd hoe je jouw campagnes nog meer kan optimaliseren? Of zoek je online marketeers die met een jarenlange expertise jouw online campagnes onder de loep nemen? Maak dan gebruik van de diensten van Intelligent Online. Samen met jou bekijken onze experts hoe we jouw online campagnes kunnen optimaliseren.
Een relevante advertentie leidt tot een hoger doorklikpercentage
Zoals je ziet, zijn er diverse manieren om de zoekmachine optimalisatie van jouw advertenties te verbeteren. Een heldere en persoonlijke tekst, met trucs als hoofdletters, cijfers en speciale tekens, zorgt ervoor dat jouw advertentie opvalt ten opzichte van de concurrentie. Highlights en sitelinks leiden er daarnaast toe dat jouw advertentie meer ruimte inneemt, waardoor er een grotere kans is dat de advertentie bij jouw potentiële klant onder de aandacht komt. Met Keyword Insertion en de juiste keuze voor de zoekwoorden creëer je bovendien relevante advertenties voor de gebruiker. Dat is essentieel voor je bedrijf: denken vanuit het klantperspectief.
Met deze tips zorg je ervoor dat jouw advertenties beter zichtbaar worden op Google bij je potentiële nieuwe kopers. Ben je benieuwd hoe je jouw campagnes nog meer kan optimaliseren? Of zoek je online marketeers die met een jarenlange expertise jouw online campagnes onder de loep nemen? Maak dan gebruik van de diensten van Intelligent Online. Samen met jou bekijken onze experts hoe we jouw online campagnes kunnen optimaliseren.