Veel ondernemers vragen zich af hoe ze het aantal conversies van Google Ads op hun website kunnen verhogen. Natuurlijk vraagt iedere situatie om een andere aanpak. Toch zijn er een aantal functies binnen Google Ads die onvoldoende worden ingezet door bedrijven in het algemeen. En juist die functies kunnen het verschil in het aantal conversies maken. Zet daarom de volgende zes tips in om jouw Google Ads campagne een enorme boost te geven in conversies!
Tip 1: Maak gebruik van Enhanced CPC
Een van de eerste adviezen is om gebruik te maken van enhanced CPC. In het Nederlands vertaald betekent dit ook wel de verbeterde kosten per klik. De enhanced CPC zorgt ervoor dat Google meer biedt voor de gebruikers, waardoor er een grotere kans is op een conversie.
De enhanced CPC is gemakkelijk uit te leggen met het volgende voorbeeld. Stel dat het je taak is om voor een kapper nieuwe klanten te werven. Een zakenman met een warrig kapsel spreek je waarschijnlijk eerder aan dan een kale man. Met enhanced CPC zoekt Google de beste bezoekers uit voor jouw website.
De vraag is hoe Google dit doet, aangezien het bedrijf niet door het beeldscherm heen naar de gebruikers kan kijken. Google maakt hiervoor simpelweg gebruik van jouw campagnedata. Door te zien welke zoekwoorden en combinaties van zoekwoorden tot meer conversies leiden. Aan de hand van deze gegevens worden jouw CPC-biedingen tot wel dertig procent verhoogd of juist met evenveel procent verlaagd. Google maakt binnen een reclame campagne twee verschillende sets met data: eentje waarbij enhanced CPC wel wordt toegepast, en een andere waar dit niet het geval is. Nadat beide sets worden vergeleken, maakt Google correcties. Daarna optimaliseert Google opnieuw de CPC-biedingen.
Voorwaarden voor ECPC
Om enhanced CPC voor jouw advertenties in te zetten, moet je Google Ads account wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
• Je moet in de campagne je conversies noteren
• De functie is alleen aanwezig in het Display Netwerk en in het zoeknetwerk. Voor mobiele apps werkt de functie niet
• Ongeacht jouw voorkeuren, wordt de advertentieroulatie bij deze functie ingesteld op “Optimaliseren voor conversies”. Als je verschillende advertenties bij een laag aantal conversies wilt testen, kan dit helaas niet samengaan
Tip 2: Maak gebruik van Advertentieplanning
Wellicht een van de meest onderschatte instrumenten om de conversies te verhogen in Google Ads: advertentieplanning. Met deze functie creëer je de optie om op bepaalde tijdstippen of dagen minder of meer te bieden per zoekwoord. Ook kun je een campagne zelfs volledig uitzetten.
Een voorbeeld hiervan vind je onder andere in de reisbranche. De meeste conversies binnen deze tak vinden vooral plaats in de avonduren of in het weekend. ’s Middags begint meestal wel al de fase waarin bezoekers zich oriënteren. Je wilt in dat geval als reisorganisatie beide keren hoog te vinden zijn in Google. ’s Avonds wil je echter een hoger bedrag aan biedingen besteden om bezoekers naar jouw website te leiden. Door de advertentieplanning van een campagne aan te passen, behaal je met hetzelfde bedrag tot wel 20 procent meer conversies.
Voor het instellen van advertentieplanning open je de reclame campagne waar je dit bij wilt toepassen. Daarna selecteer je achtereenvolgens het tabblad instellingen en advertentieplanning. Vervolgens kun je onder dit subtabblad jouw ideale aanpassingen met betrekking tot de biedingen vaststellen.
Zorg er hierbij wel voor dat je ieder tijdstip vastlegt binnen de advertentieplanning. Als je er namelijk voor kiest om iedere dag meer geld te besteden tussen 19:00 uur en 23:00 uur, en alleen deze tijdstippen target, zal Google jouw advertenties alleen tonen tussen deze tijdstippen. Zorg daarom dat je ook advertenties instelt tussen 23:00 uur en 19:00 uur. Stel hiervoor geen verlaging of verhoging in, maar verhoog slechts je bedrag tussen 19:00 uur en 23:00 uur met bijvoorbeeld 20 procent.
Tip 3: Zorg voor advertentie extensies
Binnen Google kun je op allerlei manieren gebruik maken van advertentie extensies. Meestal zijn deze extensies links of gedeeltes tekst die in een advertentie worden geplaatst. Op Google.nl worden deze advertentie extensies weergegeven aan de gebruikers bij de zoekresultaten. Advertentie extensies bij je advertenties nemen behoorlijk wat ruimte in bij de zoekresultaten op Google. Dit heeft tot gevolg dat je advertenties meer opvallen en meer klikken opleveren.
Het toevoegen van advertentie extensies biedt door het hogere aantal clicks twee belangrijke voordelen. Ten eerste zal je vanwege de klikken meer internet verkeer naar je website genereren, wat meer conversies oplevert. Ten tweede zorgt het hogere aantal clicks voor een betere kwaliteitsscore, waardoor de kosten per klik (CPC) lager worden. Hierdoor houd je meer ruimte in je budget over om internetverkeer naar je website te trekken. Bovendien bied je met advertentie extensies meer informatie, klikmogelijkheden en USP’s aan de bezoeker. Je onderscheidt je hiermee van de concurrentie.
Advertentie extensies activeren voor je reclame campagnes
Advertentie extensies zijn dus een goede methode om jouw online marketing te optimaliseren. Extensies die hierbij een aanrader zijn, zijn de sitelinks en highlight-, locatie-, review- en oproepextensies.
Vrijwel alle advertentie extensies vind je in Google Ads. Alleen de review-extensie kun je niet zelf in je advertentie plaatsen. Daarvoor moet je reviews van platformen als Trustpilot, The Feedback Company of Kiyoh verzamelen. Zodra jouw onderneming in het afgelopen jaar ten minste 30 reviews en een gemiddelde beoordeling van 3,5 sterren heeft ontvangen, toont Google de review-extensie bij je advertentie.
Voor het instellen van de andere extensies, kies je bij een campagne het tabblad Advertentie extensies. Klik hierbij in het dropdown menu linksbovenin op “Weergeven: Extensies voor sitelinks”. Daarna kun je de advertentie extensies precies zo samenstellen als je voor ogen hebt.
Tip 4: Maak gebruik van dynamische campagnes
Als je binnen Google Ads op zoek bent naar de waardevolle toevoegingen binnen je advertenties, is de dynamische campagne een uitstekend idee. Met dynamische campagnes hoef je alleen een URL met een aantal advertenties in te stellen, maar geen zoekwoorden. Aan de hand van de content op jouw website worden de dynamische advertenties automatisch getoond in de zoekresultaten van Google. Uit onderzoek blijkt dat deze dynamische campagnes tot wel 15 procent meer conversies kunnen genereren.
De dynamische campagne is in die zin interessant, omdat Google zoekwoorden gebruikt voor jouw advertenties die jij zelf niet direct aan jouw reclamecampagne zou toevoegen. Daarnaast betaal je relatief lage kosten per klik voor dit soort campagnes. Dit levert grote ROI voordelen op. Ook behaal je meestal een hogere kwaliteitsscore met de dynamische campagne, omdat je headline aan de hand van de zoekopdracht wordt bepaald.
Het zoekopdrachtenoverzicht en zoekwoorden uitsluiten
Om je reclame campagne een goede structuur te geven, is het gebruik van uitsluitingszoekwoorden een must. Als je advertenties opstelt voor een vakantieparkencomplex dat alleen vakantiehuizen verhuurt, wil je niet dat bezoekers op je pagina komen met het zoekwoord “vakantiehuis kopen”. Daarom is het verstandig om zoekwoorden als “koop” en “kopen” uit te sluiten in de dynamische campagne.
Onderzoek bovendien regelmatig het zoekopdrachtenoverzicht. Je ziet hierin de zoekwoorden waar de gebruikers jouw advertenties op vindt. Met deze informatie weet je welke zoektermen je dient uit te sluiten voor de volgende reclame campagnes. Als bijvoorbeeld jouw keten geen vakantiehuizen op Texel verhuurt, wil je niet dat bezoekers met “vakantiehuis huren Texel” op jouw website terecht komen. Zorg er dan ook voor dat dit niet op je website vermeldt wordt.
Tip 5: Maak gebruik van remarketing
Het overgrote deel van de bezoekers op jouw website (tot wel 98 procent) zal niet converteren. Wat de conversies echter een geweldige boost kan geven, is remarketing. Met remarketing benader je nogmaals een bezoeker die al jouw website heeft bezocht. Ondanks dat deze feature interessant is, blijkt dat er veel valkuilen in zitten.
In veel gevallen blijkt dat de advertentiedoelgroep te klein is om alsnog te remarketen. Per 30 dagen dien je over minimaal 100 bezoekers te beschikken om een remarketinglijst op te zetten binnen het Google Display netwerk. Voor het Google Search netwerk heb je zelfs 1000 bezoekers per 30 dagen nodig.
Onderzoek de doelgroep van remarketing
Het opstellen van een algemene remarketinglijst voor iedere bezoeker van je website werkt niet optimaal genoeg. Onderzoek daarom alle mogelijke doelgroepen die voor remarketing interessant zijn op zowel grootte als potentie. Maak daarbij binnen de doelgroepen een onderscheid tussen alle bezoekers, bezoekers die zich in het boekingsproces bevonden (hadden al producten in de winkelwagen), en geconverteerde bezoekers die hun aankoop niet hebben afgemaakt. Daarna kun je deze bezoekers opnieuw benaderen. Zo is er remarketing binnen display met tekstadvertenties, remarketing binnen display met banners, dynamische remarketing en remarketing binnen search.
Wellicht een van de meest verrassende manieren om het aantal conversies te verhogen, is het bieden op een locatie. Dit houdt in dat je in een campagne een aantal locaties uitkiest waar je op een andere manier op wilt bieden. Hierbij kun je denken aan bepaalde steden of provincies.
Eerst is het van belang om te onderzoeken welke locaties perfect converteren binnen een bepaalde reclame campagne. Deze data kun je onder andere verzamelen met een instrument als Optmyzr. Als een bepaalde reclame campagne het bijvoorbeeld uitstekend doet in Noord-Holland en Utrecht, pas je de biedingen op deze locaties aan. Zo behaal je meer conversies voor hetzelfde budget.
Blijf analyseren!
Als je denkt dat je na het toepassen van deze tips klaar bent, heb je het mis. Na het inzetten van alle manieren om het aantal conversies te verhogen, is het van belang dat je blijft onderzoeken wat het beste werkt binnen jouw reclame campagnes. Soms blijkt een advertentie extensie bijvoorbeeld de eerste keer niet goed te functioneren. Dan is het belangrijk om uit te vinden wat hiervan het probleem is. Misschien is jouw doelgroep niet op zoek naar deze extensie, of gebruik je de informatie al ergens in de advertentietekst. Ook als een conversieboost wel goed werkt, ben je niet klaar. Je moet er immers achter komen waarom dit goed functioneert, zodat je andere reclame campagnes kunt optimaliseren. Wil je weten hoe je het aantal conversies op jouw website verder kunt verbeteren? Twijfel dan geen seconde en neem contact op met Intelligent Online. We zorgen ervoor dat jouw online marketing campagne naar een hoger niveau wordt getild!