Forrester Reserach maakte de schatting dat in 2012 een bedrag van 12,7 miljard dollar was uitgegeven aan banneradvertenties en andere vormen van digitale online marketing. Volgens het onderzoeksbureau zou dat bedrag tegen 2017 zelfs gegroeid zijn tot 28 miljard dollar. Helaas blijkt dat de meeste reclame – ongeacht of het wel of niet digitaal is – haar doel niet bereikt en dus weggegooid geld is. Die verspilling had voorkomen kunnen worden door bijvoorbeeld een eenvoudig marketing plan op te stellen en de daarbij behorende strategie te volgen. Reclame kan namelijk wel degelijk doeltreffend zijn en digitaal adverteren is in dat geval een uiterst effectieve methode. Maar daarvoor is het wel zaak dat je een aantal stappen neemt die je trefzekerheid verhogen.
Dit zijn 6 eenvoudige manieren om succes te behalen met effectieve reclamebanners:
1.) Zet ze op de juiste plaats
Zorg ervoor dat je je advertenties plaatst op een site die het juiste publiek voor jouw bedrijf bereikt. Kwaliteit is in dat geval belangrijker dan kwantiteit. Als je reclame maakt voor comfortabele schoenen voor 65-plussers, plaats je je banner dus niet op een site die bedoeld is voor popmuziekliefhebbers in de leeftijdscategorie van 12 tot 24 jaar.
2.) Zorg ervoor dat mensen willen klikken
Je hoeft niet, of beter gezegd je moet NIET elk detail in je advertentie proppen. Minder is meer als het om banneradvertenties gaat. Geef net genoeg informatie om de kijkers te interesseren. Wanneer je teveel informatie verstrekt, dan kan de kijker het gevoel krijgen alles al te weten, waardoor hij uiteindelijk niet meer op de banner klikt. En dat is nu juist het meest belangrijke doel van een banneradvertentie; men moet er op klikken. Wakker dus altijd nieuwsgierigheid aan in je banners.
3.) Doe wat je belooft
Als je een specifiek product of een specifieke dienst aanbiedt, zorg er dan voor dat mensen die op de banner klikken meteen op de pagina van je website belanden waar het product of de dienst wordt aangeboden. Het is dus niet nodig dat je banneradvertentie alleen maar naar de homepage van je site verwijst. Stel, je hebt een matrassenwinkel en je maakt op je banner reclame voor een specifiek type matras, dan zorg je ervoor dat de advertentielink rechtstreeks naar de verkooppagina van dat type matras gaat. Laat je klant geen onnodige moeite doen om het geadverteerde product te vinden. Stuur ze dus rechtstreeks naar de juiste locatie.
4.) Houd de bestandsgrootte laag
Of de site waarop je je banner plaatst nu wel of geen maximale bestandsgrootte hanteert, probeer de bestandsgrootte van je banner laag te houden (bij voorkeur onder 50k). Hoe groter de bestandsgrootte, des te langer het laden van de pagina duurt… En hoe groter de kans vervolgens is dat je potentiële klant de site verlaat voordat je advertentie in beeld verschijnt.
5.) Doe onderzoek
Wie zijn je concurrenten en wat doen ze goed en fout? Zijn hun advertenties te druk? Zijn ze niet specifiek genoeg? Of juist te specifiek? Door de marketingstrategie van je concurrenten te analyseren kun je veel leren over wat je wat je wel of niet moet doen om succes te behalen.
6.) Blijf binnen de kaders
Neem de site waarop je wilt gaan adverteren eerst onder de loep voordat je je banneradvertentie gaat ontwerpen. De site heeft waarschijnlijk een reeks specifieke kenmerken, zoals het gebruik van een bepaald lettertype, een template of kleurgebruik. Zorg ervoor dat je banner opvalt, maar voorkom tevens dat je advertentie als storend wordt ervaren door de bezoekers van de site. Ze bezochten de webpagina per slot van rekening in eerste instantie niet specifiek om je reclame te kunnen zien.
Veel van deze tips lijken vanzelfsprekend te zijn, maar deze lijst is samengesteld op basis van jarenlange ervaringen met klanten die steeds maar weer dezelfde fouten blijven maken. Met een beetje planning en strategisch denken ontdek je al snel dat de effectiviteit van je online banner-campagne fors toe zal nemen.
Ook effectievere banner campagnes door middel van effectieve advertenties? Neem vrijblijvend contact op met Intelligent Online