Adverteren op Instagram en Facebook: dit zijn de kosten
Wat is nu het beste platform om op te adverteren? Dat is grotendeels afhankelijk van wie je bent als ondernemer of bedrijf en wat je doelstellingen zijn. Een ding is echter zeker: adverteren op social media heeft de afgelopen jaren een behoorlijke vlucht genomen. Deze populariteit is eenvoudig te verklaren: bijna iedereen maakt namelijk gebruik van social media. Je kunt dan ook eenvoudig en doeltreffend je doelgroep bereiken. Veel bedrijven maken al gebruik van een Facebook bedrijfspagina waarmee zij adverteren, of een LinkedIn bedrijfspagina. We zullen hier helemaal onderaan dit blog wat verder op ingaan. Maar hoe zit het met adverteren op Instagram en wat zijn de kosten? De kosten van Instagram zijn afhankelijk van wat je wilt en hoe je wilt adverteren. Het is echter voor vrijwel iedereen aantrekkelijk. Wat kost Instagram en wat is er mogelijk? Wij vertellen het je graag.
Waarom adverteren op Instagram een goede keuze is
Instagram is een van ‘s werelds populairste social networks. Het aantal gebruikers loopt naar een half miljard en het einde is nog lang niet in zicht. Met andere woorden: ook jouw doelgroep is in groten getale vertegenwoordigd op Insta. Ook biedt Instagram je de mogelijkheid om mensen op een andere manier te bereiken. Instagram is zeer visueel ingesteld. Dit biedt je de mogelijkheid om op een andere manier te adverteren dan op bijvoorbeeld Google Ads of andere social platforms.
Instagram is niet alleen voor privepersonen. De scheidslijn prive en business vervaagt steeds meer. Immers: bijna elke privepersoon is ook een professional. Deze mensen wil je toch bereiken? Dus of je als bedrijf nu op basis van B2C of B2B werkt: Instagram is gewoon een bewezen effectief kanaal.
De kosten van adverteren op Instagram zijn afhankelijk van je doel
Je weet het wellicht al: Instagram is eigendom van Facebook. Derhalve zijn ook de advertentiemogelijkheden die je op Facebook hebt zo veel mogelijk doorgetrokken naar Instagram. Je hebt dus flink wat mogelijkheden en de kosten van adverteren van Instagram zijn deels afhankelijk met hoe je wilt adverteren en wat je doelstellingen zijn. Voordat je gaat adverteren op Insta, is het daarom van belang dat je goed voor jezelf je doelstelling definieert. Wil je bekendheid genereren of wil je mensen aansporen tot actie? Dat maakt nogal een verschil. Als je bekendheid wilt genereren, zul je vooral bereik willen realiseren, terwijl je bij het aansporen tot actie waarschijnlijk meer zult letten op conversies. Dit heeft gevolgen voor de kosten van adverteren op Instagram. Zo kun je bijvoorbeeld betalen voor bereik, maar ook voor kliks of conversies.
De verschillende manieren van adverteren
Instagram biedt je diverse manieren om te adverteren. Zo kun je adverteren met foto-advertenties, video-advertenties, carrouseladvertenties, slideshow advertenties en story-advertenties.
De kosten van adverteren op Instagram met foto-advertenties
Adverteren met foto-advertentie is de eenvoudigste vorm van adverteren op Insta. Je adverteert met een bericht en deze foto + onderschrift verschijnt als gesponsorde post in de tijdlijn van je doelgroep. De kosten van adverteren op Instagram met foto-advertenties laten zich op voorhand niet direct voorspellen. Dit is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Het goede nieuws is: je hebt altijd het budget zelf in de hand. Je zult nooit meer uitgeven dan wat je van tevoren hebt ingesteld.
Adverteren met video-advertenties
Met video-advertenties kun je een krachtige boodschap overbrengen. Met video kun je immers meer communiceren dan met een foto. Wees wel zo bondig mogelijk: het is van belang dat mensen je video bekijken en daadwerkelijk uitkijken. Zorg daarom voor een prikkelende video die niet te lang is en indien relevant is voorzien van ondertiteling (niet iedereen heeft het geluid aan staan). Je kunt adverteren met video’s van maximaal 60 seconden, maar het is een te raden om de video indien mogelijk korter te houden.
Adverteren met carouseladvertenties
Carouseladvertenties bieden je een uitstekende mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Je kunt namelijk maximaal 10 afbeeldingen in deze advertentie verwerken. Let wel: mensen moeten zelf door de advertentie heen swipen, dus zorg ervoor dat mensen dit ook echt willen doen. Uitstraling en relevantie zijn belangrijk.
Adverteren met slideshow advertenties
Adverteren met video is wellicht wel de meest effectieve manier op Instagram. Echter: niet iedereen heeft de know how in huis om goede video’s te creëren. Daarom zijn slideshow adverenties aantrekkelijk. Deze advertenties bouwen als het ware voort op de carouseladvertenties, alleen wordt van meerdere afbeeldingen nu een animatie gemaakt. Je kunt aan deze animatie tekst en audio toevoegen.
Adverteren met story advertenties
Instagram stories is een relatief nieuwe, maar ontzettend populaire functie. Posts die in stories worden gemaakt, verdwijnen in de basis na 24 uur. Gebruikers hebben echter de mogelijkheid om diverse soorten stories te maken en hierin posts vast te zetten. Met adverteren in je stories kun je echt een verhaal neerzetten. Stap voor stap begeleid je jouw publiek namelijk door je story, waarmee je echt een verhaal vertelt. Let wel op: je zult echt van goeden huize moeten komen om hiermee te scoren. Bevallen de eerste paar stories niet, dan zullen mensen afhaken. Doe je het echter goed, dan zul je een geweldige engagement en conversie behalen.
Belangrijk voor alle advertenties
Voordat we dieper ingaan op de kosten van adverteren op Instagram, nog even dit: gebruik zo veel mogelijk eigen beeldmateriaal en zorg voor een zo hoog mogelijke kwaliteit. Mensen ergeren zich kapot aan afgezaagde stockfoto’s, schreeuwerige teksten of loze claims. Hoewel Instagram een toegankelijk platform is, zijn gebruikers kritisch. Helemaal wanneer het gepromote posts betreft. Hoe je het namelijk ook wendt of keert: een advertentie blijft enigszins invasies. Gebruikers vragen niet om advertenties. Dat neemt niet weg dat je met jouw advertenties mensen kunt overtuigen en activeren, maar dan zullen ze wel in alle opzichten echt goed moeten zijn.
Wat zijn de kosten van adverteren op Instagram? Zo krijg je inzicht
Wanneer je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, kun je voor jezelf beter een antwoord geven op wat de kosten van adverteren op Instagram bedragen. Wij kunnen je dit namelijk niet op voorhand vertellen. Er zijn te veel variabelen om rekening mee te houden. Wat wij zonder twijfel wel kunnen zeggen, is dat adverteren op Instagram qua kosten zeer interessant is, zeker vergeleken bij andere manieren van adverteren die vaak een stuk duurder zijn.
Wanneer je jouw doel hebt bepaald en een geschikte advertentievorm hebt gekozen, kun je de verdere details van je adverentie gaan opgeven. Zo zijn er diverse manier om je doelgroep zeer gericht te specificeren en targeten. Dit is een van de voordelen van de overname van Instagram door Facebook. Instagram draait grotendeels op dezelfde techniek en maakt gebruik van soortelijke advertentietechnieken en -mogelijkheden. Je kunt je Instagram-advertenties namelijk ook opzetten vanuit de Facebook business manager. Dit is overzichtelijk en geeft je eenvoudig inzicht in de diverse mogelijkheden.
Afhankelijk van de gekozen advertentie, de doelgroep en je doelstelling zullen de kosten van adverteren op Instagram verschillen. Je behoudt echter te allen tijde de regie. Je kunt namelijk zelf instellen wat de looptijd van je advertentie is en wat je in totaal of per dag maximaal uit wilt geven. Je betaalt dus nooit meer dan je vooraf instelt. Zo blijven de kosten van adverteren op Instagram behapbaar en transparant. Heb je jouw budget verbruikt of is het eind van de looptijd van je advertentie bereikt, dan stopt deze automatisch en maak je geen verdere kosten.
Blijf testen en optimaliseren
Ga je aan de slag met adverteren op Instagram, zorg dan dat je altijd blijft testen en optimaliseren. Wees niet bang om verschillende soorten advertenties uit te proberen. In eerste instantie kost dit je misschien meer geld, maar uiteindelijk zul je merken dat je geld gaat besparen omdat je de beste strategie vindt.
Ook met je profiel kun je scoren
Adverteren op Instagram kan dus zeer effectief zijn. Adverteren op Instagram kent redelijke kosten en je advertenties zijn zeer goed te beheren en te targeten. Maar vergeet ook je normale Insta-profiel niet. Met organische berichten kun je namelijk ook scoren als je alles goed aanpakt. Hier lees je wat je moet doen om meer Instagram volgers te krijgen op organische (niet-betaalde) wijze en wat je kunt doen om hier maximale engagement en conversie uit te halen.
Facebook Adverteren
Intelligent Online is ervan overtuigd dat reclame maken helpt bij het verhogen van uw omzet. Facebook adverteren is net als adverteren op google één van de kanalen daarvoor. Om je doelgroep te interesseren, maken we eveneens gebruik van diverse online marketingtechnieken als zoekmachine optimalisatie (SEO) en adverteren via Google Ads en Mobiel. Daarbij peilen we met ons unieke principe Intelligent Marketing het surfgedrag van klanten en sturen jouw advertenties bij als dat nodig is.
Facebook adverteren: maximaal rendement
Je kan bij ons verder terecht voor gratis advies over de gebruiksvriendelijkheid van jouw website én gratis technisch advies. Intelligent Online biedt eveneens het unieke Intelligent Marketing pakket. Door jouw klanten dagelijks te volgen, kunnen wij de beste marketingstrategie voor je bedrijf uitdokteren. Hierbij kan je in 1 pakket op Facebook/ Instagram, adverteren maar ook op Google adverteren.