Google heeft een aantal interessante features in Google Ads als het gaat om lokaal adverteren. Het is gemakkelijker geworden om met Google Ads mensen lokaal te bereiken. Ook kun je je advertenties en campagnes met lokale elementen relevanter maken voor je doelgroep. In dit artikel lees je alles over lokaal adverteren met Google Ads.
Maak gebruik van Location targeting
De feature location targeting in Google Ads is de perfecte manier om je doelgroep te bereiken die zich in de buurt van de geselecteerde locatie bevinden. Ook is het mogelijk om gebruikers met een bepaalde lokale zoekintentie te vinden. Google Ads geeft je de mogelijkheid om bezoekers te bereiken die hieraan voldoen. Bezoekers vinden die zich dichtbij een bepaalde locatie begeven, hoeft niet te betekenen dat deze persoon ook daadwerkelijk zoekt naar een item in zijn of haar omgeving. Stel bijvoorbeeld dat een makelaar zich focust op de stad Eindhoven en advertenties opstelt met het zoekwoord “woning Eindhoven”. Een gebruiker uit Rotterdam die op zoek is naar een woning in Eindhoven komt zo niet in aanmerking voor de advertentie, omdat deze gebruiker buiten het gebied is.
Door de andere optie binnen location targeting lukt het de online marketeer bezoekers te bereiken die een specifieke zoekintentie hebben, oftewel mensen die een bepaald bedrijf, product of dienst zoeken in een specifiek gebied. De fysieke locatie van de bezoeker is daarbij niet relevant. Het gaat om de locatie waarin de bezoeker interesse toont. Dit wordt bij het voorbeeld van de makelaar duidelijk. Als de makelaar een advertentie plaatst met het zoekwoord “woning” en daarbij focust op de stad Eindhoven, zal de bezoeker die een woning zoekt in Eindhoven nu wel bij de makelaar terechtkomen.
Locaties vaststellen
Adverteerder kunnen door middel van een door Google vastgestelde lijst diverse landen, steden en provincies vaststellen. Het is daarbij wel mogelijk om een specifieke locatie te targeten. Het bereik van deze locatie kan je verrgoten door een radius van een aantal kilometer hierbij in te voegen. Adverteerders in de Verenigde Staten kunnen zich ondertussen richten op een bepaald postcodegebied. Vooral voor lokale ondernemingen die een lager budget hebben voor advertenties of voor degenen voor wie de lokale functie belangrijk is, is dit een slimme toepassing.
Google Ads maakt het mogelijk om lokale informatie uit Google Places dynamisch in te voegen in de tekstadvertentie. Dit vormt dus een uitbreiding van de locatie-extensie in Google Ads. Als Google Places is gekoppeld met de campagne in Google Ads, voeg je dynamisch onder andere de volgende lokale gegevens in:
• de plaatsnaam van het bedrijf
• het telefoonnummer
• de postcode (voorlopig alleen in Verenigde Staten)
Als een bezoeker zich fysiek in de plaats van de adverteerder bevindt of als de zoekopdracht een plaatsnaam weergeeft waar de adverteerder ook over een vestiging beschikt, stelt Google dat de advertentie voor een weergave met een lokale extensie in aanmerking komt. Zo komt de dynamische informatie in de tekstadvertentie terecht.
De functie kan je vergelijken met dynamic keyword insertion. Dit is het terug laten komen van de zoekopdracht in de advertentie. Denk hierbij aan de display URL, titel of content. Met de locatie laat de adverteerder relevante informatie zien aan de bezoeker.
Het grote voordeel van de ze location insertion is dat de online marketeer op deze wijze relevante advertenties kan tonen met een gemakkelijke en overzichtelijkere campagnestructuur. Je hoeft nu niet voor elke locatie een unieke tekstadvertentie te schrijven, één advertentietekst volstaat. Het testen van advertenties wordt hiermee gemakkelijker, omdat er in een kortere tijd data bij elkaar wordt gesprokkeld.
Wil je meer weten over de opties voor lokaal adverteren met Google Ad? Aarzel dan geen moment en schakel Intelligent Online in. Wij adviseren en ondersteunen je graag met jouw online marketing campagne. Samen met jou tillen we je website naar een hoger niveau!