Het succes van je Google Ads investeringen hangt voor een belangrijk gedeelte af van de mate waarin je je accounts actief inzet en optimaliseert. In dit artikel lees je hoe je de zoekwoorden in je advertenties op de juiste manier inzet om een hoge positie in Google te bereiken. Je leest hoe je door middel van eenvoudige methoden zoekwoorden en advertenties gerichter kan inzetten.
Wat is zoekwoord optimalisatie?
Om bovenaan te staan bij Google is zoekwoord optimalisatie een handig instrument. Met zoekwoord optimalisatie wordt het voortdurende proces van het kiezen, onderzoeken, aanpassen, evalueren en desnoods schrappen van zoekwoorden bedoeld. Met dit proces hoop je de gewenste advertentiedoelstellingen te behalen. Hierbij spelen drie factoren een belangrijke rol: de keuze van de juiste zoekwoorden, de zoekwoorden typen en de kansen of problemen bij de zoekwoorden.
Keuze van de zoekwoorden
Het creëren van een effectieve reclamecampagne begint met de keuze voor de beste zoekwoorden die passen bij jouw bedrijf. Als een gebruiker in Google via een zoekopdracht in de zoekmachine dezelfde zoekwoorden gebruikt als een zoekwoord uit jouw reclamecampagne, kan dat zoekwoord een weergave van een advertentie activeren. Bij het kiezen van de juiste zoekwoorden staat de volgende vraag centraal: “waar zouden bezoekers die mogelijk interesse hebben in mijn producten of diensten naar zoeken?”. Het uitkiezen van de juiste zoekwoorden is een kwestie van balans. Aan de ene kant wil je voldoende traffic genereren, terwijl je anderzijds wilt voorkomen dat je betaalt voor klikken van bezoekers die geen serieuze klanten op jouw website zijn. Het gaat dus vooral om relevant internetverkeer. De volgende tips helpen je hierbij op weg:
• Verplaats je in je doelgroep, en bedenk je welke woorden zij gebruiken om jouw diensten of producten te benoemen.
• Wees hierbij zeer specifiek. Gebruik unieke zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf, productcategorie of product.
• Let bij de zoekwoord optimalisatie op verschillende varianten, zoals synoniemen, enkel- en meervoudsvormen en alternatieve spellingswijzen.
• Maak gebruik van diverse zoekwoordtypen
• Schakel een hulpprogramma voor zoekwoorden in om andere zoekwoorden te vinden.
• Maak gebruik van de Verkeersschatter van Google. Met dit programma maak je schattingen van het internetverkeer en de te verwachte kosten van potentiële zoekwoorden.
Bij Google draait alles om relevantie. Als een zoekwoord relevant is voor je bestemmingspagina’s en advertentieteksten, presteren ze beter dan zoekwoorden die nauwelijks te maken hebben met je aanbod.
Zoekwoordtypen
Met zoekwoordtypen, ook wel opties voor zoekwoorden genoemd, creëer je de mogelijkheid om te bepalen wanneer je je advertenties wilt laten weergeven. Binnen Google Ads bestaan vijf verschillende zoekwoordtypen.
• De standaardoptie is “Breed”. Telkens als je nieuwe zoekwoorden toevoegt, worden deze standaard op “Breed” gezet, tenzij je zelf een andere keuze hierop vastlegt. Google gebruikt een zeer ruime interpretatie als het om brede zoekwoorden gaat. Een zoekterm als “nette schoenen” wordt bijvoorbeeld al aan iemand weergegeven die zoekt op “formeel schoeisel”.
• Als je meer controle over je zoekwoorden wilt hebben, kies je voor “Aangepast Breed”. Je plaatst in dat geval een + teken voor het woord.
• Als je wilt dat bepaalde woorden in een unieke volgorde voorkomen, voordat je advertentie wordt weergegeven, kies je voor de “Woordgroep” optie. In dat geval plaats je de zoekwoorden tussen dubbele haken (“witte schoenen”).
• De meest controle behoud je over zoekwoorden met de optie “Exact”. In dat geval wordt jouw advertentie slechts weergegeven als de zoekopdracht van de gebruiker exact overeenkomt met het zoekwoord dat jij hebt opgegeven. Als je het zoekwoord tussen rechte haken zet ([schoenen]), maak je het woord exact.
• Het laatste zoekwoordtype is het uitsluitingszoekwoord. In dat geval plaats je een – teken voor het zoekwoord. Op die manier krijgen mensen jouw advertentie niet te zien als ze op dat zoekwoord zoeken.
Om te bekijken welke zoekwoordtypen het beste voor jouw bedrijf werken, is het belangrijk om flink te experimenteren. In het algemeen is het gebruik van brede zoekwoorden geen succes. Het leidt tot teveel irrelevant internetverkeer en hoge kosten. Een uitzondering hierop geldt als je brede zoekwoorden inzet om te bekijken welke zoekopdrachten mensen gebruiken om bij jouw website uit te komen. Vervolgens kun je die specifieke woordgroepen opnemen in je advertentiegroep.
Kansen en problemen bij zoekwoorden
Naast de keuze voor de juiste zoekwoorden en de meest geschikte zoekwoordtypen zijn er eindeloze mogelijkheden om jouw zoekwoorden te optimaliseren. Hier lees je enkele handige kansen en problemen met de zoekwoorden:
• Met een zoekwoorddiagnose ontdek je of de gebruikte zoekwoorden geschikt zijn voor weergave. Voer daarom altijd een diagnose uit.
• Laat zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore weg. Professionals hanteren hierbij vaak uiteenlopende richtlijnen. Wij adviseren om alle zoekwoorden te verwijderen die een kwaliteitsscore van 3 of minder behalen. Bovendien is het verstandig om kritisch te kijken naar de zoekwoorden met een kwaliteitsscore van 4 of 5. Zorgen deze zoekwoorden echter voor een uitstekende ROI, dan hoef je ze niet te verwijderen.
• Let op of de biedingen die je uitvoert hoog genoeg zijn voor een weergave op de eerste pagina bij de zoekresultaten in Google. Je wilt immers niet adverteren op Google en geen eens bij de topresultaten terechtkomen.
• Maak een rapport “Zoektermen” aan. Hierin zie je een weergave van alle zoekopdrachten waarbij je advertenties zijn getoond. Voeg daarna relevante zoekopdrachten toe aan je zoekwoorden lijsten. Ook is het belangrijk om niet-relevante zoekopdrachten als uitsluitingszoekwoorden in te voegen.
• Wis zoekwoorden die wel veel weergaven genereren, maar vrijwel geen klikken en/of conversies opleveren.
• Haal zoekwoorden weg waarvan de kosten per conversie zeer aanzienlijk zijn of verlaag de maximum CPC.
• In je web analytics pakket vind je de bounce rate van de CPC zoekwoorden. Woorden met een hoge bounce rate sluiten niet goed aan bij de verwachtingen van de bezoeker. Deze zoekwoorden zijn daarom minder geschikt.
Je advertentie optimaliseren
Naast de zoekwoorden adviezen geven we nog een aantal tips om je Google Ads campagnes te optimaliseren. De voornaamste tip is om altijd diverse advertenties te onderzoeken in iedere advertentiegroep. Creëer twee of drie uiteenlopende advertenties en bekijk welke advertentie optimaal presteert als het gaat om conversie en/of doorklikpercentage.
Maak gebruik van een DM calculator
Zorg dat je alleen beslissingen neemt op basis van gegevens uit statistisch significante resultaten. Een gemakkelijk hulpmiddel hierbij is de DM calculator. Dit instrument laat je onder andere de significantie zien tussen twee onderzoeksresultaten. Door de gegevens van een advertentie met een hoog doorklikpercentage te vergelijken met een advertentie die een lager percentage heeft, kun je berekenen of het verschil statistisch significant is. Met het programma kun je niet alleen het doorklikpercentage, maar ook het conversiepercentage berekenen.
10 tips om voor optimale advertentie resultaten
We zetten hier nog tien tips op een rij om je advertenties te optimaliseren:
1. Vermeld een USP. Waarom moet iemand jouw product of dienst aanschaffen?
2. Gebruik zoekwoorden in de advertentietekst, maar vooral in de titel. Gebruikers weten zo direct dat hun zoekopdracht met je advertentie te maken heeft.
3. Voeg een aansporing tot actie toe (call-to-action). Denk hierbij aan: Bereken je voordeel, vraag direct aan, bestel nu.
4. Gebruik de meest relevante pagina op je website als bestemmings-URL. Adverteer je voor een specifieke dienst van jouw bedrijf? Leid de bezoeker dan direct naar de juiste pagina van de dienst en niet naar een algemene categorie.
5. Schrijf teksten die vooral jouw potentiële klanten aanspreken.
6. Onderzoek het gebruik van leestekens en hoofdletters in advertentieteksten. Leesbaarheid vergroot je markt.
7. Voeg kortingen of aanbiedingen toe in de advertentietekst.
8. Onderzoek de mogelijkheden van keyword insertion. Dankzij deze functie kun je dynamisch in je advertentietekst de zoekopdracht van de gebruiker invoegen. Met name in de koptekst kan dit zorgen voor advertenties die bezoekers meer aanspreken.
9. Gebruik een zichtbare URL met een relevant keyword voor jouw potentiële bezoekers.
10. Zorg dat je de tekst zo concreet mogelijk houdt. Onbegrijpelijke, vage advertenties zorgen voor minder klikken.
Dit zijn slechts enkele tips om je advertenties te optimaliseren. Er zijn eindeloze variaties mogelijk. Wil je meer weten over hoe je met zoekwoorden je advertentie kunt optimaliseren? Aarzel dan geen moment en neem contact op met Intelligent Online. Samen met jou maken we jouw bedrijf tot een succes!