Winstgevend toepassen van Google Ads

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Voor ondernemers is het winstgevend toepassen van Google Ads erg belangrijk. Wanneer je begint met online advertenties, dan is het goed om vooraf voldoende research te doen. Waar kan ik mijn doelgroep vinden, hoe oud is de klant, wat zijn interesses en meer. En heb je al een idee waar jij op gevonden wilt worden? Een geschikte zoekterm mét hoge conversie is waarschijnlijk dé sleutel naar succes. De winst die je maakt over Google Ads zou je kunnen zien als een Return On Investment (ROI), want aan het eind van de dag doe je investering waaruit je resultaat verwacht. Hoe kan je Google Ads optimaal toepassen en winstgevend maken?

Het toepassen van Google Ads met als doel conversie

Google Ads is zeer uitgebreid en bied je diverse mogelijkheden om de klant gericht te bereiken. Het doel is natuurlijk conversie, ofwel het winstgevende deel, maar het kan ook prima als aanvulling op de SEO dienen. Ook is Google Ads zeer effectief in het opbouwen van (passieve) naamsbekendheid, zonder dat dit in den beginne al resultaat op hoeft te leveren. Conversie bij een Google Ads campagne kan dus zeer verschillend zijn, maar het resultaat is vrijwel altijd goed te meten en dus kan je snel wijzer worden van de activiteiten die je ontplooit. Het optimaal toepassen van Google Ads is echter voor veel mensen nog een onontdekt terrein. Waar moet je op letten alvorens je een advertentiecampagne lanceert?
De kosten en opbrengsten die van toepassing zijn op Google Ads kunnen op twee manieren worden uitgedrukt; als zijnde de CTR (click through rate) of de CPC (cost per click). Hoe beter de advertentie, des te hoger zal de CTR zijn. De kosten worden op basis van de belangrijkste zoekterm bepaald. Hoe meer concurrentie er binnen uw niche bestaat, des te meer zal je moeten betalen om jouw gewenste zoekterm te kunnen gebruiken binnen de advertentie. In de ideale situatie is de CPC zo laag mogelijk, terwijl de CTR hoog is. In dat geval heb je een advertentie die goed scoort en dat voor een gunstige kostprijs. Het is natuurlijk nog wel van belang dat je de daadwerkelijke doelgroep weet te bereiken, maar daarvoor heb je natuurlijk al marktonderzoek gedaan.

conversie bij Google Ads

Bij de groene pijlen staat het conversieratio en de hoeveelheid conversies van een Google Ads campagne

Direct bovenin de zoekresultaten

Het winstgevend toepassen van Google Ads hoeft niet lastig te zijn, maar het monitoren en bijsturen van de advertentiecampagne is wel cruciaal. Met jouw advertentie kom je direct boven in de zoekresultaten van Google te staan op zoektermen die voor jou belangrijk zijn. Stel dat je een nieuwe website wilt lanceren; in de organische zoekresultaten moet je dan vaak maanden wachten voordat de website SEO-waardig is en als zodanig wordt gevonden in de ‘gratis zoekresultaten’. Een Ads campagne is in die situatie ideaal, want je zichtbaarheid in de zoekmachine zorgt ervoor dat je passief of actief werkt aan je naamsbekendheid en zo mogelijk nieuwe bezoekers op de website krijgt. Nu is het nog zaak om de switch te maken van bezoekers naar klanten. Dat is het moment waarop het winstgevend toepassen van Google Ads om de hoek komt kijken.

Ben je lokaal actief? Dan is Ads relatief goedkoop

Lokale google adwords
Eén van de belangrijkste voordelen van Google Ads is dat je jouw boodschap precies zo kunt vormgeven als je wilt. Je kunt je richten op mensen uit een bepaalde regio, een specifieke leeftijdsgroep of op afkomst. Hoe meer selecties je maakt, des te lager zal het bedrag dat je dient te besteden aan Google Ads vermoedelijk worden. Dat is echter niet het enige, want omdat je qua kosten relatief laag zit, neemt de winstgevendheid ook al snel toe. Met enkele conversies of verkopen heb je de kosten voor een advertentiecampagne er vaak al uit. Ga je de advertenties richten op een regionale markt, dan combineer je doorgaans jouw belangrijkste zoekterm met de regio waarin je wilt adverteren. Omdat die combinatie een lagere prijs meebrengt, liggen hier voor jou meer mogelijkheden. In het vervolg is optimalisatie van de campagne evenzo belangrijk.
Hoe zorg je ervoor dat de Google Ads campagne winstgevend wordt? Dat doe je door constant te blijven monitoren op de resultaten en de campagne bij te sturen op essentiële punten; alles onder het mom van optimalisatie. Google deelt eveneens kwaliteitsscores uit aan de advertenties die je ontwikkelt. Deze kwaliteitsscore bepaalt onder meer hoe vaak er op de advertentie geklikt zal worden en door hier constant op te sturen, kan je jouw kans op een winstgevende campagne groter maken. Onder de streep betekent dat een hoge CTR en lage kosten per klik.

De drie pijlers van Google Ads

Het toepassen van Google Ads met als doel een hoge conversie; dat is waar het in de praktijk op neerkomt bij de Google Ads. De combinatie van een goede website en een sterke advertentie is hierin cruciaal. Stel dat je een advertentiecampagne bent gestart met een hoge CTR en dito hoge kosten, dan wil je natuurlijk dat de bezoeker van de website ook overgaat op een conversie. Hoe die conversie er precies uitziet, dat kan per bedrijf verschillen. In het makkelijke geval gaan we uit van een conversie in de vorm van aankopen. Hierdoor kan je daadwerkelijk meten in hoeverre een Google Ads campagne winstgevend is toegepast.
De CTR en CPC zijn termen die je in de wereld van Google Ads veelvuldig voorbij zult zien komen. Samen bepalen zij in principe het succes van de advertentiecampagne. Met minimale uitgaven een zo hoog mogelijk bereik afdwingen. En komen de bezoekers dan op de website, dan zorgt SEO voor een unieke belevenis. De website is snel, diverse pagina’s zijn makkelijk te vinden en het is duidelijk hoe de conversie tot stand moet komen.

Google Ads toepassen in combinatie met de website

Een goede advertentiecampagne kan teniet worden gedaan door een matige website. Ga je dus adverteren bij je doelgroep, zorg dan dat alle secundaire (of primaire) onderdelen van jouw website zijn geoptimaliseerd. Hierdoor verhoog je de kans op een conversie en zodoende de winstgevendheid van Google Ads. Het winstgevend toepassen van Google Ads vergt de nodige investeringen in zowel de advertenties zelf, als ook het platform waarop jij bezoekers wilt uitnodigen.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Gerelateerde artikelen

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online