Een Google advertentie opzetten in Adwords Express

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Voor veel kleinere bedrijven lijkt de drempel voor Google Ads te hoog. Het opzetten van succesvolle Google Ads campagnes is namelijk voor velen te tijdrovend en complex. Om Google Ads toch voor iedereen toegankelijk te maken, lanceerde Google Adwords Express. Hiermee richt Google zich op kleine organisaties die zich lokaal willen profileren en vrijwel geen kennis hebben van online adverteren. Met Adwords Express is het mogelijk om binnen 15 minuten je eigen Google Ads campagne op te zetten. Wat houdt Adwords Express echter precies in, wat zijn de voor- en nadelen en hoe gebruik je het programma optimaal? In dit artikel lees je alles over Google Adwords Express.

Wat houdt Google Adwords Express in?

Google ontwikkelde Adwords Express in het bijzonder voor beginnende adverteerders en kleine lokale bedrijven. Google Adwords Express is een volledig geautomatiseerd advertentieplatform. De campagnes met advertenties om hoger in Google te komen worden automatisch opgezet en continu geoptimaliseerd. Je hoeft als bedrijf dus geen zoekwoorden, advertentietekst en klikbudget per zoekwoord aan te geven. Google voert dit voor je uit. Het is wel mogelijk om bepaalde opdrachten te wijzigen, maar de opties zijn hierbij beperkt. Met Google Adwords Express is het bijvoorbeeld mogelijk om tot een maximale straal van 65 km vanaf je bedrijfslocatie de doelgroep te bereiken.

Google Adwords Express in de lokale markt

Als je gebruik maakt van Google Adwords Express, dien je je wel te realiseren dat de reclame campagnes zich richten op de lokale markt. Om de doelgroep van je bedrijf te bereiken worden de advertenties automatisch weergegeven in Google Maps, Google Search en partnerwebsites van Google, zowel op mobiele als desktop apparaten. Als iemand dus zoekt op “Chinees”, dan worden alle resultaten weergegeven uit de regio waar de zoeker zich bevindt. Ook worden advertenties van Google Adwords Express weergegeven als iemand zoekt op “Chinees Leiden”. Als je echter wilt dat jouw bedrijf gevonden wordt buiten je lokale gebied, schiet Google Adwords Express tekort. In dat geval adviseert Google om Google Ads te gebruiken.

Met Google Adwords Express geen website nodig

Opvallend is dat Google expliciet aangeeft dat je geen website nodig hebt. Zo kun je zonder website volgens Google gemakkelijk verwijzen naar Google Mijn Bedrijf. Deze nieuwe functionaliteit van Google brengt alle zakelijke applicaties van Google onder één dak. Uiteraard kun je ook verwijzen naar je fysieke winkel, wat vooral erg handig is als mensen zoeken via Google Maps.

De voor- en nadelen van Google Adwords Express

De kleine ondernemer kan prima uit de voeten met Google Adwords Express. Als je nauwelijks kennis hebt van online adverteren, maar wel graag de mogelijkheden wilt ontdekken, werkt Google Adwords Express fantastisch. Adverteren op Google wordt op deze wijze een stuk eenvoudiger. Binnen enkele minuten activeer je al een online campagne. Aan de hand van bedrijfsinformatie die je al eerder hebt aangegeven op het moment dat je je bedrijf hebt aangemeld, doet Google namelijk een voorstel voor de doelgroep, advertentietekst en klikbudget. De aanpassingsmogelijkheden zijn echter wel beperkt. We zetten de voor- en nadelen op een rij:

Voordelen

• Campagnes zijn zonder Google Ads kennis snel op te zetten
• Geen website voor je bedrijf nodig
• Zowel Zichtbaar op Google Maps, Google Search als partnersites van Google
• Gratis advies en ondersteuning vanuit Google

Nadelen

• Alleen lokaal adverteren mogelijk
• Geen invloed op zoekwoorden en kosten per klik
• Slechts één advertentiecampagne mogelijk
• Vrijwel geen analyse- en optimalisatiemogelijkheden

Conclusie: Google Adwords Express is ideaal voor de beginnende adverteerder

Google Adwords Express mag dan een beperkte mogelijkheid bieden tot online op Google adverteren, het geeft een fysieke winkel (met of zonder website) en de beginnende adverteerder wel de mogelijkheid om de vindbaarheid van het bedrijf te verbeteren op het internet. Doordat je echter niet zelf de zoekwoorden, advertentietekst en kosten per klik bepaalt, schuilt er een gevaar in dat je website niet gevonden wordt op zoekwoorden die voor jouw onderneming relevant zijn. Ook kan het zijn dat je teveel betaalt voor een klik. Verder is het ook niet mogelijk om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Google heeft de regie en er bestaan vrijwel geen opties om hier invloed op uit te oefenen. Het lokale adverteren binnen een straal van 65 km is ook een nadeel. Wil je weten of Google Adwords Express voor jouw bedrijf geschikt is? Neem dan gerust contact op met Intelligent Online. Wij kunnen je adviseren om de juiste keus te maken.
Google AdWords Express

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online