Social media strategie

+ 150

Bedrijven helpen groeien.

Google

Partner

Maandelijks

Opzegbaar

Inzicht

In rendement

Onze tips voor een succesvolle social media strategie

Van Facebook tot Pinterest en van Instagram tot TikTok – social media is al jarenlang niet meer weg te denken uit onze maatschappij. We gebruiken social media om onze vrienden berichtjes te sturen, onze favoriete bands te volgen, lekkere recepten te vinden, vakantiefoto’s te delen… We staan ermee op en we gaan ermee naar bed. Al die schermtijd creëert veel kansen voor ondernemers. Hoe meer tijd je doelgroep op social media spendeert, hoe makkelijker het immers is om je doelgroep via deze platformen te bereiken. Het ontwikkelen van een goede social media strategie is echter niet eenvoudig. Om die reden geven onze social media specialisten je in dit artikel een aantal tips voor het uitdenken én uitvoeren van een succesvolle social media strategie. Ook vertellen we je alles over het uitbesteden van je social media marketing. Lees je mee?

Het belang van je online aanwezigheid

Als je je klantenkring uit wilt breiden of juist je huidige klanten meer aan je wilt binden, zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om folders uit te delen of reclameposters op te hangen. Anno eenentwintigste eeuw is het echter ook belangrijk om te zorgen voor een goede online aanwezigheid. Een groot deel van de consumenten brengt per dag namelijk heel wat uren op internet door. Ga maar eens na bij jezelf – hoe vaak pak jij je telefoon erbij om Instagram te checken, het nieuws te lezen of een appje te sturen? Waarschijnlijk nog vaker dan je denkt. Dit geldt ook voor je doelgroep. Het gebruik van online advertenties is dan ook een uiterst effectieve manier om deze groep te bereiken.

De kracht van social media

Er zijn verschillende manieren om online te adverteren. Zo zou je bijvoorbeeld een advertentie kunnen plaatsen bij een relevant zoekwoord op Google. Ook zou je advertentiebanners op andere websites kunnen plaatsen om verkeer naar je eigen website te genereren. Een andere vorm van online adverteren is social media marketing. Deze vorm van adverteren is ontzettend effectief én kostenefficiënt. Wat maakt deze vorm van adverteren nu zo bijzonder? Wij zetten de voordelen van social media marketing voor je op een rij.

  • Social media is ontzettend populair en wordt over de hele wereld door miljoenen mensen gebruikt. Zo telt Instagram meer dan 800 miljoen gebruikers, en Facebook zelfs meer dan 2,5 miljard gebruikers. Dit aantal neemt nog elke dag toe. Ook ontstaan er steeds nieuwe social media platformen – zo hebben we bijvoorbeeld vrij recent TikTok aan het rijtje van grote social media kanalen toe kunnen voegen. Door de populariteit van social media is de kans groot dat (een groot deel van) jouw doelgroep ook social media gebruikt. Dit maakt social media marketing een uitstekend middel om je doelgroep te bereiken.
  • Als je een reclameposter ophangt, zullen alleen de paar mensen die toevallig langs deze poster lopen je reclame zien – de poster zal de rest van je doelgroep niet bereiken. Op social media heb je hier geen last van. Op social media kun je namelijk met één advertentie duizenden personen bereiken. Door je advertentie zo nauwkeurig mogelijk te targeten, bijvoorbeeld op basis van de leeftijd en locatie van de ontvangers, zorg je ervoor dat alleen personen binnen jouw doelgroep de advertentie te zien krijgen. Als je doelgroep bestaat uit studenten, zou je je advertenties bijvoorbeeld kunnen richten op personen tussen de 17 en 27 jaar die tevens in een grote (studenten)stad wonen. Op deze manier vergroot je de kans dat er daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt.
  • Een Facebook- of Instagrampagina geeft je de mogelijkheid om (potentiële) klanten meer van jouw onderneming te laten zien. Waar staat jouw bedrijf voor? Wat zijn je unique selling points? Waarom moeten potentiële klanten voor jou kiezen, en niet voor je concurrenten? Op je social mediakanalen kan jouw doelgroep je beter leren kennen.
  • Social media is echter ook een goede manier om je doelgroep te leren kennen. Welke leeftijdsgroepen komen op jouw social media pagina’s af? Waar wonen ze, wat voor talen spreken ze, en wat zijn hun interesses? Door het gesprek aan te gaan met je volgers leer je niet alleen je doelgroep beter kennen, maar creëer je tevens een sterke(re) binding.

De risico’s van social media marketing

Social media marketing creëert dus veel kansen voor ondernemers. Helaas zitter er ook wat schaduwkanten aan het adverteren op social media. Onze social media experts hebben een aantal belangrijke risico’s voor je op een rij gezet.

  • De berichten die je op social media plaatst kunnen je klanten aan je binden, maar kunnen – helaas – ook een averechts effect hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een post plaatst die achteraf gezien niet helemaal politiek correct was. Ook kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een klant met een minder goede ervaring met jouw bedrijf deze ervaring in de comments deelt. Dit soort situaties kunnen tot reputatieschade leiden. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om posts voor publicatie uitgebreid onder de loep te nemen en feedback of kritiek in de comments goed op te pakken.
  • Het is van groot belang om je social media advertenties zo nauwkeurig mogelijk te targeten. Doe je dit niet, dan komen je advertenties ook bij mensen buiten je doelgroep terecht. Deze mensen zullen waarschijnlijk niet op je advertentie klikken, wat betekent dat je geld betaalt voor een advertentie die niet optimaal ingezet wordt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
  • Het gebruik van social media maakt je onderneming ook een stukje kwetsbaarder. Als een van je social media accounts gehackt wordt, bestaat immers de kans dat gevoelige bedrijfsinformatie op straat komt te liggen. Ook zou een hacker gekke posts op je pagina kunnen plaatsen, wat ook weer tot reputatieschade kan leiden.

Social media 101: onze tips voor een goede social media strategie

Het gebruik van social media marketing kan dus een grote rol spelen bij het aantrekken van nieuwe klanten en het creëren van binding met bestaande klanten. Helaas zitten er, zoals we net zagen, ook een aantal risico’s aan verbonden: als je het adverteren op social media niet goed aanpakt, kan dit ervoor zorgen dat het uiteindelijk meer kost dan het oplevert – ofwel in geld, ofwel in reputatieschade. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om niet lukraak te starten met het plaatsen van willekeurige social media advertenties of posts, maar eerst een goede social media strategie uit te denken. Op deze manier zorg je ervoor dat je social media zo efficiënt mogelijk in kunt zetten. Het ontwikkelen van een social media strategie kan echter best ingewikkeld zijn. Om je alvast op weg te helpen, hebben onze social media experts een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

1. Formuleer een aantal doelstellingen voor je social media strategie

Om een social media strategie te kunnen ontwikkelen, is het allereerst belangrijk om bij jezelf na te gaan wat je precies met deze social media strategie wilt bereiken. Een social media strategie kan verschillende doelen hebben. Hieronder vind je daar een paar voorbeelden van.

  • Allereerst kan social media een goede manier zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Dit doe je door onder je doelgroep aantrekkelijke advertenties en posts te verspreiden. Vergeet echter ook niet je bedrijfspagina onder handen te nemen – je wilt immers niet alleen dat potentiële klanten op je bedrijfspagina klikken, maar ook dat ze blijven hangen. Ook is het belangrijk dat je website er goed uitziet. Het is immers de bedoeling dat potentiële klanten hier uiteindelijk op terecht komen en tot conversie overgaan!
  • Ten tweede kan social media wor
    den gebruikt om de binding met bestaande klanten te versterken. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door persoonlijke posts te schrijven of winacties te organiseren. Ook is het een goed idee om in de comments het gesprek met je klanten aan te gaan, of je klanten door middel van foto’s of video’s een kijkje achter de schermen te geven.

Ten derde kan social media worden gebruikt om meer verkeer naar je website te genereren. Je social media platform functioneert dan eigenlijk als een tussenstation op weg naar je website. Dit doe je door veel verwijzingen naar je website in je posts te verwerken en regelmatig links te plaatsen.

2. Maak deze doelen zo concreet mogelijk

Heb je een mooi doel in gedachten? De hierboven genoemde doelen zijn vrij abstract. Het is daarom belangrijk om je doel verder uit te werken. Hoe kun je dit doel concretiseren? Wanneer zou je dit doel bereikt willen hebben? Om concrete doelen te formuleren, kun je het SMART model gebruiken.

  • S: je doel moet specifiek, zijn. Een doel als ‘mijn klantenkring uitbreiden’ is natuurlijk een mooi streven, maar erg lastig om te bereiken. Wanneer is dit doel namelijk bereikt? Hoe concreter een doel, hoe makkelijker het is om maatregelen te bedenken om dit doel te bereiken. Probeer abstracte doelen daarom zo veel mogelijk te concretiseren. Hoeveel nieuwe klanten zou je graag aan willen trekken? ‘Ik wil duizend nieuwe klanten aantrekken’ is een voorbeeld van een specifiek doel.
  • M: je doel moet meetbaar, zijn. Hoe meet je het aantal nieuwe klanten? Je kunt hiervoor kijken naar het aantal bestellingen, maar je kunt je ook richten op andere soorten conversies.
  • smart doelA: je doel moet ambitieus zijn. Als een doel té eenvoudig is om te bereiken, wordt je niet uitgedaagd om out of the box te denken. Wees daarom niet bang om jezelf uit te dagen en een stapje verder te gaan dan je gewend bent.
  • R: je doel moet realistisch zijn. Hoewel een doel ambitieus moet zijn, is het belangrijk om de realiteit niet uit het oog te verliezen. Een miljoen nieuwe klanten aantrekken in een paar weken tijd zou fantastisch zijn, maar is in de meeste gevallen – helaas – niet realistisch. In deze gevallen zal zo’n doel enkel tot teleurstellingen leiden. Het is daarom belangrijk om de juiste balans tussen ambitie en capaciteit te zoeken. Zaken als het budget en de beschikbaarheid van het personeel zijn hierbij erg belangrijk.
  • T: je doel moet tijdsgebonden zijn. Zeg nu zelf, wanneer werk je efficiënter – als je alle tijd van de wereld hebt, of als er over een paar dagen een strikte deadline aankomt? De meeste mensen werken het efficiëntst onder druk. Formuleer daarom een deadline voor je doel. Je kunt het best kiezen voor een deadline die niet te ver in de toekomst ligt. Op deze manier hou je het overzicht en kun je je vooruitgang het beste meten. Zorg er echter voor dat je je doel bij deze deadline past – een beetje druk is goed, maar een korte deadline voor een gigantisch, ambitieus doel is natuurlijk niet realistisch en veroorzaakt alleen maar stress. Het is daarom raadzaam om grote doelen in kleine stukjes te hakken – zie ook de ‘S’, van specifiek.

3. Bepaal je doelgroep

Nu je een concreet doel voor ogen hebt, is het natuurlijk tijd om op zoek te gaan naar manieren om dit doel te bereiken. De beste – lees: efficiëntste – manier om je doel te bereiken is echter sterk afhankelijk van je doelgroep. De ene doelgroep reageert namelijk anders op bepaalde advertenties of posts dan de andere. Het is daarom belangrijk om eerst je doelgroep goed te leren kennen. Je doelgroep is de groep personen voor wie jouw product of dienst (vooral) bedoeld is. Om je doelgroep te bepalen, kun je jezelf de volgende vragen stellen.

  • Waar wonen mijn potentiële klanten? In heel Nederland, of een deel van het land? Of woont mijn doelgroep juist in het buitenland?
  • Hoe oud is mijn doelgroep (ongeveer)?
  • Wat is de genderidentiteit van mijn potentiële klanten? Man, vrouw, of een andere genderidentiteit? Of is gender niet van belang voor mijn product of dienst?
  • Wat is, over het algemeen, de politieke voorkeur van mijn doelgroep?
  • Wat is het opleidingsniveau van mijn potentiële klanten?
  • In welke inkomensgroep valt mijn doelgroep?
  • Welke interesses of hobby’s hebben mijn klanten?

4. Leer je doelgroep kennen

Als je eenmaal hebt uitgevogeld hoe je doelgroep eruitziet, is het natuurlijk van belang om te onderzoeken hoe je deze doelgroep het beste aan kunt spreken. Hoe zorg je ervoor dat deze personen je website bezoeken en een bestelling plaatsen (of op een andere manier tot conversie overgaan)? Wij hebben een aantal belangrijke factoren voor je op een rij gezet.

  • Allereerst is het van belang op welke social media kanalen jouw doelgroep vooral actief is. Waar brengen jouw potentiële klanten het meeste tijd door? Dit zal grotendeels afhangen van de leeftijd van je doelgroep. Zo zullen oudere doelgroepen vooral gebruikmaken van Facebook, terwijl jongeren veel tijd doorbrengen op Instagram en TikTok. Op internet is veel informatie te vinden over de populariteit van de verschillende social media platformen in bepaalde leeftijdsgroepen.
  • Ten tweede zul je moeten nagaan op welk soort post of advertentie jouw doelgroep het beste reageert. Is je doelgroep geïnteresseerd in video’s, of zijn vooral tekstberichten populair? Of ligt de nadruk vooral op foto’s? Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het social media platform – op TikTok kun je bijvoorbeeld alleen video’s plaatsen, en op Twitter kun je geen lange tekstberichten schrijven.
  • Ten derde is de stijl van je post of advertentie van belang. Hoe moet de post of advertentie eruit komen te zien? Het is daarbij belangrijk om niet alleen te kijken naar het uiterlijk van je bericht, foto of video, maar ook naar de manier waarop je je doelgroep aanspreekt. Wil je doelgroep het liefst op formele toon aangesproken worden, of is een casual, cheeky toon op zijn plaats? Het is hierbij ook relevant waarom je doelgroep eigenlijk op social media aanwezig is. Wilt je doelgroep geïnformeerd worden, of is je doelgroep vooral op social media om geamuseerd worden? Dit soort informatie stelt je in staat om passende posts en/of advertenties te creëren.
  • Ten slotte is het nuttig om onderzoek te doen naar de tijdstippen waarop je doelgroep het meest actief is op social media. Op deze manier kun je je posts en advertenties op de drukste momenten plaatsen.

5. Bepaal je budget

Nu je weet wat je wilt bereiken en hoe je je doelgroep het beste kunt aanspreken, is het belangrijk om een budget vast te stellen. Op deze manier voorkom je dat je er achteraf achter komt dat je meer geld hebt uitgegeven dan je eigenlijk gepland had. Bij het bepalen van een social media budget is het belangrijk om te bedenken dat het gebruik van social media in beginsel gratis is – op je eigen personeelskosten na natuurlijk. Ook het aanmaken van een zakelijk account is bij de meeste platformen gratis. Het plaatsen van advertenties op social media kost echter wel geld. Hoeveel dit precies kost, verschilt van platform tot platform.

6. Neem je (huidige) social media platforms onder handen

Nu is het eindelijk tijd om écht te beginnen! Allereerst is het natuurlijk belangrijk om een account aan te
maken op alle social media platformen die je doelgroep regelmatig gebruikt. Het is misschien verleidelijk om alleen een account aan te maken op het platform dat je doelgroep het meest gebruikt, maar dat raden we niet aan. Een onderneming met maar één social media account is namelijk minder vindbaar en kan onbetrouwbaar overkomen. Ten tweede is het belangrijk om je social media accounts op een aantrekkelijke manier in te richten. Vul alle (!) bedrijfsinformatie in, zet een paar posts klaar en upload een aantal foto’s in je huisstijl. Heb je al een of meerdere social media accounts? Neem deze dan uitgebreid onder de loep. Ziet je profiel er aantrekkelijk uit? Is alle informatie compleet? Passen alle posts, foto’s en/of video’s nog bij je onderneming? Wees niet bang om oude informatie of posts te verwijderen, zeker niet als je bedrijfspagina al lange tijd niet is geüpdate. Oude posts kunnen namelijk slordig overkomen.

7. Maak een content kalender

Het liefst wil je natuurlijk dat je social media accounts zoveel mogelijk volgers krijgen. Hoe kun je dit het beste aanpakken? De populariteit van een social media account is afhankelijk van verschillende factoren, maar de belangrijkste factor is misschien wel regelmaat. Stel je voor – je komt af en toe een account tegen, maar elke keer als je het profiel bekijkt, is er niets nieuws gepost. Zou je dit account volgen? De meeste mensen zou dit soort accounts links laten liggen. Waarom zou je immers een account volgen dat enkel op een blauwe maandag post? Let echter wel – met regelmatig posten ben je er nog niet! Regelmatige posts voegen namelijk weinig toe als je steeds dezelfde dingen post. Zorg dus niet alleen voor regelmaat, maar ook voor variatie. Het maken van een content kalender kan je hierbij helpen. Op zo’n kalender plan je voor een aantal weken of maanden vooruit wat je wanneer gaat posten.

8. Een goede social media strategie volgt het Pareto principe

Zeg nu zelf – zou jij een account volgen dat alleen maar reclame post? De meeste social media gebruikers lopen in een grote boog om dit soort accounts heen. Het is daarom belangrijk om bij het maken van een content kalender het Pareto principe (ongeveer) aan te houden. Dit principe schrijft voor dat slechts 20% van je content promotie mag bevatten. De overige 80% van je content gebruik je om een band met je volgers op te bouwen en je naamsbekendheid te vergroten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je volgers te amuseren met grappige of herkenbare posts, een kijkje achter de schermen te geven, of door waardevolle informatie te bieden.

9. Ga het gesprek aan

We zien in de praktijk vaak dat ondernemingen een post op social media plaatsen en vervolgens dagenlang niet meer naar hun account omkijken. Tijd is geld, dat begrijpen we – maar op deze manier maak je geen betrokken indruk. Hierdoor zullen je volgers minder geneigd zijn om een reactie achter te laten. Dat is jammer, want de mogelijkheid om interactie te creëren met je volgers is juist een van de grootste voordelen van social media! Dit is namelijk een ontzettend goede manier om klanten aan je te binden en je doelgroep te leren kennen. Maak in je social media strategie dus ook voldoende ruimte voor interactie!

10. Zorg dat bij de nieuwste trends vooraan staat

Op social media komen er op rap tempo allerlei trends voorbij – van grappige challenges tot bepaalde kleding- en muziekstijlen. We raden je aan om deze trends goed in de gaten te houden, en in te haken op het moment dat er een trend langs komt die bij jouw doelgroep past. Op deze manier trek je een groter publiek aan – trends brengen namelijk veel verkeer met zich mee! Ook laat je op deze manier zien dat je je doelgroep begrijpt en helemaal up-to-date bent. Houd er wel rekening mee dat de trends van platform tot platform behoorlijk kunnen verschillen. Het is dan ook niet altijd aan te raden om een trend die je op TikTok hebt gezien op je Facebookpagina te posten.

Het ontwikkelen van een social media strategie: zelf doen of uitbesteden?

Eén ding is zeker – bij het ontwikkelen en uitvoeren van een social media strategie komt heel wat kijken. In dit artikel hebben we slechts het topje van de ijsberg aangestipt. Zo hebben we het bijvoorbeeld nog niet gehad over de beveiliging van je social media accounts, en het gebruik van zoekwoorden. En hoe schrijf je eigenlijk een goede post? Wat is de beste manier om voor meer interactie te zorgen? En hoe kun je je doelgroep het beste targeten? Het moge duidelijk zijn dat het ontwikkelen en uitvoeren van een social media strategie veelt tijd, kennis en inspanning kost. Om die reden schakelen veel ondernemingen een social media expert in. Je kunt natuurlijk echter ook zelf aan de slag gaan. Wij zetten alle voor- en nadelen van het uitbesteden van je social media strategie voor je op een rij.

De voor- en nadelen van zelf aan de slag gaan

Allereerst kun je ervoor kiezen om zelf een social media strategie uit te denken en uit te voeren. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf alle controle houdt over je social media strategie: je gaat zelf op zoek naar de beste manieren om je doelen te bereiken én brengt dit zelf in de praktijk. Hierdoor houd je het overzicht. Dit heeft echter een groot nadeel: het ontwikkelen en uitvoeren van een social media strategie kost ontzettend veel tijd. Bij sommige ondernemingen is dit zelfs een dagtaak! Ook vergt het uitdenken van een social media strategie veel kennis op marketinggebied. Als je deze kennis niet hebt, zul je veel research moeten doen, wat nog meer tijd (en dus geld) kost. Ook bestaat de kans dat je, ondanks je research, niet tot de optimale social media strategie komt, waardoor je opbrengsten misloopt. Ten slotte bestaat het risico dat je door een onhandige post reputatieschade oploopt.

De voor- en nadelen van het inschakelen van een marketing expert

Heb je, naast het runnen van je onderneming, geen tijd over om je bezig te houden met je social media accounts? Of beschik je niet over de benodigde marketingkennis? In dat geval is het inschakelen van een social media expert wellicht de moeite waard. Een social media expert ontwikkelt een social media strategie die volledig is afgestemd op jouw doelstellingen en jouw onderneming, en voert deze social media strategie uit. Hierdoor heb jij alle tijd om je te richten op het runnen van je bedrijf! Hier staat natuurlijk wel tegenover dat je een stukje controle uit handen moet geven. Maak je echter geen zorgen – een goede social media specialist baseert de social media strategie volledig op jouw input en feedback.

Een social media strategie op maat

Zou je je social media marketing graag willen uitbesteden? Intelligent Online ontwikkelt graag een social media strategie voor je. Samen gaan we om de tafel zitten en bespreken we jouw wensen en doelstellingen. Vervolgens gaan we op zoek naar de beste en efficiëntste manier om deze doelen te bereiken. Onze social media specialisten hebben al meer dan 150 ondernemingen helpen groeien! Weet je nog niet zeker of dit iets voor jou is? Maak je geen zorgen – bij Intelligent Online zit je nergens aan vast. Onze overeenkomst is maandelijks opzegbaar! Klinkt goed? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ons bereiken via info@intelligentonline.nl of via +31 30 3070 322.

gratis groeiscan?

N

Meer leads en omzet

N

Tegen lagere kosten

N

Ontdek groei kansen

N

100% vrijblijvend advies

Bedrijven die dankzij ons groeien

Advocaten bureau SAP over intelligent online

Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online