Google Ads wordt steeds vaker door bedrijven gebruikt als instrument om meer bezoekers en conversies op hun eigen website te realiseren. Meestal worden hier grote bedragen aan besteed. Toch blijkt dat de reclamecampagnes vaak niet zorgvuldig worden geanalyseerd en waar nodig geoptimaliseerd. In dit artikel geven we een aantal handige adviezen en aanwijzingen om adverteren op Google optimaal te laten functioneren.
Google Ads koppelen aan Google Analytics
Voordat je de advertenties voor jouw onderneming nauwkeurig kan analyseren, is het van groot belang dat je Google Ads koppelt aan Google Analytics. Dit kan op twee manieren. Allereerst meld je je aan bij Google Ads en selecteer je het tabblad Analytics. Vervolgens zijn er twee methodes om Google Analytics te koppelen:
• Allereerst kun je een bestaand Google Analytics account aan het Google Ads account koppelen. In dat geval meet je de websitestatistieken van dezelfde website als waar je Google Ads ook voor inzet. In dat geval heb je al een code geïnstalleerd op je website met dit account.
• Ten tweede is het mogelijk om een nieuw Google Analytics account aan te maken. Voor het nieuwe Google Analytics account dien je een code op je website te installeren.
Het is bij een bestaand Google Analytics account wel van belang dat dit account over beheerdersrechten beschikt. Zodra je een aantal stappen hebt doorlopen, vraagt Google of je klikbedragen en doelconversies van Google Ads wilt meenemen in Google Analytics. Voor beide opties plaats je een vinkje, want zo kun je meten hoe succesvol Google Ads is.
Doelen instellen
Veel bedrijven vragen zich af waarom ze doelen moeten instellen. Ze kunnen toch het aantal verkopen achteraf tellen, of de hoeveelheid aanvragen? Uiteraard is dit waar, maar toch kun je op deze wijze niet achterhalen met welke bron de betreffende conversie heeft plaatsgevonden. Vond de conversie plaats door middel van de organische resultaten van Google, Ads of via die ene banner? Als je bij Google Analytics bepaalde doelen instelt, kun je wel zien hoe de conversie tot stand is gekomen.
Onderzoek de ware bezoekers
Met Google Ads kun je een aantal algemene statistieken onderzoeken op basis van de campagnes. Je vindt hier statistieken over clicks, de gemiddelde kosten per click en CTR. Google Analytics meet echter geen clicks, maar bezoekers. Hierdoor geven de meetresultaten een groot verschil. Een click hoeft namelijk niet te betekenen dat je daadwerkelijk een bezoeker op de website hebt gehad. Het komt bijvoorbeeld voor dat een gebruiker op de Google Ads advertentie klikt, maar bijvoorbeeld javascript niet heeft aanstaan. In dat geval telt de bezoeker niet mee in Google Analytics. Anderzijds filtert Google Ads sommige twijfelachtige clicks uit de statistieken, terwijl Google Analytics deze weer wel toont als bezoeker.
Google Analytics toont echter nog veel meer relevante data aan de ware bezoekers, waardoor je meer informatie over jouw doelgroep kan onderzoeken. Zo geeft Google Analytics het weigeringspercentage, het aantal conversies en de locatie van de bezoeker weer. Google Analytics vormt dus een belangrijke aanvulling op Google Ads. Uiteraard zijn er ook andere instrumenten waarmee je dit kan meten, maar Google Analytics vormt een van de beste tools voor zoekwoorden optimalisatie onderzoek.
Tip 1: het weigeringspercentage van bezoekers
Een bezoeker op je website is lang niet altijd geïnteresseerd in je product of dienst. Het kan ook voorkomen dat hij of zij toevallig op je Google Ads advertentie heeft geklikt. Ook kan het zijn dat de belofte van jouw advertentie niet op de website wordt waargemaakt. In dat geval stel je de bezoeker teleur. Het weigeringspercentage laat zien hoeveel bezoekers je teleurstelt. Natuurlijk klopt deze uitspraak niet volledig voor websites (ook wel landingspagina‘s) die uit slechts een pagina bestaan of websites waar bezoekers alle informatie op één pagina treffen. Het weigeringspercentage is echter voor veel websites een belangrijke indicator. Ook geeft het een realistischer beeld van de bezoekers weer dan bij het gemiddelde aantal pagina’s per bezoek of bij de gemiddelde tijd per bezoek. De getallen kunnen in dat geval namelijk door enkele bezoekers schreef getrokken worden. De weigeringspercentages vind je in de laatste kolom van de tabel.
Tip 2: Conversie per verkeersbron
Als je de conversies van Google Ads juist wilt beoordelen, is het verstandig om ten eerste de conversies van Google Ads te vergelijken met andere verkeersbronnen. Denk hierbij aan de organische zoekresultaten via Yahoo Search Marketing of Google. Om deze verkeersbronnen te onderzoeken, volg je het onderstaande stappenplan:
• Selecteer in Google Analytics de optie Rapporten
• Klik in het linkermenu op Verkeersbronnen
• Selecteer Alle Verkeersbronnen
• Klik in de tabel linksboven op Doelconversie
• Selecteer tenslotte in de tabel op één van de kolommen die het succespercentage weergeeft per doel, om te rangschikken van hoog naar laag
Dit overzicht laat uitstekend zien hoe jouw Google Ads campagnes functioneren in vergelijking met conversie van andere verkeersbronnen. Uiteraard is het van belang om je investering in Google Ads te vergelijken met de opbrengsten. Als Google Ads echter minder goed scoort dan andere verkeersbronnen, kan Google Ads toch interessant blijven. De opbrengsten zijn dan meer een investering vanwege de branding.
Tip 3: Conversie per campagne of advertentiegroep
Het kan voorkomen dat je Google Ads campagnes slechter functioneren dan andere verkeersbronnen. Dit betekent echter niet dat je meteen met Google Ads moet stoppen. De oorzaak kan namelijk ook liggen bij de manier waarop je je Google Ads campagnes hebt ingesteld. Daarom is het van belang dat je de conversies op het niveau van de campagne of van de advertentiegroepen analyseert en optimaliseert.
• Selecteer hiervoor in het rapporten gedeelte van Google Analytics de optie Verkeersbronnen
• Selecteer Google Ads
• Kies dan Google Ads campagnes, en klik op Doelconversie boven de tabel. Zo is het mogelijk om de conversies van de campagnes te onderzoeken.
• Klik dan in de tabel op een van de campagnes om de conversies van de advertentiegroepen van een bepaalde campagne met elkaar te vergelijken.
Net als bij de verkeersbronnen is het van belang om conclusies te trekken aan de hand van de investering en de opbrengsten. Het kan hierbij gaan om omzet, maar wellicht ook om de branding. De slechtst presterende advertentiegroepen en/of campagnes kun je het beste verwijderen. Het verwijderen van de betreffende campagne dien je echter pas te doen als je de campagne of advertentiegroep tot op het niveau van de zoekwoorden hebt geanalyseerd. Dit behandelen we in de volgende tip.
Tip 4: Conversie per zoekwoord
Een paar zoekwoorden kunnen het resultaat van je hele advertentiegroep of campagne enorm beïnvloeden. Meestal zijn dit zoekwoorden die veel traffic genereren, maar weinig conversies bieden. Daarnaast beschikken deze zoekwoorden vaak over een hoog zoekvolume. Vooral internetters die nog in de oriëntatiefase zitten, maken gebruik van deze woorden. Aangezien deze bezoekers niet direct iets opleveren, is het vaak beter om deze dure zoekwoorden te verwijderen en je te richten op meer specifieke zoekwoorden.
• Klik hiervoor in Google Analytics bij Verkeersbronnen op Google Ads
• Klik op een campagne in de tabel
• Selecteer een advertentiegroep uit deze campagne. Google Analytics toont nu de zoekwoorden die horen bij de advertentiegroep
• Klik op het tabblad Doelconversie
• Klik op de kolom van het doel (de conversie) om de conversies van de zoekwoorden met elkaar te vergelijken
Verwijder vervolgens de zoekwoorden die wel veel traffis opleveren, maar weinig conversies. Zorg er echter wel voor dat er ook zoekwoorden zijn die wel voldoende conversies opleveren. Als die er namelijk niet zijn, is het verstandiger om de gehele advertentiegroep te wissen. Naast de conversie per zoekwoord kun je dit ook goed onderzoeken door het weigeringspercentage per zoekwoord te onderzoeken.
Tip 5: Conversie per advertentiepositie
Voordat je begint met het verwijderen van campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden is het verstandig om ook de advertentieposities per zoekwoord met elkaar te vergelijken. Met advertentieposities gaat het over de plek die jouw advertentie behaald in de zoekresultaten van Google. Uiteraard wil je hoger in Google komen met je advertentie. Plek 1, 2 en 3 zijn hierbij het meest interessant. In sommige vallen levert de ene advertentiepositie meer conversies op dan de andere.
• Ga hiervoor in Google Analytics naar Verkeersbronnen, Google Ads en Zoekwoordposities
• Selecteer in de linkerlijst het zoekwoord dat je nader wilt onderzoeken
• In de lijst aan de rechterkant zie je hoe vaak er is geklikt op de advertenties bij verschillende Google posities
• Klik daarna rechtsboven in het uitklapmenu het betreffende doel aan (zoals doel 1, 2, 3 of 4) dat de conversies onderzoekt. Het weigeringspercentage per advertentiepositie is hierbij ook een uitstekende indicator om de advertentieposities met elkaar te vergelijken
Op deze manier kun je per advertentiepositie zien hoe vaak dit heeft geleid tot een conversie. Om de posities met elkaar te vergelijken is het wel van belang dat alle posities ongeveer evenveel clicks hebben ontvangen. Als je vooral clicks op één positie hebt gehad en je wilt vergelijken met andere posities, is het een aanrader om de biedingen op zoekwoorden in Google Ads tijdelijk te verlagen of te verhogen. Op deze wijze creëer je naar alle waarschijnlijkheid meer clicks op andere advertentieposities, waardoor je beter de resultaten kunt onderzoeken.
Er valt nog veel meer te analyseren dankzij Google Analytics. Met de bovenstaande tips kunnen veel mensen waarschijnlijk al veel voordeel behalen. Wil je echter meer informatie over hoe je Google Ads kunt analyseren met Google Analytics? Twijfel dan geen moment en schakel Intelligent Online in. Samen met jou zorgen we dat jouw website een succes wordt!