AdWords –en PPC in het algemeen— is een geweldige manier om supersnel verkeer naar je website te genereren en die waardevolle leads en sales te krijgen, maar wat doe je als je over een klein budget voor campagnes beschikt? Hoe kun je jezelf staande houden en er zeker van zijn dat je de clicks en conversie krijgt die je wilt?
Geen zorgen! Hier zijn 7 snelle tips voor het beheren van Adwords met een klein budget:
1. Mik op long tail trefwoorden:
wanneer je niet veel geld kunt uitgeven, is het vrijwel zinloos om je op die supercompetitieve trefwoorden op het hoogste niveau te richten. Een paar clicks en je dagelijkse budget is op. Maar wanneer je voor de long tail gaat (bijv. “letselschadeadvocaten den haag” in plaats van “letselschadeadvocaten”) zal je kost-per-click (CPC) veel lager zijn, en je krijgt meer voor je geld!
2. Bestudeer je structuur
Accountstructuur is van vitaal belang in AdWords als je de Kwaliteitsscore hoog en de kosten laag wilt houden. Dus zorg ervoor dat je campagnes en adgroups duidelijke thema’s hebben die zeer relevant zijn voor de aankomstpagina’s.
3. Creëer een merkcampagne
Hier ben ik een grote fan van omdat deze heel goed lijken te werken. Mensen die naar jouw merk zoeken weten hoogstwaarschijnlijk wat ze willen, ze weten dat jij het bent en zijn daarom waarschijnlijk rijp voor conversie, dus maak hier het meeste van en biedt op jouw naam. Waarschijnlijk doet je concurrentie het, dus jij zou het ook moeten doen.
4. Gebruik negatieve zoekwoorden:
Verwijder verkeer dat nooit voor conversie zal zorgen door te kijken naar negatieve trefwoorden. Zoekterm-rapporten, die je in de trefwoorden sectie van je campagnes vindt, zijn een goed startpunt voor een negatief trefwoordonderzoek. Dus als je fantastische, dure, designer handtassen verkoopt, wil je mensen kwijtraken die op zoek zijn naar goedkope handtassen. Op dat moment moet je dus het woord “goedkoop”uitsluiten.
5. Gebruik ad scheduling:
Wanneer het tijdstip van adverteren relevant voor je wordt is het belangrijk ook hierop in te spelen. Stel je voor dat de woensdag en vrijdag de belangrijkste dagen van de week zijn om te adverteren, dan is het beter om woensdag en vrijdag de hele dag in beeld te zijn dan gedeeltelijk zichtbaar over de hele week.
6. Gebruik geo targeting:
Je bent bijvoorbeeld een schoenenverkoper. Op zo’n moment moe je concurreren met bijvoorbeeld Zalando. Budgettechnisch zal je dit altijd verliezen. Alleen op het moment dat je alleen 20 km om jou postcode adverteert hebben je potentiele klanten een grotere voorkeur voor jou. Ze wonen immers in de buurt dus ze voelen zich meer verbonden en ze kunnen makkelijker teruggaan als de schoen niet naar de zin is.
7. Vergeet positie 1:
Je krijgt alleen kliks als je op 1 staat? Zeker niet! Het gaat om de eerste pagina, 97% van alle zoekenden op internet kijkt op pagina 1 en als ze het niet kunnen vinden zoeken ze op een nieuw zoekwoord en gaan niet naar pagina 2. Positie 5 krijgt wel minder klikken dan positie 1 over het algemeen. Echter, wanneer er op positie 5 geklikt wordt is er meer moeite gedaan om de verschillende aanbieders te vergelijken. Dit maakt de klik dan vaak weer relevanter.