Meta descriptions en titel tags binnen SEO: zo zit het in elkaar
Wanneer je alles rondom SEO aan het regelen bent voor jouw bedrijf en website komt er meer bij kijken dan alleen het schrijven van de juiste content. De content is nodig om bezoekers te overtuigen van jouw expertise en het overhalen tot een aankoop, maar hier gaat nog veel aan vooraf. Zo moet je ook rekening houden met meta descriptions en titel tags. Dit zijn namelijk ook belangrijke onderdelen van SEO. Maar hoe werkt het precies? En hoe kan je duidelijke en efficiënte meta descriptions schrijven voor SEO? Onderstaande informatie geeft jou inzicht in de descriptions en alles wat je hiervoor nodig hebt.
Wat zijn meta descriptions en titel tags?
Voordat je kan kijken naar de manier waarop je meta descriptions en titel tags schrijft voor SEO is het goed om te weten wat deze precies inhouden. Het is namelijk niet de content die je op je website zet, maar de beschrijving die je in een zoekmachine als Google terugvindt. Een SEO bureau zal deze daarom voor jou kunnen schrijven als je alles rond SEO uitbesteedt. Zelf kan je deze ook schrijven als je veel in eigen handen wilt houden.
Een meta description is de tekst die je ziet in de zoekmachineresultatenpagina. Het dient als het ware als een samenvatting van wat je op een pagina kan verwachten. Bezoekers weten hierdoor voordat ze op de links klikken al wat ze kunnen verwachten en wat ze aan jouw website kunnen hebben. De titel tag is daarbij weer de pagina titel en de naam van het bedrijf, waardoor de lezer geprikkeld wordt om erop te klikken. Het moet daarom ook kort en krachtig zijn.
Veel mensen verwarren een meta description met een meta beschrijving of een snippet. De meta description en meta beschrijving komen op hetzelfde neer. Ze geven de inhoud van de pagina weer in de zoekresultaten van Google. De snippet is echter iets geheel anders. Een meta description is namelijk één van de snippets in de zoekresultaten en geeft een aanbevolen fragment weer. Als je jouw SEO ranking wilt verbeteren kan hier dus ook een betere snippet bij komen.
Wat is de rol van meta descriptions en titel tags in SEO?
Nu je weet wat de meta description en titel tags binnen SEO inhouden kan je kijken naar de rol van deze beschrijvingen en titels in SEO. In het verleden zorgde de beschrijving ervoor dat je een betere vindbaarheid had in Google. Tegenwoordig lijkt het alsof deze er niet meer toe doet en dat je ook zonder deze beschrijvingen hogerop kan komen. Google liet jou vroeger bijvoorbeeld ook zelf de beschrijvingen maken, terwijl je tegenwoordig verschillende tools hebt die dit voor jou kunnen realiseren. Je vindt daarom ook niet slechts een bepaalde template meer terug.
In eerste instantie werden de meta descriptions heel braaf opgesteld. Dit zorgde ook voor misbruik van de beschrijvingen. Zo gebruikten online marketeers een groot aantal zoekwoorden in de beschrijving, zodat ze er zeker van waren dat een van de zoekwoorden terugkwam bij de doelgroep. Zelfs als de zoekwoorden zelf vrijwel niet terugkwamen op de website. Tegenwoordig gebruikt men vooral een bepaald zoekwoord, waar de pagina ook om draait. Hier kan Google dan een ranking aan vast hangen. Ook kijkt Google naar een groot aantal andere factoren naast de meta descriptions, zodat de zoekresultaten op een eerlijke manier opgebouwd zijn.
De meta descriptions en titel tags kunnen echter wel degelijk een rol spelen bij de uiteindelijke ranking. Als jouw website op de tweede positie staat in de zoekmachine, maar de doelgroep sneller op jouw website klikt dan die van de concurrent kan dit komen doordat je een betere beschrijving hebt gegeven. Als dit het geval is, zal een zoekmachine jou belonen door de positie om te wisselen. Door een goede optimalisatie kan het jou dus ook helpen om nog beter gevonden te worden door de doelgroep, omdat je een meerwaarde biedt en mensen jouw website relevanter vinden dan die van de concurrent.
Hoe kan ik duidelijke en effectieve meta descriptions schrijven voor SEO?
Het schrijven van meta descriptions voor SEO is niet eenvoudig. Je moet namelijk een duidelijke en effectieve beschrijving geven van wat gebruikers op jouw website kunnen verwachten. Er zijn daarom ook een aantal eisen gesteld aan het schrijven van de beschrijving. Denk bijvoorbeeld aan het duidelijk samenvatten van de content van de webpagina. Ook moet je de zoektermen gebruiken die ook door de doelgroep gebruikt worden om in een zoekmachine bij de pagina’s uit te komen. De beschrijving zelf bevat maximaal 190 leestekens, maar tussen de 120 en 160 is beter. Tevens moet deze aantrekkelijk zijn en de bezoeker aanzetten tot actie.
Duidelijke samenvatting van de content
Als jouw doelgroep een van de zoekmachines gebruikt, is dit omdat deze bepaalde informatie of een product nodig heeft. Door een duidelijke samenvatting te geven van de content die je op de website vindt, weet de bezoeker direct of jouw website de juiste is. Binnen de zoekresultaten staan immers nog meer websites vermeld. Een krachtige beschrijving als je hoog in Google staat, kan ervoor zorgen dat men geneigd is om jouw website als eerste aan te klikken.
De belangrijkste zoektermen benoemen
Bij een meta description en titel tag is het belangrijk dat de juiste zoektermen gebruikt zijn. Dit zijn de zoekwoorden die de doelgroep ook gebruikt tijdens het zoeken in de zoekmachine. Google maakt de zoektermen bijvoorbeeld dikgedrukt in de zoekresultaten, zodat de bezoeker direct weet welke websites de juiste termen bevatten. Het schrijven van een goede meta description is dus een mooie kans om de bezoeker te laten weten dat het een match is.
Het maximale aantal leestekens gebruiken
Het maximale aantal leestekens geeft vooral de ruimte aan voor een meta descriptions. Google heeft het maximale aantal vastgesteld op 190 leestekens. Het is aan te raden om tussen de 120 en 160 leestekens te blijven om alles duidelijk te hebben voor de lezer.
Aantrekkelijk maken voor de lezer
Het opstellen van de meta descriptions en titel tags doe je voornamelijk om de bezoeker aan te zetten tot actie. Je moet de lezer daarom prikkelen door een aantrekkelijke beschrijving toe te voegen. Je kan hiervoor verschillende prikkelende woorden gebruiken. Denk aan gratis, vrijblijvend, ontdek of direct. Ook de Unique selling points kunnen hierbij helpen. Een activerende zin geeft de bezoeker de gelegenheid om direct actie te ondernemen en te zorgen voor een goed resultaat.
Enkele tips voor het schrijven van de descriptions en tags
Het schrijven van goede meta descriptions en tags is niet eenvoudig. Je wilt immers dat jouw website zo hoog mogelijk in Google komt en de relevantie van de website ontdekt wordt door de bezoekers. Hieronder staan daarom enkele tips voor het schrijven van de meta descriptions.
Gebruik bruggetjes
De conversie vanuit de organisere zoekresultaten wil je te allen tijde maximaliseren. Dit kan je doen door bruggetjes toe te passen. Het is een eenvoudige manier om naar de website door te linken. Denk daarbij aan woorden als ‘ontdek’, ‘kom erachter’ en ‘ooit afgevraagd of’. Je kan hiermee de zoeker prikkelen om op de website te klikken.
Gebruik een gratis vergelijker
Voor het schrijven van de website kan je eerst kijken welke zoekwoorden andere concurrenten gebruiken. Een van de manieren is door te zoeken op de zoektermen die je wilt gebruiken. Echter kan je ook gebruik maken van een gratis vergelijker, welke jou in een oogopslag laat zien wat wel en niet werkt.
Gebruik getallen in de beschrijving
Het gebruiken van getallen is ook een goede manier om een meta description te schrijven. Mensen zijn bijvoorbeeld gek op lijstjes en stappenplannen. Het maakt het eenvoudiger om de informatie door te nemen en je kan als bezoeker sneller door de pagina heen bewegen. De getallen trekken daarom ook de aandacht in de meta description.
Analyseer de meta description
Als je jouw meta description hebt geschreven, is het goed om deze te analyseren en verbeteringen aan te brengen. Het optimaliseren geeft immers ook weer betere resultaten. Je kan gebruik maken van Google Search Console. Hier vind je namelijk alle prestaties terug per pagina. Zo weet je precies waar veranderingen moeten komen en hoe je de SEO nog meer kan verbeteren.