Adverteren via banners is een geliefde vorm van promotie in de wereld van digitale marketing. Een afbeelding zegt per slot van rekening meer dan duizend woorden, om nog maar niet te spreken van een animatie. Desondanks kent deze vorm van adverteren diverse valkuilen. Hierbij geven we je een aantal tips hoe je die kunt voorkomen.
Meer klikkers dankzij een contrasterende Call-to-Action
Voorkom dat je call-to-action niet opvalt door fout kleurgebruik. Zorg er daarentegen voor dat de knop van dit advertentieonderdeel contrasteert in het totale design. Over de exacte kleuren hoef je je niet echt zorgen te maken, zolang de call-to-action maar wel overduidelijk opvalt.
Verplaats de Call-to-Action niet
Voorkom dat je klanten letterlijk in de advertentie moeten zoeken naar de plek waar ze moeten klikken om meer informatie te kunnen krijgen. Zorg er dus voor dat de call-to-action een statische positie in je advertentie inneemt. Voorspelbaarheid verhoogt de klikkans.
Zeg het met weinig woorden of afbeeldingen
Een heleboel verschillende afbeeldingen en teksten in een advertentie proppen heeft een ontmoedigend effect op je klanten. Minder is meer: des te minder de klant de indruk krijgt dat hem iets wordt opgedrongen, des te nieuwsgieriger hij wordt! Mensen willen niet serieus nadenken over het consumeren van informatie. Geef ze daarom visueel fast food, zodat ze je sneller leren kennen.
Zet het volledige verhaal op je site en niet in je advertentie
Je hebt minder dan 2 seconden de tijd om de aandacht van iemand te vangen middels een banneradvertentie. En als je dat gelukt is, wordt er door de kijker in gemiddeld 3 seconden besloten of erop geklikt wordt. Gebruik dus je website om alle details te vertellen en je banner om de bezoekers er naar toe te loodsen.
Je slogan is net zo belangrijk als je product
Als mensen willen weten waarom ze op je advertentie moeten klikken, is dit het antwoord. Beperk je boodschap tot datgene wat strikt noodzakelijk is en hengel daarmee je klanten binnen. Mensen klikken niet op advertenties die ze niet begrijpen. Wees dus duidelijk en breng je boodschap niet rommelig over.
Consistentie is de sleutel tot succesvolle verkoop
Zorg ervoor dat er eenduidigheid heerst tussen de afbeeldingen die in je banner te zien zijn en hetgeen wat een klant op je website aantreft. Dat voorkomt verwarring. Is je banner bedoeld om een specifiek product op je website te promoten, zorg er dan voor dat de link rechtstreeks naar de specifieke pagina van dat product gaat. Als klanten moeten zoeken, is de kans groot dat je ze uiteindelijk verliest.
Adverteren via banners uitbesteden aan experts? Neem vrijblijvend contact op.