On-page en off-page SEO: dit zijn de verschillen
Bij SEO krijg je te maken met een groot aantal zaken. Als ondernemer heb je hier vaak niet voldoende kennis over, waardoor je al snel geneigd bent om een SEO expert in te schakelen. Toch kan je zelf ook voorbereidingen treffen door te weten wat het precies inhoudt. Zo kan je onder andere kijken naar de verschillen tussen on-page en off-page SEO. Maar wat zijn de belangrijkste verschillen? Onderstaande informatie helpt jou aan voldoende kennis.
Dit is on-page optimalisatie
Bij on-page SEO draait het om een pagina op de website, die relevant is voor een zoekmachine als Google. Voor het optimaliseren van deze pagina maak je gebruik van een specifiek zoekwoord, welke je enkele keren terug laat komen. De verspreiding van het zoekwoord is hierbij belangrijk. Als je een zoekwoord gebruikt op de website, kan Google snel scannen en de pagina beoordelen, zodat een Google expert jouw website een bepaalde positie kan geven. Naarmate jouw website relevanter is, zal je ook hoger in Google verschijnen. Bij on-page SEO voeg je ook ALT-tags toe aan afbeeldingen en maak je gebruik van interne links.
Dit is off-page optimalisatie
Bij off-page SEO draait het om de factoren buiten jouw website om. Deze factoren hebben geen directe invloed op de functionaliteiten van de website, maar zorgen wel voor waardevolle verwijzingen naar pagina’s op jouw website vanuit andere websites. De off-page SEO wordt ook wel linkbuilding genoemd. Hoe hoog in Google verschijnen hangt ook mede samen met deze linkbuilding, omdat zoekmachines meten hoe populair jouw website is en hoeveel relevantie je hebt. Het aantal links geeft immers de kwaliteit van jouw website aan.
De belangrijkste verschillen op een rij
Er zijn dus een aantal verschillen te vinden tussen on-page en off-page SEO. Bij on-page draait het om alle links en relevante informatie op de website zelf. Ook de functionaliteiten van de website neemt de zoekmachine mee in het beoordelen van de site. Bij off-page SEO gaat het om het aantal backlinks dat naar jouw website verwijzen. De populariteit en relevantie is hierbij gemeten aan de hand van de kwaliteit van de website en wat anderen hiermee doen.