Social media marketing is nog altijd een bijzonder eend in de bijt. In tegenstelling tot de vroege dagen, toen de platformen nog kleinschaliger waren en critici erop wezen dat sociale marketing geen haalbare kaart was, zijn we nu getuigen van een tijdperk met ijzersterke platformen, nuttig reclame opties en tal van gratis mogelijkheden om onze content te kunnen publiceren.
De wereld van sociale media verandert echter snel. Jaarlijks worden tientallen nieuwe platformen gelanceerd en proberen de meeste bestaande spelers in deze markt hun voorsprong te behouden middels de introductie van nieuwe functies en innovaties. Als de geschiedenis en een aantal recent opkomende trends een indicatie zijn, betekent dit dat 2016 volop ruimte biedt voor een verscheidenheid aan nieuwe trends en veranderingen op het sociale vlak.
1. Actuele updates zullen domineren.
Social media is van nature al “actueel”, maar er zijn enkele berichten die een hogere actuele waarde hebben dan anderen. Neem bijvoorbeeld Periscoop, dat onlangs werd overgenomen door Twitter. Deze dienst stelt gebruikers in staat om een live video-uitzending van een levensgebeurtenis te verzorgen. Vergelijk dat eens met het gewoon opnemen van een video en deze pas later online te zetten. Periscoop gebruikers bekijken inmiddels dagelijks gezamenlijk live video met een speelduurlengte van maar liefst 40 jaar. Instagram en SNAPCHAT ondersteunen ook – elk op hun eigen wijze – actuele updates terwijl je eventueel onderweg bent. Zet dit af tegenover platformen waar je alleen afbeeldingen kunt plaatsen die geen hoge actuele waarde hebben. We zijn inmiddels een nieuw tijdperk van directheid in sociale media ingestapt. Als dit breed aanslaat, kunt u het op voorhand inplannen van sociale media berichten voor uw bedrijf wel op uw buik schrijven.
2. Koop knoppen zullen de overhand krijgen.
Facebook en Pinterest zijn slechts twee van de platformen die dit jaar in de belangstelling stonden vanwege de invoering van hun nieuwe “koop” functies voor adverteerders en gebruikers. Mobiele gebruikers van Facebook en Pinterest die een product in een gesponsorde bericht zien en dat aan willen schaffen, kunnen dat nu middels slechts een klik kopen en verlaten daarbij niet de app. Instagram loopt niet ver achter op deze trend en ik vermoed dat meer sociale platforms zullen volgen. Tegen het einde van 2016 zullen de meeste grote sociale mediamerken een soort koop-knop hebben geïntroduceerd, die als natuurlijk onderdeel van reclamecampagnes kan worden ingezet.
3. De functionaliteit in apps wordt diverser en breder.
Facebook is een ware koning, daar waar het gaat om het toevoegen van nieuwe functionaliteit. In het afgelopen jaar introduceerden ze Instant artikelen (een nieuwe vorm van publiceren), een in-postzoekmachine (waarmee je verwijzingen naar artikelen kunt vinden) en video’s die direct beginnen af te spelen als je aan het scrollen bent. Op dit moment ontwikkelen ze hun eigen digitale assistent (al is het technisch gezien een hybride digitale/menselijke assistent). Andere platformen werken op een soortgelijke wijze. Twitter, Instagram en anderen hebben telkens nieuwe uitbreidingen op stapel staan, in de hoop dat de gebruikers daardoor aan de specifieke app gekluisterd blijven. Het is te verwachten dat deze trend zich ook in 2016 doorzet, waardoor marketeers steeds meer mogelijkheden krijgen om via één platform interactief te zijn met hun publiek.
4. Er komen nieuwe opties beschikbaar om te publiceren.
De Instant artikelen van Facebook zijn slechts het begin. Publishers die gebruik maken van dit programma kunnen complete artikelen aan Facebook-gebruikers laten zien, zonder dat daarbij naar een externe bron wordt verwezen. Als sociale platformen agressiever met elkaar gaan concurreren om hun gebruikers zo lang mogelijk binnen boord te kunnen houden, denk ik dat ze met nog meer en nog geavanceerdere vormen van publiceren voor bedrijven en organisaties op de proppen zullen komen. Zo heeft Twitter bijvoorbeeld Project Lightning in de pijpleiding, waarbij het publiceren in handen van de gebruikers komt, terwijl het gepubliceerde materiaal nog altijd op een dynamische manier aan het publiek getoond wordt.
5. Zorgen omtrent privacy zullen naar recordhoogte stijgen.
Na een jaar vol spraakmakende inbreuken op de beveiliging (zoals die bij Ashley Madison), zullen de zorgen over privacy onder gebruikers sterk toenemen. De explosieve populariteit van SNAPCHAT is deels toe te schrijven aan de vraag van de gebruiker naar een meer persoonlijke veilige wijze van betrokkenheid en communicatie. Facebook introduceert steeds meer mogelijkheden die de bewustwording van de privacy van haar gebruikers stimuleren. Dat is een slimme zet, want de spanningen rond dit thema blijven stijgen. Alleen platformen die een zekere mate van privacy en veiligheid kunnen bieden zullen blijven bloeien. Voor adverteerders zou dit kunnen betekenen, dat opdringerige vormen van reclame op dergelijke platformen taboe wordt verklaard.
6. Concurrentie voor organische zichtbaarheid zal toenemen.
Als uiteindelijk de ROI van sociale media marketing verder verstevigt en sociale marketing zelf toegankelijker wordt voor een breder scala aan bedrijven, zal er een grotere mate van concurrentie gaan ontstaan voor organische zichtbaarheid. Facebook is al druk doende om organische zichtbaarheid af te remmen, waardoor je in wezen gedwongen wordt om te investeren in reclame op het platform. En als er meer bedrijven de markt markt betreden, zal deze methodiek alleen maar verder toenemen. Ook bij andere sociale media kanalen. Reclame maken via sociale media zal in de loop van het volgend jaar daarom duurder worden.
7. Er zullen minder kleine platforms worden gelanceerd.
In de afgelopen jaren hebben we op zijn minst een paar dozijn nieuwe sociale media platformen zien ontstaan. Een aantal daarvan verdween net zo snel als dat ze gekomen waren. Of het werden doorsnee platformen die nooit de warme belangstelling van het grote publiek hebben kunnen omarmen, maar daarentegen ook geen stille dood zijn gestorven en dus in wezen aan blijven modderen op bescheiden niveau. Het afgelopen jaar is de trend echter veranderd. Nieuwe platforms hebben de neiging om op eigen kracht omhoog te schieten in populariteit, krijgen daardoor voldoende aandacht en worden vervolgens overgenomen door een van de grote drie (Facebook, Twitter en LinkedIn) of gaan vervolgens een snelle dood tegemoet. In 2016 verwacht ik dat we minder kleine platforms zullen zien, aangezien de grote spelers druk doende zijn met het opslokken van diegenen die volgens hen in de toekomst veelbelovend kunnen worden. Dit betekent dat u er rekening mee moet gaan houden dat er minder verschillende nieuwe advertentie-mogelijkheden zullen gaan komen.
Ik verwacht deze trends een belangrijke rol zullen gaan spelen in het landschap van sociale media marketing en dat daarbij meerdere platformen betrokken zijn, evenals natuurlijk een diversiteit aan publiek. Je kunt nu al zien dat platformen als Facebook en Twitter vaart maken met het behalen van prestaties in deze richting. Bedrijven die zich tijdig aan deze veranderingen aan kunnen passen, zullen daar uiteindelijk het meest van gaan profiteren. Bereidt u zich daarom voor op deze veranderingen en wees uw concurrentie te op die manier te snel af. U zal dan uiteindelijk beloond worden met meer zichtbaarheid en een betere reputatie.
Voor vragen over social media? Intelligent Online