Succesvolle tips voor een hogere kwaliteitsscore in Ads

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

De hoogte van je kwaliteitsscore in Google Ads is magisch en een essentieel onderdeel van een perfect functionerende Google Ads campagne. Is je kwaliteitsscore niet hoog genoeg, dan moet je een hoog bedrag per klik betalen en is het aantal weergaven laag. Beschik je over een uitmuntende kwaliteitsscore, dan is de prijs per klik lager en ontvang je meer weergaven. Dit mag misschien ietwat ongenuanceerd zijn en gaat daarnaast voorbij aan de complexiteit van hoe Google Ads werkt, maar in essentie is de kwaliteitsscore dus van groot belang. In dit artikel lees je hoe je de kwaliteitsscore verbetert.

Op welke plek vind je precies de kwaliteitsscore binnen Google Ads?

De kwaliteitsscore in Google Ads vind je door achtereenvolgens deze stappen te ondernemen:
• Log in op je Google Ads-account
• Bij iedere online campagne selecteer je het tabje ‘Keywords’
• Daarna selecteer je het dropdown-button in columns
• Daarna selecteer je ‘customize columns’
• Vervolgens selecteer je ‘Attributes’
• Dan laat je ‘Qual. Score’ toevoegen
• Sluit het daarna af door de knop ‘Apply’ te selecteren
• Bekijk je daarna het kolommen overzicht, dan beschik je over de kolom Quality Score.

Per campagne de gemiddelde kwaliteitsscore berekenen

De kwaliteitsscore van ieder sleutelwoord in een online reclame campagne is van invloed op de prestatie van de advertentie. Met andere woorden, keywords die een lage kwaliteitsscore behalen geven een negatieve impact op de gehele online campagne. Om te achterhalen in hoeverre deze negatieve impact jouw online campagne beïnvloedt, bereken je van de kwaliteitsscore het gewogen gemiddelde. Je dient hiervoor wel over een grote hoeveelheid data te beschikken. Met een groot aantal gegevens krijg je namelijk een overzichtelijker beeld van het gewogen gemiddelde. Een totaal aantal weergaven moet tenminste 10.000 – 20.000 zijn voor een duidelijk onderzoek.
Aan de hand van de volgende formule bereken je het gewogen gemiddelde van de score voor één campagne in het bijzonder. Dit doe je door alle kwaliteitsscores per keyword met elkaar te vermenigvulden. Daarna deel je dit getal door het totaal aantal impressies.
(Quality Score[keyword1] * Impression[keyword1]) + (Quality Score[keyword2] * Impression[keyword2]) + (Quality Score[keywordx] * Impression[keywordx]) /
nTotalImpressions
De kwaliteitsscore bedraagt hierbij een getal tussen de 1 en 10. Als het eindresultaat een getal onder de 5 is, wordt dit als onvoldoende gezien. Bij een kwaliteitsscore onder de 5 betaal je flinke premiumprijzen per klik. Een getal boven de 5 zorgt voor minder kosten per klik. Je ontvangt dus in dat geval voor dezelfde prijs meer bezoekers.
Er zijn diverse onderzoeken gedaan om erachter te komen wat leidt tot een procentuele besparing per kwaliteitsscore. Volgens de berekeningen betaal je per klik bijvoorbeeld 10 procent minder, als je score met 1 stijgt. Ondanks dat deze onderzoeken nergens goed onderbouwd zijn, staat wel vast dat je minder per klik betaalt als je over een hoge kwaliteitsscore beschikt.

Welke factoren bepalen de kwaliteitsscore?

Een hogere kwaliteitsscore is dus enorm belangrijk voor je kwaliteitsscore. Welke factoren spelen een rol bij het bepalen van deze score? En hoe kun je ervoor zorgen dat deze factoren verbeteren? We zetten de belangrijkste factoren voor de kwaliteitsscore op een rij:

1. Doorklikratio

De doorklikratio, ook wel afgekort als CTR, is verreweg het belangrijkst voor het behalen van een optimale kwaliteitsscore. Uiteraard is het te begrijpen dat een hogere positie van je advertentie ook leidt tot een betere doorklikratio. Google stelt alleen dat ze de advertentiepositie normaliseren bij het berekenen van de kwaliteitsscore. Een eerste positie op de volgende pagina aan zoekresultaten kan dus een perfecte score opleveren, ook al beschik je over een lagere doorklikratio dan de advertenties op de eerste pagina aan zoekresultaten.

2. Relevantie van de advertentietekst

De relevantie van je advertentietekst ten opzichte van je keyword heeft een belangrijke impact op hoe goed je kwaliteitsscore is. Als je een advertentietekst over bijvoorbeeld “lekke banden repareren” inzet en de trefwoorden “fiets, auto, scootter” gebruikt, dan ontvangen deze keywords een minder goede score. Het trefwoord komt ten eerste namelijk niet voor in de advertentietekst. Daarnaast gaat de advertentietekst niet over een vervoersmiddel, maar over lekke banden. De verwachting van de bezoeker die een trefwoord als auto intypt, gaat niet over lekke banden. De tekst van de advertentie is dus niet relevant voor de zoekwoorden die toegepast zijn. Als je dus een hogere kwaliteitsscore wilt, zorg je dat de trefwoorden overeenkomen met je advertentietekst.

3. Kwaliteit en relevantie van de landingspagina

Naast de advertentietekst blijkt de landingspagina ook van groot belang te zijn voor de kwaliteitsscore. Je denkt misschien dat een landingspagina niet meetelt bij de kwaliteitsscore, maar niets blijkt minder waar. Google bezoekt iedere pagina en onderzoekt in hoeverre de pagina voor de bezoeker relevant is aan de hand van de toepaste zoekwoorden en advertentieteksten. Als het niet overeenkomt, krijg je een lagere kwaliteitsscore. De kwaliteit van hoe je landingspagina is opgebouwd, is hierbij ook van belang. Zorg voor een goede codekwaliteit en korte laadtijd.

4. Trefwoorden herhalen

Als je denkt dat het herhalen van trefwoorden effect heeft op de kwaliteitsscore, kom je bedrogen uit. Voor de kwaliteitsscore is van belang dat de tekst die je gebruikt in je advertentie ook op de landingspagina te vinden is. De content moet daarbij origineel zijn en laten zien dat je een heldere propositie hebt. Bijvoorbeeld, als je in je advertentietekst aangeeft een gratis proefrit aan te bieden, moet dit op de landingspagina direct terug te lezen zijn.

5. Tel de exacte trefwoorden

Google maakt gebruik van drie soorten keyword soorten, die je in je advertenties kunt toepassen. Deze zijn:
• Exact match: het zoekwoord geeft een exacte overeenkomst met slechts kleine variaties
• Broad match: het zoekwoord met spelfouten, gerelateerde zoekopdrachten, synoniemen en andere relevante varianten wordt ook meegerekend
• Phrase match: de zin of woordgroep of sterk gelijkend op de bepaalde woordgroep wordt meegerekend.
Met deze zoekwoordtypes stel je vast wanneer jouw advertentie weergegeven wordt. Maak je gebruik van een exacte match, dan toont Google jouw advertentie alleen als het ingegeven zoekwoord precies overeenkomt met jouw keyword. Google gebruikt voor het bepalen van de kwaliteitsscore uitsluitend de data afkomstig van de exact match. Klikken op broad of phrase match worden bij de kwaliteitsscore niet meegerekend.

6. Slecht presterende trefwoorden hebben invloed op tekstadvertenties

De kwaliteitsscore van een bepaald trefwoord (van 1 tot 10) heeft een directe invloed op de kwaliteit van de tekstadvertentie in zijn geheel binnen jouw advertentiegroep. Daarom is het een verstandige strategie om woorden die slecht presteren qua kwaliteitsscore te verwijderen uit de tekst.

7. Geen impressies voor kwaliteitsscore

Als er geen impressies op een trefwoord zijn, wordt de kwaliteitsscore van dat trefwoord niet meegeteld voor het totaal. Het is natuurlijk wel interessant om te bekijken waarom er gedurende een lange tijd geen impressie op een bepaald keyword heeft plaatsgevonden. Wellicht zorgt een bepaald negatief keyword voor een blokkade van je advertentie, is de kwaliteitsscore van een advertentie in zijn geheel te laag of is het budget voor de kosten per klik te laag vastgesteld. Specifieke trefwoorden hebben dan wel geen impressies, maar de reden is dan dat de advertentie niet eens weergegeven wordt. Maak in dat geval in je Google Ads account gebruik van de trefwoorddiagnosetool.
Je alleen focussen op de kwaliteitsscore zorgt er niet voor dat je online marketing optimaal verloopt. Het gaat erom uiteindelijk om dat je met je Google Ads campagne meer opbrengsten binnen haalt als resultaat van de bezoeker die doorklikt. De balans tussen kwaliteitsscore en omzetgroei is daarbij van belang. Een kwaliteitsscore van 6 is niet direct slecht als je bedenkt dat de besparing maar een paar cent zou zijn bij een kwaliteitsscore van 7. Met de bovenstaande tips kunnen veel bedrijven waarschijnlijk wel al veel voordelen behalen. Wil je meer inlichtingen over hoe je de kwaliteitsscore van jouw website kunt verbeteren? Aarzel dan geen moment en schakel Intelligent Online in. Samen met jou zorgen we dat jouw reclame campagne zo optimaal mogelijk functioneert.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online