Het ontstaan van social media heeft alles te maken met de opkomst van het internet. Voorheen moest men de straat op om mensen te ontmoeten, maar dankzij het internet kan je jouw gedachten, voorkeuren en boodschap ook op het internet delen met zoveel mensen als je zelf wilt. De eerste vorm van social media komt al uit de jaren ’70 van de vorige eeuw. Toen werd het namelijk mogelijk om via de zogenaamde fora mee te praten over interessante onderwerpen. Voor de echte opkomst van social media moeten we echter verder in de tijd; zo rond de jaren ’90.
Social media ontstaan en ontwikkeling
De meest bekende vormen van social media hebben allemaal één ding gemeen; ze hechten veel waarde aan een persoonlijk profiel van de bezoeker en volger. Aan het begin van de 21e eeuw kwam dit concept echt van de grond, waarbij platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn en MySpace een toevlucht namen. Social media richtten zich in eerste instantie vooral op volwassenen. Met je eigen persoonlijke profiel kon je in contact komen met bekende en onbekende mensen in je directe omgeving of ver daarbuiten. Een revolutionair concept dat nog steeds aan het groeien is.
Alles delen met de buitenwereld
De onderscheidende factor van social media is dat dit écht van de gebruiker is. Iedereen kon van de ene op de andere dag zijn of haar boodschap delen met de buitenwereld, zonder dat hierbij een centraal gezag kwam kijken. Eerst werden de social media vooral gebruikt door particuliere en volwassen gebruikers, later ook door jongeren en nog later steeds meer door bedrijven. Momenteel staan we op een punt dat de social media zich steeds vaker in commerciële richting ontwikkelen, waarna een gedeelte van de vaste bezoekers afhaken. Voor bedrijven bieden de social media echter grote kansen. Met jouw bedrijf kan je nu via diverse platformen sneller een grote community opbouwen, met additioneel een hogere conversie.
Social media: de consument in de buurt
Hoewel social media ‘neutraal’ zijn, is er op de achtergrond wel altijd een partij aanwezig. Deze partij heeft een winstgevende factor nodig en zodoende zijn social media ook steeds commerciëler geworden. En waarom ook niet? De resultaten van social media activiteiten zijn evident, want je hebt veel meer mogelijkheden om jouw doelgroep direct te benaderen met een wervelende boodschap. Wie is er niet bekend met de advertenties die tegenwoordig op grote schaal aanwezig zijn op Facebook? Voor bedrijven is het een niet te onderschatten formule naar een hoger bereik.
Social media op dit moment
Voor zowel reguliere gebruikers als bedrijven is social media niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Een groot aantal mensen maakt gebruik van Facebook en Twitter, terwijl ook de zakelijke netwerken als LinkedIn aandeel winnen. Het veld van social media platformen blijft overigens wel veranderen, want wie kan zich nog Hyves of MySpace herinneren? Het is daarom de vraag welke social media in de komende jaren relevant blijven en waar je met jouw bedrijf beter niet meer aan kan beginnen. Social media zijn altijd in beweging en zo is het ook met jouw doelgroep.