De beste social media tools van dit moment
Welke social media kanalen gebruik jij regelmatig? Facebook, Instagram, Twitter en/of LinkedIn? En hoe zit het met platformen als Twitch, Reddit en TikTok. De kans is groot dat je in dit rijtje heel wat social media platformen kunt afvinken. Dat is tegenwoordig eerder de regel dan de uitzondering – in 2020 was maar liefst 96% van de Nederlanders actief op social media (bron: https://www.afix.nl/belangrijkste-cijfers-social-media-gebruik-2020/). Dat creëert veel mogelijkheden voor ondernemers: social media is een relatief makkelijke en goedkope manier om een groot deel van je doelgroep te bereiken. Het uitdenken en uitvoeren van een goede social media strategie kan echter ontzettend veel tijd – en dus geld – kosten. Een social media dashboard kan je helpen om tijd te besparen. In dit artikel zetten we onze favoriete social media tools voor je op een rij.
Wat zijn de voordelen van social media marketing?
Voordat we het gaan hebben over social media monitoring tools, is het belangrijk om eerst uit te leggen waarom social media marketing zo belangrijk is. Wat maakt social media marketing zo bijzonder vergeleken met andere soorten marketing? Wij leggen het je uit.
- Een van de grootste voordelen van social media is dat social media ontzettend populair is. Niet alleen worden deze platformen door een groot deel van de bevolking gebruikt, ook brengen deze mensen hier ontzettend veel tijd door. Dit geldt waarschijnlijk ook voor jouw doelgroep. Hierdoor is social media een ontzettend goede en efficiënte manier om je doelgroep te bereiken. Doordat je social media posts en advertenties aan honderden of soms wel duizenden mensen worden getoond, kun je je klantenkring in korte tijd behoorlijk uitbreiden.
- Een ander voordeel is dat je door middel van social media makkelijk contact kunt leggen met je doelgroep. Je potentiële klanten kunnen je eenvoudig berichtjes sturen en/of op je posts reageren. Door op een persoonlijke manier op dit soort berichten te reageren, vergroot je je naamsbekendheid en smeed je een sterke band.
- Social media biedt een extra podium om je onderneming te presenteren. Waarom zouden potentiële klanten voor jouw product of dienst moeten kiezen? Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder in vergelijking met met je concurrenten? Een social media kanaal functioneert eigenlijk als je visitekaartje.
Wat zijn de nadelen van social media marketing?
Social media is dus erg waardevol voor ondernemers die willen groeien. Helaas zit er ook een keerzijde aan deze medaille.
- Social media is een uitstekende manier om een goede indruk te maken op je (potentiële) klantenkring. Helaas kan social media ook een averechts effect hebben. Zo kan een rommelige, slecht onderhouden bedrijfspagina bijvoorbeeld een slechte, onbetrouwbare indruk achterlaten. Ook de inhoud van je posts en advertenties kan een negatief effect hebben op je reputatie. Dit is bijvoorbeeld het geval als je je per ongeluk op een niet zo politiek correcte manier uitlaat of een grap maakt die op een verkeerde manier wordt geïnterpreteerd.
- Door een social media profiel aan te maken, geef je je klanten de mogelijkheid om in het openbaar berichtjes over jouw onderneming te plaatsen. In de meeste gevallen zullen dit positieve ervaringen en complimentjes zijn, maar het kan ook minder goed uitpakken. Denk bijvoorbeeld aan een klant die per ongeluk een verkeerd of kapot product heeft ontvangen, en daar zich daar op jouw social media pagina negatief over uitlaat. Zorg er dus voor dat je dit soort berichtjes goed oppakt. Het plaatsen van een vriendelijke reactie met een goede oplossing kan wonderen doen! Dit laat andere klanten namelijk zien dat je openstaat voor kritiek en problemen goed afhandelt.
- Een van de grootste nadelen van social media is dat het ontzettend veel tijd kan kosten om een goede social media strategy uit te denken en al je social media kanalen te onderhouden. We zien dan ook vaak dat ondernemingen hun social media pagina’s amper bijwerken. Dat is heel begrijpelijk, maar niet zo slim – dit maakt namelijk geen goede indruk op je (potentiële) klanten. Zeg nu zelf – zou jij graag een profiel volgen dat nauwelijks post? En wat ziet er betrouwbaarder uit – een onderneming die actief is op diverse social media kanalen, of een bedrijf dat, naast haar eigen website, online nergens te vinden is?
Onze favoriete social media management tools
Heb je, naast het runnen van je onderneming, weinig tijd om je bezig te houden met je social media accounts? Maak je geen zorgen – er zijn tegenwoordig tal van social media monitoring tools op de markt. Deze tools maken het een stuk makkelijker om je social media platformen up-to-date te houden. Onze social media experts hebben een aantal fijne social media tools voor je op een rijtje gezet. Kijk je mee?
1. Het social media dashboard van het betreffende social media platform
Het is raadzaam om allereerst te bekijken of de social media platformen zelf nog functies hebben die iets voor kunnen betekenen. Zo bieden sommige social media kanalen de mogelijkheid om posts vooruit te plannen, zoals Facebook, Instagram en Pinterest. Dit is in sommige gevallen echter wel aan beperkingen verbonden. Zo kun je op Pinterest bijvoorbeeld slechts maximaal twee weken vooruit plannen. Dit soort social media management tools zijn naar onze mening niet ideaal. Hoe fijn de individuele functies namelijk ook zijn, je zult toch tussen de verschillende social media kanalen moeten blijven schakelen. Dat kost een hoop tijd. Gelukkig bestaan er ook social media tools waarbij dit niet nodig is.
2. Hootsuite
De populairste social media monitoring tool is ongetwijfeld Hootsuite. Deze tool maakt het mogelijk om op één plek verschillende accounts te beheren en berichten in te plannen. Je kunt dus al je Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Pinterest accounts op één plek beheren! Dit scheelt een hoop tijd – je hoeft immers niet meer te switchen tussen je accounts. Ook kun je op deze manier de content van je verschillende accounts eenvoudig op elkaar afstemmen. Een groot voordeel van Hootsuite is dat deze social media tool in beginsel gratis is. Deze gratis versie is echter wel beperkt – in deze versie kun je ‘slechts’ drie accounts toevoegen. Ook kun je per maand maximaal 30 berichten de wereld insturen. Is dat voor jouw bedrijf niet voldoende? Neem dan eens een kijkje bij de betaalde pakketten. Het goedkoopste pakket is 25 euro per maand. Bij dit pakket kun je maar liefst tien accounts toevoegen en heb je een onbeperkt aantal posts.
3. Tailwind
Maak je veel gebruik van Instagram? Misschien is de social media tool Tailwind dan wel wat voor jou. Deze tool maakt het mogelijk om schema’s te maken. In deze schema kun je precies aangeven op welke dag en op welk tijdstip een bepaalde post moet worden gepubliceerd. Ook kun je automatisch hashtags plaatsen en je favoriete hashtags opslaan. Tailwind laat je bovendien zien hoe je feed eruit komt te zien. Tailwind kan overigens niet alleen worden gebruikt voor Instagram, maar ook voor Pinterest. Ook kun je je Instagram posts automatisch laten publiceren op Facebook.
4. Buffer
De tool Buffer maakt het niet alleen makkelijker om posts te publiceren, maar ook om te reageren op de comments. Ook maakt deze tool het mogelijk om je social media statistieken te analyseren. Dat is ontzettend nuttig – op deze manier kun je er namelijk eenvoudig achter komen welke posts wél aanslaan en, misschien nog wel belangrijker, welke teksten, foto’s of video’s niet werken. Je kunt Buffer inzetten voor Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Helaas is de gratis versie van Buffer erg beperkt: je kunt hiermee slechts tien posts inplannen. Als je Buffer wilt gebruiken, zul je waarschijnlijk dus een betaald pakket moeten aanschaffen. Het goedkoopste pakket kost 15 dollar per maand. Met dit pakket kun je echter alleen posts publiceren. Wil je je posts ook kunnen analyseren? In dat geval betaal je 65 dollar per maand.
Haal alles uit je social media marketing met Intelligent Online
Eén ding is zeker: het gebruik van een social media tool is een ontzettend goede manier om tijd te besparen. Zelfs met een social media tool kan het bijhouden van je social media echter heel wat uren kosten. Heb je die uren op dit moment niet? In dat geval is het uitbesteden van je social media marketing wellicht de beste keuze. Lijkt dat je wel wat? De social media experts van Intelligent Online helpen je graag! Op basis van jouw input ontwikkelen we een social media strategie die bij jou past en brengen we onze plannen in de praktijk. Ons doel? Jouw onderneming naar een hoger niveau tillen. Wil je meer weten? Wees niet bang om contact met ons op te nemen. We zijn bereikbaar via +31 30 3070 322 of info@intelligentonline.nl. We leren je graag kennen!