Ben je liever in de weer met Google Ads of kies je voor een uitgebreide blog? Of is het ook mogelijk om beide instrumenten in te zetten voor online marketing? Met welke methode lukt het om de beste resultaten te behalen? Op een strategische manier Google Ads en blogs inzetten biedt zowel overeenkomsten als verschillen. In dit artikel lees je zowel de voor- als nadelen van Google Ads en blogs, zodat jij gemakkelijk kunt bepalen welk instrument je inzet voor jouw onderneming.
Google Ads inzetten als marketing instrument
Het inzetten van Google Ads voor online reclame campagnes is een zeer populair middel onder bedrijven. We zetten de voor- en nadelen op een rij.
Voordelen Google Ads
Door gebruik te maken van Google Ads bij je online marketing campagnes maak je kennis met diverse voordelen. Allereerst geldt dat hoe zwak of sterk je zoekmachine optimalisatie (SEO) ook mag zijn, door gebruik te maken van Google Ads ben je ervan verzekerd dat je een positie hoog in Google behaald als het gaat om de zoekresultaten. Zelfs als je gebruik maakt van de zoektermen van de concurrent kan je met je website boven de concurrent terechtkomen.
Dit komt doordat Google Ads de betaalde advertenties boven de organische resultaten plaatst. Je concurrent mag dan in de organische resultaten hoog scoren; zolang hij geen Google Ads inzet, sta jij wel boven aan Google. Maak daarom handig gebruik van de zoektermen waarmee je concurrent hoog in Google komt te staan. Creëer rond deze zoektermen een pakkende advertentie, en je bent van succes verzekerd.
Google Ads biedt verder de optie om advertentie-extensies toe te passen in jouw advertentie. Met de locatie-extensie geef je bijvoorbeeld aan gebruikers aan waar jouw bedrijf gevestigd is. Je kunt zelfs je adres en een kaartmarkering aan je advertentie koppelen. Daarnaast is het mogelijk om sitelinks aan je advertentie te koppelen. Zo creëer je extra aandacht voor bepaalde landingspagina‘s.
Nadelen Google Ads
Een van de nadelen van Google Ads heeft te maken met de kosten. Voer hiervoor echter een gericht onderzoek uit naar welk budget je precies nodig hebt in Google Ads. Dit heeft te maken met de customer lifetime value. Kort gezegd is dit de kosten per klik vermenigvuldigt met het gemiddelde aantal klikken dat een nieuwe klant oplevert. Het bedrag dat je wilt investeren in Google Ads, moet dan lager zijn dan de customer lifetime value. Zo weet je hoe hoog het budget voor de kosten per klik zal zijn.
Een goed onderzoek naar de kosten per klik (CPC) hangt samen met de sleutelwoorden die je toepast in je advertenties. Google geeft hierbij aan wat de kosten per klik van uiteenlopende keywords zijn. De kosten hiervan kunnen hoger of lager worden vanwege de concurrentie. Hiermee kan je een goede inschatting maken van de kosten. Met de zoekwoordplanner van Google heb je een helder overzicht van de kosten per klik voor zoekwoorden die relevant voor jouw advertenties zijn.
Beschik je over kennis van de kosten per klik, dan kun je Google Ads effectiever inzetten voor je online marketing. Een perfecte inschatting van de kosten heeft ook te maken met een ander nadeel van Google Ads. Als het budget namelijk op is, stopt automatisch de reclame campagne. Je advertentie wordt dan niet meer getoond op Google, en internetverkeer laten leiden naar je website is niet meer mogelijk tot je weer een nieuw budget hebt ingesteld.
Bloggen als marketingtool toepassen
Steeds meer bedrijven maken gebruik van blogs op hun website. Ze zien hierin een perfect middel om online marketing te voeren. Lees hier de voor- en nadelen van bloggen.
Voordelen van Bloggen
In tegenstelling tot Google Ads brengt bloggen op je eigen website geen extra kosten met zich mee. Het enige wat bloggen kost, is tijd. Als je gebruikt maakt van een gerichte strategie, genereert je blog organisch verkeer op dat perfect past bij de zoekrelevantie van de gebruiker. De bezoeker komt in dat geval al direct bij jou terecht, in plaats van dat je zelf op zoek moet naar de gebruikers. Een groot voordeel hiervan is dat de bezoeker al in jouw informatie geïnteresseerd is. Dit leidt daardoor gemakkelijk tot aankopen op je website.
Blogs leiden daarnaast ook internetverkeer naar andere pagina’s op je website. Waardevolle, kwalitatief hoogstaande en relevante blogs met teksten die een unieke content bezitten, voegen veel nut toe aan het internet en zijn interessant voor jouw potentiële klanten. Perfect geschreven blogs krijgen daarom van Google een toekenning met meer autoriteit. Die autoriteit draagt eraan bij dat de kwaliteitsscore van je andere pagina’s (waaronder je salespagina’s) ook stijgen.
Een ander belangrijk voordeel van bloggen is dat de resultaten doorwerken, net zolang als dat de content aanwezig is op het domein. Een blog is dus een eenmalige handige investering. Als je dus niet echt actief met een reclame campagne bezig bent, is een blog nog steeds op het internet te vinden en blijft het internetverkeer naar je domein genereren.
Voor SEO doeleinden is het daarom aan te raden om vooral in te zetten op blogs. Deze informatie is niet tijdelijk beschikbaar, maar nog jaren nadat het op internet is geplaatst relevant voor de bezoeker. Door de paginawaarde wordt in Google Analytics aan je duidelijk gemaakt hoeveel een blogpost oplevert. De kosten van deze diensten worden gemiddeld genomen iedere maand flink terugverdiend.
Als je gebruik maakt van blogs, is het belangrijk om te starten met een gerichte strategie. Aangezien er al zoveel blogs op het internet zijn, is het lastig om op algemene zoekwoorden in de Google zoekresultaten hoog te scoren. Voor kleine bedrijven is het daarom belangrijk om in te spelen op je doelgroep. Gebruik dan bijvoorbeeld niet het zoekwoord “droger”, maar “droger studentenhuis”. Op deze zogeheten long tail keywords wordt over het algemeen minder op Google gezocht, maar de concurrentie is hierop wel veel lager. Je hebt daarom een grotere kans om hoog in de Google zoekresultaten te komen.
Naast een gerichte strategie is het van belang dat de blog overzichtelijk is. Een blog moet goed geschreven zijn en voldoen aan de zoekmachine optimalisatie. Anders leveren de blogs weinig internetverkeer op, en is de blog een kwestie van tijdsverspilling.
Een ander nadeel van blogs is dat het van tevoren lastig is om vast te stellen wat de return on investment (ROI) zal zijn. Uiteraard kun je aan de blogstatistieken zien hoeveel bezoekers er op je website komen, maar het vaststellen van de te verwachte opbrengt is hierbij moeilijk. De statistieken kunnen namelijk enorm variëren. Na een langere termijn zie je wel de paginawaardes van de blog.
Wat werkt nu beter: Google Ads of bloggen?
Het hangt van je strategieën of doel af, of Google Ads of bloggen efficiënter werkt. Wil je zo snel mogelijk genieten van bepaalde resultaten? Dan is het verstandig om Google Ads in te zetten. Misschien vind je niet direct bij de eerste keer het beste resultaat, maar met de campagne kun je door blijven ontwikkelen tot het optimale resulaat.
Als het gaat om een resultaat gedurende een langere periode, levert een blog een duurzamere oplossing. Uiteraard vraagt het om een tijdsinvestering om een strategisch plan voor het bloggen te maken, maar je geniet wel langer van de voordelen dan bij een Google Ads campagne.
Als je meer winst uit Google Ads haalt dan kosten, is Google Ads een goede investering. Maar voor de lange termijn een solide basis hebben, is wat bloggen een uitstekende keuze maakt. In vergelijking met Google Ads zijn de kosten bovendien erg laag. Kies dus verstandig en maak gebruik van de voordelen die beide instrumenten bieden! Wil je meer informatie over hoe je Google Ads of bloggen voor jouw bedrijf kan inzetten? Aarzel dan geen seconde en schakel Intelligent Online in. Samen met jou zorgen we dat jouw website een succes wordt.