Je hebt met succes YouTube bij je baas of klant gepitcht. Je beschikt over een geweldige video en het AdWords account is aan het juiste YouTube kanaal gekoppeld. Tijd om met adverteren te gaan beginnen! Van instellingen tot optimalisatie, dit artikel bevat zeven tips om met succes een Adwords YouTube campagne uit te voeren. De eerste vier tips gaan over het opzetten van je campagne, terwijl de laatste drie optimalisaties behandelen.
4 tips voor het maken van een campagne
Segmenteer YouTube Search van In-view Video’s (en overweeg Google Display Netwerk uit te sluiten).
Er zijn drie verschillende netwerken waar je je op kunt richten met je videocampagnes. Je ziet ze in de afbeelding hieronder.
Net als bij Display en Search is het aan te raden YouTube Video’s van YouTube Search te segmenteren. Elk type van adverteren produceert namelijk haar eigen vorm van resultaten, omdat het gedrag van de kijker in elke sectie anders is. Bij YouTube Video kan de advertentie vertoond worden voordat een andere video wordt afgespeeld. Bij YouTube Search kun je de advertentie in de video-zoekresultaten laten verschijnen. Door een segmentatie toe te passen, is het mogelijk om je verschillende doelstellingen testen voor elk type kijker.
Als je ervoor kiest om gebruik te maken van YouTube Video’s via het Google Display Netwerk, is het van belang dat je je op een klein doelpubliek richt, zodat je de controle over je budget niet uit het oog verliest. Als je je doelgroep selecteert, zal Google je een schatting presenteren van het aantal te verwachten vertoningen per dag. Dat is een goede maatstaf om de grootte van je doelpubliek te meten. Google Display kan veel traffic naar je video loodsen, maar het kan daarom ook in betrekkelijk korte tijd je volledige maximale dagbudget opslurpen.
Maak YouTube remarketinglijsten
Als een Adwords account en een YouTube kanaal eenmaal aan elkaar zijn gekoppeld, krijg je ook de mogelijkheid om remarketinglijsten van je YouTube kijkers te maken. Een remarketinglijst is in algemene zin al een prima hulpmiddel om videocampagnes op YouTube onder de aandacht te brengen. De mogelijkheid tot specifieke remarketing van je YouTube kijkers kent echter bijzondere voordelen. Afhankelijk van de populariteit van je YouTube kanaal of video, krijg je de mogelijkheid remarketinglijsten te maken waarin al het afzonderlijke specifieke kijkgedrag van een kanaal kan worden meegenomen. Je kunt daarbij bijvoorbeeld ook een specifieke lijst samenstellen van pro-actieve personen die commentaar op je video’s hebben gegeven.
Kleine doelgroepen
Als je doelgroepen aanmaakt door sleutelwoorden, plaatseringen of interesses toe te voegen, geeft Google je een schatting van het aantal weergaven per dag. Heb je slechts een klein budget tot je beschikking, dan kun je je het beste richten op 500-1.000 vertoningen. Door kleine doelgroepen te creëren, is het namelijk makkelijker om je campagnes te optimaliseren zodra ze eenmaal vruchten beginnen af te werpen. Overlappende sleutelwoorden en interesses zijn weliswaar een effectieve manier om de grootte van een geschat publiek te beperken, maar de optie om snel te kunnen zien met welk sleutelwoord of welke plaatsing of interesse je absoluut je doel niet bereikt kan je uiteindelijk veel geld besparen. Een dergelijke vorm van optimalisatie betaalt zich op termijn dus dubbel en dwars terug.
Hou je budget klein
Afhankelijk van de grootte van je doelgroep kan YouTube met gemak je maximale dagbudget opmaken. Door aan het begin een kleiner budget in te zetten, voorkom je dat je tijdens de eerste dagen van de campagne teveel betaalt voor onrendabele vertoningen. Een dergelijke actie kun je daarom als extra vangnet beschouwen.
In de hierboven getoonde grafiek zie je dat een nieuwe campagne is gestart met behulp van samenhangende sleutelwoorden. Ook al was het geschatte aantal vertoningen minder dan 500 per dag, toch werd die grens met gemak gepasseerd. Door het budget in het begin klein te houden was het mogelijk om het onverwachte volume te minimaliseren.
3 tips voor campagne-optimalisatie
Beoordeel de kolom-opties
Kolommen kunnen op maat worden gemaakt, om zo de statistische gegevens te tonen die rechtstreeks verband houden met het doel wat je wilt bereiken. Als je wilt weten wat je publiek met je video gedaan heeft, kun je dat terugvinden in de ’Views’ kolom. Hier kun je onder andere zien hoeveel kijkers de volledige video hebben bekeken. Via de ’Audience’ kolom ontdek je wat je vertoningen je hebben opgeleverd. Je kunt hierbij denken aan vertoningen, abonnees, delingen en likes als aanvullende acties die een kijker kan ondernemen nadat je videoadvertentie is vertoond. De conversies vind je vanzelfsprekend terug in de ’Conversions’ kolom. En via de ’Branding’ kolom kom je te weten hoeveel kijkers de advertentie gezien hebben. Dat laatste is met name belangrijke informatie als het genereren van merkbekendheid het doel van je advertentie is.
Voordat je beoordeelt of een campagne wel of niet geslaagd is, is het belangrijk om alle beschikbare statistische gegevens te bekijken. Als bijvoorbeeld een groot aantal kijkers doorklikt naar je website, maar het aantal conversies beneden peil blijft, dan zou je als opvolger van deze campagne een traditionele remarketing campagne in Adwords uit kunnen voeren. Er schuilt toch waarde in het identificeren van doelen die een lage conversie genereren als bijvoorbeeld 20% van de groep de moeite heeft genomen om de volledige video te bekijken. Door alle gegevens in de afzonderlijke kolommen te bekijken, kunnen we bepalen op welk punt in de zoektrechter de campagne zich uiteindelijk daadwerkelijk richt.
Bestudeer plaatseringsrapportages
Net als bij het Display Netwerk, is het verstandig om geregeld plaatsingsapporten door te nemen, om zo geld te kunnen besparen middels het wegfilteren van onrendabele traffic. Door de doelen van specifieke sleutelwoorden te checken, ontdek je de beste manier om je campagnes bij te schaven richting een optimaal resultaat voor je advertenties in de YouTube zoekopdrachten of plaatseringen. Als een video-campagne slecht converteert, kun je bijvoorbeeld het aantal vertoningen van de video afzetten tegenover het aantal kliks naar de geadverteerde website. Als er maar weinig naar de website wordt doorgeklikt, dan is het wellicht verstandig om de plaatseringen uit je doelstellingen te verwijderen.
Probeer verschillende doel-opties
Omdat de gemiddelde kosten per vertoning minder dan 10 cent kan bedragen, heb je enige speelruimte om te experimenteren met verschillende doel-opties. In het account wat je hierboven ziet, zijn de gemiddelde kosten per conversie in Adwords meer dan 100 Dollar. Het aantal YouTube conversies is echter erg laag in dit account. Als een YouTube conversie daarentegen plaatsvindt, zijn de kosten van zo’n conversie aanmerkelijk lager dan het accountgemiddelde. Dat komt door de lage kosten die per vertoning worden gerekend.
Tenslotte
Het is belangrijk dat je onthoudt dat adverteren via YouTube op een andere manier werkt , dan bij andere typen campagnes binnen Google Adwords. Als je aanvullende tips hebt voor een ieder die voor het eerst kennis maakt met deze vorm van adverteren, zien we ze graag tegemoet in de comments.