Online adverteren met een beperkt budget, hoe pak je dat aan? Met Google AdWords heb je de kosten zelf in de hand. Er is geen minimumtarief, en de advertenties komen onder ogen van precies diegenen die jou producten of diensten zoeken. Je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt (pay per click, PPC).
Maak je campagne zo doelgericht mogelijk. Je bereikt daarmee minder mensen, maar de opbrengst per advertentie is wel groter. We geven je 5 Google AdWord-tips om het maximum uit je reclamebudget te halen.
1. Google Search
Van alle advertentiemogelijkheden van Google is Google Search het efficiëntst. Begin dus met Google Search. Andere diensten, zoals Google Zoekpartners en Google Display Netwerk, zijn meer voor grotere bedrijven.
2. De juiste trefwoorden
Gebruik alleen de belangrijkste sleutelwoorden, en vooral “branded keywords”: combinaties van je bedrijfsnaam, merk en producten/diensten. Bijvoorbeeld “Pietersen autoschade”. Branded keywords hebben de laagste kosten per klik (cost per click, CPC) en leveren de meeste conversies op.
Daarnaast kun je “long tail keywords” gebruiken: zoektermen die zeer specifiek zijn, zoals “Italiaans pizza-restaurant Purmerend”. Deze termen zullen minder vaak gezocht worden, maar als iemand dit intikt, heb je vrijwel zeker beet.
3. Targeten op geografische locatie
Je kunt Google opdracht geven PPC-advertenties alleen te laten zien aan gebruikers die bij jou in de buurt wonen, of juist op grotere afstand. Die laatste groep zou je met een speciale aanbieding jouw kant op kunnen lokken.
4. Aangepaste advertentieplanning
Je kunt instellen op welke tijdstippen de advertenties moeten verschijnen, bijvoorbeeld alleen tijdens de uren waarop je bereikbaar bent, tijdens de piekuren omdat je dan de meeste conversies verwacht, of juist tijdens de stille uren om de piek te ontlasten.
5. Apparaattargeting
Met Google kun je op bijvoorbeeld alleen mobieltjes adverteren, en de gebruiker de mogelijkheid bieden jou direct te bellen om een tafeltje in je restaurant te reserveren. Of je kunt juist mobieltjes vermijden: vanwege het kleine scherm heeft adverteren alleen zin als je bij de eerste 2 zoekresultaten zit.
Google AdWords is een geweldige manier om met online adverteren te experimenteren. Nogmaals, je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt, en je kunt de kosten zo laag houden als je maar wilt. Met de bovenstaande tips zal je omzet stijgen en verdien je je reclamegeld eenvoudig terug.