Wat is de impact van de url-structuur op seo en hoe kan ik deze optimaliseren?

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Wat is de impact van de url-structuur op seo en hoe kan ik deze optimaliseren

Wil je jouw website beter laten verschijnen in de zoekmachine? Dan denk je vaak aan het optimaliseren van de teksten en afbeeldingen op de pagina. Toch is er nog veel meer belangrijk voor het verkrijgen van de beste resultaten. Zo moet de URL-structuur van de website ook goed in elkaar zitten. Deze beschrijft de pagina voor zowel zoekmachines als mensen. Maar hoe behaal je dan de successen die je voor ogen had? In dit artikel krijg je enkele tips.

 

Zo ziet een goede URL-structuur voor SEO eruit

Websites gebruiken niet allemaal dezelfde URL-structuur. Dit komt omdat niet voor iedere website alles hetzelfde werkt en dus ook enige aandacht behoeft. De structuur hangt mede af van de unieke behoeften van de website, de doelgroep, de logica die erbij komt kijken en de producten die je verkoopt. Het is daarom van belang dat je hier goed over nadenkt.

 

Letten op de hiërarchie

Afhankelijk van het doel van de website, kan de structuur verschillen. Je moet daarom een goede hiërarchie vinden tussen de categorieën. De goede URL-structuur begint vaak bij de meest brede categorieën, waarna je een soort trechtervorm krijgt. Iedere URL categorie die erna komt, is weer een stuk specificieker. Als je bijvoorbeeld laptops verkoopt, moet je dit als eerste vermelden, waarna je een merk na de slash gebruikt. Zo is het voor iedereen duidelijk waar het over gaat.

Ook kan je kijken naar het belang van de pagina’s ten opzichte van andere pagina’s. Niet iedere categorie is even belangrijk en ook in de toekomst kan dit veranderen. Vooral over de toekomst denken veel ondernemers niet na tijdens het opzetten van de website. De boomstructuur gebruiken geeft jou de gelegenheid om alles duidelijk en logisch te houden.

 

Korte URL’s gebruiken

Hoewel je geneigd bent om een URL langer te maken, omdat er dan meer informatie in kan, is het goed om deze zo kort mogelijk te houden. Deze URL’s zijn namelijk eenvoudig te delen. Het maakt daarbij niet uit waar het om gaat. Zo kan je zowel voor social media als een nieuwsbrief de URL zo kort mogelijk houden. Ook kan je hiermee jouw zoekresultaten in Google verbeteren, doordat de zoekmachine het sneller oppakt.

 

Zoekwoorden gebruiken in de URL

Hoog in Google eindig je te allen tijde door het gebruik van de juiste zoekwoorden. De zoekwoorden staan in de content van jouw website vermeld. Ook bij de URL-structuur is het belangrijk om deze zoekwoorden toe te passen. Houd het dan wel subtiel, zodat het niet aanvoelt als een spam voor de bezoeker of de zoekmachine.

 

Overbodige tekens en woorden vermijden

De URL van jouw website moet goed leesbaar blijven. Je moet daarom overbodige woorden en tekens zo veel mogelijk vermijden. Gebruik geen lidwoorden, geen hoofdletters en geen rare tekens. Alleen het liggende streepje kan je toepassen. Ook jaartallen en andere getallen moet je zo veel mogelijk achterwegen laten.

 

Zinloze lagen vermijden

Op jouw website zijn ongetwijfeld tussenpagina’s te vinden. Als je producten verkoopt, heb je bijvoorbeeld als eerste een algemene categoriepagina, waarna je door kan klikken naar de merken en dan op ieder merk afzonderlijk kan klikken. Voor de URL-structuur kan dit echter nadelig werken als je jouw website bovenaan in Google wilt laten eindigen.

 

De consistentie bewaren

Websites komen in meerdere talen en kunnen ook een zakelijk deel bevatten. De URL-structuur hoeft echter niet voor alles apart te gaan. Je kan de structuur daarom over deze subfolders gelijk houden. Vooral voor het onderhoud is dit een goede om te houden.

 

Navigatie is niet leidend

Je bent wellicht geneigd om de URL-structuur en de navigatie volledig op elkaar af te stemmen. Toch hoeft dit niet zo te zijn. Door de jaren heen, verandert de navigatie, terwijl de URL-structuur niet mee hoeft te veranderen. Neem de navigatie daarom niet als uitgangspunt.

 

De breadcrumb in de gaten houden

Afhankelijk van het content systeem dat je gebruikt, kan de breadcrumb vasthangen aan de URL-structuur. Dit kan handig zijn, maar zorgt er tevens voor dat de structuur niet logisch is. De breadcrumb zorgt er immers voor dat je naar voorgaande of algemene pagina’s gaat.

 

Iedereen dezelfde ideeën

Een website maak en onderhoud je vaak niet alleen. Je moet er daarom voor zorgen dat alle personen er hetzelfde over denken bij het ontwikkelen van de pagina’s. De meningen die botsen zorgen wel voor oplossingen.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online