Wie optimaal marketing wil uitvoeren moet hiervoor investeren. Maar hoeveel? Dat is bij Google Ads geheel aan jou. Uiteraard zoek je hierbij mogelijkheden om tegen zo min mogelijk kosten een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen. Als je Google Ads op de juiste manier toepast, zal je ondervinden dat Google Ads zich hier uitstekend voor leent. In dit artikel lees je alles over de kosten van Google Ads.
Bepaal zelf je eigen budget in Google Ads
Het prettige aan Google Ads is dat je zelf bepaalt hoeveel je wilt besteden. Google Ads beschikt over de optie om zelf een dagbudget in te zetten. Zij zorgen er daarna voor dat je, gedurende een termijn van 30 dagen, nooit meer dan 30 keer dit dagbudget betaalt. Als je bijvoorbeeld € 10,- instelt als dagbudget, betaal je op een drukke dag wellicht € 12,- aan klikken, terwijl de kosten op een rustige dag € 8,- bedragen. Zo ben je in een maand tijd nooit meer dan € 300,- (30 x € 10,-) kwijt aan kosten.
Factoren die het dagbudget bepalen
Hoe bepaal je de hoogte van het dagbudget? Sommige bedrijven hanteren een budget van € 10,- per dag, terwijl andere ondernemers wel dagelijks een bedrag van € 1000,- aan het budget besteden. De keuze hiervoor ligt volledig aan jou. De volgende factoren spelen echter wel een rol bij de keuze voor het dagbudget:
• De grootte van je campagne. Beschik je over een groot of klein assortiment in je webshop? Met veel of weinig items?
• De grootte van je verzorgingsgebied. Richt je je op één stad, op een provincie, op heel Nederland of op de gehele wereld?
• Bevind je je in een concurrerende markt? Geldt hetzelfde ook voor de online marketing?
• Is jouw bedrijf een kleine of grote speler op de markt?
• De financiële opties van jouw onderneming. Hoe belangrijk is marketing binnen jouw bedrijf en hoeveel geld kun je aan de marketing besteden? Of kies je er bijvoorbeeld voor om Google Ads uit te besteden?
• Het doel van je Google Ads campagne. Wil je meer naamsbekendheid, producten of diensten verkopen, meer inschrijving voor de nieuwsbrief van je bedrijf of wil je dat bezoekers een specifiek filmpje op je website bekijken?
Uiteindelijk blijft Google Ads maatwerk voor iedere onderneming. Je zult daarom zelf moeten bepalen wat je wilt bereiken met je campagnes. Als je over weinig budget beschikt met een gigantisch assortiment kun je ook beginnen met het starten van campagnes op producten waar de meeste marge op ligt.
Google Ads budgetstrategieën
Op diverse wijzen is het mogelijk om je budget in te zetten. Er zijn hierbij twee veelvoorkomende budgetstrategieën. Allereerst kun je ervoor kiezen om groot te beginnen. In dat geval verzamel je veel statistieken over je bezoekers en kun je daarna fors inzetten op zoekwoorden die tot de meeste conversies leiden. Eventueel kun je hier dan je budget op aanpassen. Aan de andere kant is het mogelijk om juist klein te beginnen. In dat geval adverteer je eventueel met een deel van je assortiment. Bij succes kun je vervolgens Google Ads forser inzetten of kiezen om voor meer onderdelen van je assortiment te adverteren op Google.
Google Ads zeer flexibel
Het grote voordeel van Google Ads is dat het systeem zeer flexibel is. Je kunt je budget om op Google te adverteren op ieder moment aanpassen. Gaat het binnenkort vriezen en verkoop je schaatsen? Speel dan direct met een groot budget in op de grotere vraag naar deze artikelen. Ben je een reisorganisator en alle accommodaties in een bepaald dorp volledig volgeboekt? Zorg dan dat je het budget voor deze campagne stil zet, zodat je geen geld kwijtraakt aan advertenties waarvoor je geen aanbod meer hebt.
Betaal voor kosten per klik
Hoe werkt precies de kosten per klik? Als iemand bijvoorbeeld wil adverteren op Google met het exacte zoekwoord “Wat kost een vliegvakantie?” raak je op basis van een schatting door Google zo’n € 3,70 euro per klik kwijt. Als je dus een dagbudget van € 10,- hanteert, levert dit weinig klikken per dag op. Een zoekwoord van € 0,05 cent levert meer klikken op. De kosten per klik hangen van een aantal factoren af:
• Mate van concurrentie
• Advertentiepositie
• CTR
• Type zoekwoord
• Kwaliteitsscore
Mate van concurrentie
Hoe meer de concurrentie biedt op een bepaald zoekwoord, des te duurder het zoekwoord wordt. Als een concurrent bijvoorbeeld zijn biedingen verhoogt om een bepaalde toppositie te behouden, zal je meer geld kwijt zijn om dit te evenaren. Een van de duurste zoekwoorden op dit ogenblik is “autoverzekering afsluiten”. De kosten voor dit zoekwoord schat Google Ads op het moment op circa €22,- per klik.
Advertentiepositie
Wie hoger in Google wilt komen, zal meer moeten bieden. Als een toppositie niet je directe doel is, kan er ook lager geboden worden op een bepaald zoekwoord. Hierdoor gaat de kostprijs per klik omlaag.
CTR
Als je over een hoger doorklikratio op je website beschikt, worden de kosten per klik lager. Google toont het liefst de meest relevante advertenties. Als er veel bezoekers op jouw advertentie klikken ten opzichte van het aantal vertoningen van de advertentie, vindt Google jouw advertentie zeer relevant. Google beloont jouw advertentie in dat geval met een lagere prijs per klik. Bovendien leveren advertenties met veel kliks per saldo meer op. Google heeft er dus baat bij om deze advertenties te tonen aan de bezoekers.
Google Ads hanteert het gebruik van een kwaliteitsscore om de meest relevante advertenties te tonen. Een lage kwaliteitsscore zorgt voor hoge kosten per klik. Hoe hoger de kwaliteitsscore van jouw advertentie is, des te lager de kosten per klik zullen zijn.
Haal meer uit je budget met de optimale marketing
Als je de juiste Google Ads strategie hanteert en frequent je campagne optimaliseert, haal je steeds meer uit jouw marketingbudget. Wil je meer inlichtingen over hoe je Google Ads op de juiste manier voor jouw bedrijf kan inzetten? Aarzel dan geen moment en schakel Intelligent Online in. Samen met jou zorgen we dat jouw website een succes wordt!