De prestaties van SEO-inspanningen meten
Het toevoegen van SEO is belangrijk voor de vindbaarheid van jouw woning. Ondernemers schakelen hiervoor vaak het beste SEO bedrijf in, omdat deze op de hoogte zijn van alle veranderingen op de markt. Je kan als ondernemer echter ook een aantal zaken goed in de gaten houden. Zo kan je de prestaties van alle inspanningen zelf ook meten, zodat je samen met de expert een nieuw plan op kan stellen. Maar hoe kan je de prestaties van de SEO-inspanningen meten? Na het lezen van onderstaande informatie kan je gerichter kijken naar de mogelijkheden.
Waarom moet je de SEO meten?
Voordat je weet hoe je jouw SEO het beste kunt meten, is het van belang dat je weet waarom dit belangrijk is. Het meten van de resultaten is van belang om te weten wat wel en niet werkt voor jouw website. Er zijn verschillende technieken die je toe kan passen en welke allemaal eigen uitwerkingen op de zoekresultaten hebben. Door op tijd bij te kunnen sturen voorkom je dat je veel kostbare tijd verdoet. Zodra alles geanalyseerd is en je weet waar de knelpunten zitten, zorg je ervoor dat je hoger in Google komt met de veranderingen die je doorvoert en de extra mogelijkheden voor jouw website.
Verschillende SEO-tools om toe te passen
Het meten van de prestaties van jouw SEO-inspanningen lijkt in eerste instantie lastig. Je krijgt immers te maken met veel verschillende gegevens en je weet niet goed welke gegevens belangrijk zijn voor zoekmachines als Google. Er zijn daarom een groot aantal tools die jou kunnen helpen om de resultaten te verkrijgen waar je naar op zoek bent. Ook kunnen deze tools jou precies laten zien waar de problemen zitten. Hieronder staan enkele van de belangrijkste tools op een rij.
Google Analytics
Een van de meest gebruikte tools op het gebied van SEO is Google Analytics. Het is een tool die door Google ontworpen is en direct samenwerkt met de zoekmachine. Het is een gratis tool, waardoor het toegankelijk is voor iedere ondernemer. Ook bovenaan de zoekmachine komen als MKB of zelfstandige is hierdoor eenvoudiger. Je kan een groot aantal gegevens bekijken met behulp van deze SEO-tool. Denk aan het aantal bezoekers, de pagina’s die zij bezoeken en hoe lang ze op jouw website blijven. Ook kan je zien via welke apparaten zij de website bekijken en hoe ze jou gevonden hebben.
Google Search Console
Google Search Console is een andere gratis tool van Google om te gebruiken voor het meten van prestaties van jouw SEO-inspanningen. Deze tool laat jou zien of jouw website technische fouten heeft en of deze ook goed bruikbaar is op een smartphone. Tevens kan de tool de prestaties van de website in Google ranking bijhouden, zodat je direct ziet of jouw website nog altijd hoog eindigt of dat je veranderingen aan moet brengen. Google Search Console kan jou ook laten zien welke zoekwoorden het goed doen en welke minder zijn. Op basis van deze informatie kan je weer veranderingen aanbrengen in de zoekwoorden om de concurrenten achter te laten.
De resultaten toepassen in jouw SEO
Als je alle metingen hebt gedaan, moet je de resultaten gebruiken om SEO te verbeteren. Zo kan je bijvoorbeeld kijken naar de zoekwoorden die het goed of minder goed doen, kan je veranderingen aanbrengen op de pagina’s die het minder goed doen. De SEO expert kan jou hierbij helpen indien nodig. De metingen geven jou dan de gelegenheid om hoger in de zoekmachines te verschijnen en het verkeer op jouw website aanzienlijk te veranderen. De resultaten verbeteren jouw website en de omzet van jouw bedrijf.