Google Shopping campagnes zijn erg effectief voor ondernemingen die zich bezighouden met e-commerce.
In dit artikel delen we 5 van de beste manieren om nog meer succes te kunnen krijgen met Google Shopping.
1. Promoot je beste producten
Je kunt het jezelf gemakkelijk maken door je aandacht op slechts een productgroep te vestigen, maar dat betekent ook meteen dat je tijd verspilt aan producten die slecht scoren. Je kunt beter budgetten gebruiken voor de productgroepen die de meeste traffic en conversies opleveren. Een dergelijke aanpak heeft op de lange termijn ook een positief effect op de producten die nu nog niet goed scoren.
Wees dus slim. Beoordeel elk project afzonderlijk. Elk account heeft zo z’n eigen grillen. Maak daarom gebruik van de historische gegevens waar je over kunt beschikken om zo een goede beoordeling te kunnen maken.
2. Zorg dat je productgegevens up-to-date zijn
Het wordt als erg vervelend ervaren, als blijkt dat de online gegevens van een geadverteerd product niet overeenstemmen met de informatie die uiteindelijk op de website te vinden is. Zorg er dus voor; dat je potentiële klanten een vlekkeloze koopervaring kunnen beleven, door er zeker van te zijn dat de geadverteerde informatie gelijk is aan wat op de website te vinden is.
Verspil geen geld aan het adverteren van producten die geen deel meer uitmaken van de actuele collectie en daarom uitverkocht zullen zijn. Verspilde kliks betekent verspild geld en kan ook nog eens tot gevolg hebben dat je hierdoor een potentiële klant kwijt raakt. Als je wijzigingen doorvoert aan je productomschrijvingen of deze verwijdert, is het van belang dat je ook je advertenties aanpast, zodat je feed altijd accuraat is.
3. Verstrek informatie van hoge kwaliteit
Het doel van Google Shopping is – vanzelfsprekend – om producten te verkopen. Om dat doel te bereiken is het niet alleen zaak dat je over werkelijk goede advertenties beschikt waar mensen op klikken. Elk product wat je via je website onder de aandacht wilt brengen moet middels hoogwaardige informatie worden beschreven.
Het is daarom ook uiterst belangrijk dat je beschrijvingen accuraat zijn en alle relevante informatie bevatten. Daaronder vallen ook foto’s van hoge kwaliteit en beoordelingen van klanten. Overweeg zelfs om voor elk product een aparte entreepagina te maken. Het is nutteloos om geld aan Google Shopping te besteden als de kliks je geen verkopen opleveren.
4. Criteria voor kliks
Een ieder die betaalt voor online adverteren streeft altijd naar een toppositie. Maar menigeen raakt het spoor bijster op weg naar dat doel. Daarom is het stellen van criteria voor kliks belangrijk, zodat je het uiteindelijk niet aflegt tegenover je concurrenten.
Het is daarnaast erg eenvoudig deze informatie toe te voegen aan je resultaatgegevens. Klik op ’Customize’ onder de ’Product Group’ tab en vervolgens op ’Competitive Metrics’. Je krijgt nu een aantal keuzes te zien, waar je datgene uit kunt selecteren wat het beste op je wensen aansluit. Net als bij reguliere campagnes kun je de rapportages van de resultaten dus op maat maken.
5. Gebruik criteriagegevens van de concurrent
Elke keer dat je naar een van je producten in Adwords gaat, kun je via een handige snapshot ook zien hoe goed of slecht je producten scoren ten opzichte van concurrenten met hetzelfde aanbod. Selecteer het tijdvak waarop je de analyse uit wilt voeren en alle gegevens verschijnen uitgebreid op je scherm.
De data waar je over kunt beschikken bevatten de criteria voor doorkliks en de criteria voor de maximale kosten per klik. Met deze gegevens kun je uitstekend onderzoeken of je te veel of te weinig betaalt conform het marktgemiddelde. Je ontdekt tevens hoe aantrekkelijk je advertenties en/of afbeeldingen ten opzichte van de concurrentie zijn.
Meer informatie over Google Shopping? Bel vrijblijvend.