Steeds meer websites proberen middels Google Adwords snel en effectief bezoekers naar hun website te verleiden, om zodoende een boost te geven aan hun conversies. Google Adwords is, zoals de naam al doet vermoeden, een advertentieprogramma dat is ontworpen door Google. Hiermee kan men bezoekers van de zoekmachine, welke online zoeken naar een product of dienst, direct bereiken met een advertentie die direct zichtbaar wordt aan de bovenzijde van de resultaten. De zogenaamde Search Ads komen zelfs voor de organische (niet-betaalde) zoekresultaten te staan en zo kunt u met deze optie écht opvallen bij uw potentiële doelgroep.
Google Adwords: meer dan alleen advertenties
Hoe werkt Google Adwords in de praktijk? Dat is nog behoorlijk complex. Een advertentie maken in de Google zoekmachine kunnen de meeste ondernemers nog wel, maar een geschikte en treffende tekst met de juiste zoektermen; dat is een uitdaging. Binnen het advertentieprogramma van Google kunt u echter behoorlijk veel informatie inwinnen, zoals de zoektermen die uw concurrenten graag gebruiken en de kosten die aan bepaalde zoektermen verbonden zijn. Ook beschikt Google over de meest relevante informatie betreffende zoekopdrachten die worden uitgevoerd door de consument, uw doelgroep dus. Als adverteerder betaalt u per click en dat betekent dat u een goede afweging moet maken tussen de kwaliteit van bepaalde zoektermen en de prijs die u hiervoor wilt betalen.
Hoe werkt Google Adwords?
Gaat u als consument zoeken in de Google zoekmachine, dan komt u helemaal bovenin de resultaten enkele advertenties (Google Ads) tegen; dat zijn er maximaal vier. Iedere klik op zo’n Ad kost de adverteerder geld (Cost Per Click=CPC). Voordat u zelf een campagne opstart ziet u precies hoe hoog die prijs per klik is. Het grote voordeel van dit systeem is dat u precies kunt aangeven hoeveel budget u heeft, hoeveel u dagelijks wilt investeren en op welke uren u wilt dat de advertentie zichtbaar is voor de klant. Weet u bijvoorbeeld dat veel bezoekers op een specifiek tijdstip of bepaalde dag op zoek gaan naar uw product of dienst, dan kunt u hierop inspelen binnen uw advertentiecampagne.
Waar u in principe een garantie op heeft, is dat uw advertentie bovenin de zoekresultaten van Google zichtbaar zal worden. Waar deze echter precies komt te staan tussen de bovenste vier advertenties, dat hangt af van meerdere factoren. Aan uw ontworpen advertentie wordt door Google een bepaalde kwaliteitsscore toegekend; hoe beter die score, des te gunstiger valt ook de klikprijs van de advertentie uit. Met welke factoren u precies rekening moet houden, dat hangt af van het product, de tijden, de concurrentie en meer. Google kan hier zelf uitgebreid antwoord op geven of u kunt een advertentiecampagne uitbesteden aan een ervaren marketingbureau voor een advertentie die én goed zichtbaar is én u direct veel meer bezoekers oplevert.
De voordelen van Google Adwords
Google Adwords heeft diverse voordelen, welke we grotendeels al hebben benoemd. Zo is uw advertentie, naam en product direct bovenin de zoekresultaten zichtbaar. Dat hoeft niet altijd een klik op te leveren, maar het zorgt in ieder geval voor passieve naamsbekendheid en mogelijkheden om op een later moment de klant wél aan te trekken. Tevens geeft het programma Google Adwords tal van mogelijkheden om relevante gegevens die van toepassing zijn op uw online keuzes in te zien. Daarnaast heeft Google Adwords een bewezen resultaat; het verhoogt de conversies van bedrijven direct en u heeft veel meer mogelijkheden om een bepaalde doelgroep in een specifiek gebied te bereiken. Door de talloze functies van Google Ads kunt u direct een stevige boost geven aan uw inkomsten én doorlopend bijsturen voor een nog beter rendement. U zorgt zelf voor het succes.