Google Shopping is een geweldig hulpmiddel voor handelaren om hun producten te kunnen verkopen. De wijze van promotie vertoont veel overeenkomsten met SEO.
Uiteindelijk zijn in beide gevallen dezelfde principes van toepassing en is ook het maken van producttitels in dat kader vergelijkbaar.
Bij Google Shopping campagnes heb je echter niet de mogelijkheid om specifieke zoekwoorden te kiezen om aan je te verkopen producten of diensten te koppelen. Google maakt op basis van de producttitel automatisch een selectie bij welke zoekopdrachten resultaten uit je Shopping-feed worden getoond.
Daarnaast neemt Google ook de kwaliteit van je overige productdata onder de loep om zo te kunnen bepalen wanneer je advertenties getoond moeten worden bij zoekopdrachten die aansluitend op de titel van je product.
Laten we je niet langer in spanning houden. Hier zijn 4 manieren om je Google Shopping te optimaliseren.
1. Geef je best verkopende producten een eigen groep
Je kunt je best verkopende producten nog gerichter promoten, door ze onder te brengen in een eigen productgroep. Op die manier kun je specifiek voor deze producten biedingen doen op advertentieposities, . Hierdoor zullen ze vaker onder de aandacht van je potentiële klanten komen.
Daarnaast kun je met deze stap er ook voor zorgen dat je best verkopende producten voldoen aan de benchmark data points die worden geboden.
Als je best verkopende producten bijvoorbeeld een impressie-aandeel van 25% hebben, is het zaak dat je bied-strategie gaat onderzoeken. Neem daarbij je advertentiebudget in ogenschouw en bepaal in hoeverre je je biedingen kunt verhogen om je advertenties vaker te laten verschijnen.
2. Betaal de juiste prijs voor mobiele shoppers
Aangezien shoppen via mobiele apparaten steeds populairder wordt, is het belangrijk om in de gaten te houden wat die ontwikkelingen voor effect hebben op je eigen Shopping-campagnes. Pas je biedingen aan op basis van de uitkomsten van je onderzoek.
In tegenstelling tot advertentie- en locatieplanning, kun je biedingen gericht op mobiele gebruikers aanpassen p het niveau van de advertentiegroep. Als je besluit campagnebreed aanpassingen te doen voor mobiele apparaten, kijk dan in de afzonderlijke advertentiegroepen om te zien hoe daar de mobiele stand van zaken is.
3. Voeg commerciële zoekwoorden toe: promoties, aanbiedingen, goedkoop, enz
Door commercieel sterke woorden als ’promotie’ of ’aanbieding’ aan je advertentie toe te voegen is het mogelijk om het aantal impressies voor dergelijke populaire zoekopdrachten een flinke boost te geven.
Dit is met name effectief bij categorieën van producten waarbij de verkoopprijs een belangrijke rol speelt en je de mogelijkheid hebt om op dat vlak te kunnen concurreren.
4. Update en test regelmatig je datafeeds
Google is dol op informatie die regelmatig wordt ververst. Daarnaast is het natuurlijk sowieso belangrijk dat de meest recente gegevens over je producten online te vinden zijn.
Elke keer als er dus een verandering plaatsvindt met betrekking tot je producten moet je je datafeed updaten. Denk daarbij net alleen aan wijzigingen in de productomschrijving of de prijs, maar ook aan veranderingen op het gebied van bijvoorbeeld de methode van verzending van je producten.
Wat je ook niet over het hoofd moet zien, is het gebruikvan een test-datafeed, waarmee je je informatie toevoegt aan het Merchant Center. Op die manier kun je leren van eventuele problemen waar je tegenaan loopt, voordat je je producten definitief aan de zoekresultaten laat koppelen.
Als je je producten online verkoopt, moet je eigenlijk elke mogelijkheid aangrijpen om kwalitatief goede traffic naar je productpagina’s te loodsen. Het gebruik van Google Shopping is wat dat betreft een betrekkelijk eenvoudige methode.
Google Shopping uitbesteden? Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden