Google Adwords wordt gezien als één van de meest doelgerichte manieren om meer omzet uit een website te krijgen. Echter, het gebeurt nog vaak genoeg dat bedrijven er veel geld aan spenderen en toch weinig rendement hebben. Deze bedrijven vergeten vaak elementaire dingen, of hebben gewoon te weinig aandacht om een goede campagne te voeren. Het is juist zaak uitgebreid de tijd te nemen en alle aandachtspunten door te lopen. Lees onderstaande tips hoe u een adwords campagne rendabel kan maken. Deze lijst zal steeds verder uitgebreid worden!
1: Gebruik een negatieve keyword lijst die up to date is
Op voorhand kunt u al een lijst maken van zoekwoorden die niet relevant zijn voor uw website. Voordat u een campagne gaat starten moet u hier een overzicht van maken. Zo wilt een schoenenwinkel die als doel heeft schoenen te verkopen bijvoorbeeld niet gevonden worden op “vacature schoenenwinkel”. Het is daarom verstandig om in dit geval het woord “vacature” als negatief keyword aan te houden. U moet na de start van de campagne continu in de gaten houden, er moeten vaak nog meer woorden uitgesloten worden. Dit zal de succesratio van uw campagne ten goede komen.
2: Gebruik ook Phrase en Exact zoekwoorden.
Wanneer u binnen adwords op ”zoekwoorden”, en daarna op “details” klikt, kunt u zien welke zoekwoorden exact worden gebruikt om op uw website te komen. Zo kunnen er met het brede (moeilijke/dure) zoekwoord “voetbal” ook mensen op uw website komen met “voetbal kopen”. U kunt dan het zoekwoord “voetbal kopen” exact opnemen in de campagne. Exacte zoekwoorden zijn op termijn altijd goedkoper dan brede. U kunt ook het zoekwoord als Phrase opnemen. Zo komen er alleen mensen op uw website die termen gebruiken met daarin het woord “voetbal” en “kopen”. Phrase is dus ook doelgerichter dan brede zoekwoorden en zullen uw succesratio ten goede komen met Google adverteren.
3: Groepeer de zoekwoorden zo veel mogelijk.
Hoe meer u groepeert hoe relevanter uw advertenties worden. Het is dus verstandig om de zoekwoorden “auto kopen” en “auto huren” niet in één groep op te nemen. Wanneer u deze opsplitst bent u in staat zeer relevante advertenties voor de zoekwoorden te schrijven. U kunt dan ook andere zoekwoord combinaties met “voetbal” en ”huren” of “kopen” opnemen. Hoe beter uw zoekwoorden op uw advertenties aansluiten hoe hoger uw succesratio wordt. U komt dan voor minder geld hoog in Google
4: Blijf testen!
…