Inspelen op populaire trends is een geweldige manier voor merken om interactie met hun volgers via sociale media te ondernemen.
Echter, hoewel deze slimme tactiek tot goede resultaten kan leiden, waaronder betrokkenheid, interactie en het bereiken van een publiek, is het ook een tactiek die met de nodige voorzichtigheid en zorg moet worden benaderd. Er kunnen namelijk zaken goed mis kan gaan! Zeker als de trend plaatsvindt rond gevoelige of controversiële onderwerpen.
Het is de bedoeling om uzelf bij gesprekken te betrekken die over uw merk of branche gaan en te reageren op de huidige trendy onderwerpen die daaraan verbonden zijn.
Voordat u enthousiast bovenop het eerste trendy onderwerp springt, zijn hier nog enkele tips over hoe en wanneer u deel zou kunnen nemen aan een gesprek:
1. Reageer op relevante trends
Dit lijkt een tip die iedereen met gezond verstand zou kunnen bedenken. Maar onderschat het niet. U dient ten aller tijde op de hoogte te zijn van elke nieuwe trend op de sociale media, dus doe geregeld zoekopdrachten, lees nieuws en stel waarschuwingssignalen in die u informeren over de meest recente trends.
Waarom? U moet namelijk kiezen of ze wel of niet nuttig kunnen zijn voor uw onderneming. Sommigen trends zijn passend en gerelateerd aan uw doelgroep en uw merk, terwijl anderen gewoonweg een verspilling van uw tijd blijken te zijn. Er is niets meer voor de hand liggend én meer irriterend voor de dagelijkse gebruikers van sociale media, dan merken die in proberen te spelen op trends die volkomen irrelevant zijn voor hun producten of diensten.
Als u te ver over uw eigen grenzen moet reiken om een verband met een bepaalde trend te kunnen maken, dan bent u beter af door het eenvoudigweg niet te proberen. Trendjacking hoeft niet altijd extravagant en buiten de lijntjes te zijn. Het kan ook iets eenvoudigs zijn, zoals bijvoorbeeld een online warenhuis wat tweets de wereld instuurde om de collectie theeserviezen onder de aandacht te brengen en daaraan de hashtag #nationalafternoonteaweek koppelde. Een onderwerp wat zeer relevant was ten opzicht van de producten die men op die manier probeerde te verkopen.
2. Krijg een second opinion
Misschien heeft u een geweldige trend ontdekt, die relevant is voor uw merk en heeft u naar aanleiding daarvan een dynamische reeks tweets en Facebook-updates samengesteld, waarmee u snel kunt reageren op die trend.
In de wereld van de sociale media komen en gaan trends razendsnel. Maar haastige spoed is zelden goed. Het is in dit geval echter nog altijd een goed idee, om eerst andere mensen te vragen om even naar uw ideeën te kijken voordat deze worden gepubliceerd. Leg uw teksten bijvoorbeeld voor aan iemand anders in het marketingteam. Zoals hierboven vermeld, hoeft u alleen maar aan gesprekken en trends mee te doen die relevant voor u zijn. Houdt u zich daar niet aan, dan verliest u zonder twijfel een deel van uw publiek.
3. Verlies de waarde van uw merk niet uit het oog
Als u inspeelt op een trend, is het belangrijk dat u eenduidig de waarde van uw merk naar buiten brengt via de berichten aan uw doelgroep. U moet herkenbaar blijven voor uw publiek; een eenduidig stemgeluid en een rotsvaste identiteit zijn cruciaal voor uw branding. Het is niet de moeite waard om op dat vlak offers te maken vanwege de aard van een bepaald trendy onderwerp.
Als u de snaar goed weet te beroeren krijgen uw verwijzing een veel subtieler karakter en krijgt u meer respect toebedeeld van de doelgroep die u probeert te bereiken.
Een goed voorbeeld van een merk wat met succes insprong op een trend is donutverkoper KrispyKreme. Zij speelden in op de trendy Twitter hashtag #IOnceHadABossWho en kwamen met de tweet “Raise your hand if you can say this? ?#IOnceHadABossWho Gave me doughnuts.”
Heeft u zelf opmerkelijke en/of succesvolle trendjacks gezien en wilt u deze met ons delen? Plaats deze dan in de comments.
Bron: SocialB