AdWords uitbesteden
Wat is SEA?
Wil je ervoor zorgen dat internetgebruikers bij het gebruik van Google op jouw website terecht komen? In dat geval is het plaatsen van advertenties op Google een goede eerste stap. Het plaatsen van advertenties op zoekmachines wordt ook wel aangeduid met de afkorting SEA, wat voor ‘Search Engine Advertising’ staat. Het belang van adverteren op zoekmachines mag niet worden onderschat – zoekmachines worden namelijk intensief gebruikt door internetgebruikers van over de hele wereld. In het lijstje van de meestgebruikte zoekmachines staat Google met stipt op één – in 2020 werd Google gemiddeld zo’n 6,9 miljard keer per dag gebruikt!* Advertenties op Google mogen dus niet ontbreken in je online marketingstrategie. De SEA dient overigens niet te worden verward met SEO, wat staat voor ‘Search Engine Optimisation’. Op SEO komen we verderop in dit artikel terug.
* Bron: https://techjury.net/blog/google-search-statistics/#gref
Wat is Google AdWords?
Ben je klaar om de online marketing van je onderneming naar een hoger niveau te tillen? Adverteren op Google helpt je om een grotere doelgroep te bereiken, je naamsbekendheid te vergroten en je conversieratio een boost te geven. De eerste stap naar een succesvolle marketingcampagne op Google is het aanmaken van een account op Google AdWords (tegenwoordig ook wel Google Ads genoemd). Google AdWords is het online advertentieprogramma van Google. In dit programma kun je advertenties aanmaken die op Google worden getoond. Google AdWords is een ontzettend populair programma, en wordt door tal van ondernemingen gebruikt. Sommige ondernemingen gaan zelf met Google AdWords aan de slag, terwijl andere bedrijven ervoor kiezen om AdWords uit te besteden. Of het nuttig is om AdWords uit te besteden, is afhankelijk van je kennis van SEA en AdWords, en aan de hoeveelheid tijd je aan AdWords wilt en kunt besteden.
Wat voor mogelijkheden biedt Google AdWords?
Of je nu zelf met Google Ads in de weer gaat of ervoor kiest om AdWords uit te besteden, Google Ads biedt tal van advertentiemogelijkheden. We hebben alle mogelijke reclamecampagnes voor je op een rijtje gezet.
- De zoekcampagne is de meestgebruikte vorm van adverteren op Google. Als je voor deze campagne kiest, wordt je advertentie boven of onder de Google zoekresultaten getoond. In de meeste gevallen worden de eerste drie en de laatste drie zoekresultaten van een pagina voor deze advertenties gereserveerd. Dat is gunstig, want deze plekken hebben de hoogste klikfrequentie.
- Als je kiest voor een shoppingcampagne wordt je advertentie in het ‘shopping’-gedeelte van Google getoond, dat zich boven of naast de zoekresultaten bevindt. Het voordeel van dit type advertentie is dat Google-gebruikers onmiddellijk de foto, naam en prijs van je product kunnen zien, zonder dat ze hiervoor op je link hoeven te klikken. Dat is erg prettig, want je betaalt bij Google Ads per klik. Klikt een bezoeker wél op je advertentie, dan is de kans groot dat dit leidt tot conversie. De bezoeker heeft het product namelijk al kunnen bekijken, en zal dus alleen klikken als hij een bepaalde mate van interesse heeft in je product.
- Een display campagne bestaat uit een afbeelding of video en wordt getoond op websites van Google Partners. Denk daarbij bijvoorbeeld aan YouTube en Gmail.
- Een video campagne wordt voor of tijdens een YouTube video getoond. Ook is het mogelijk om de video als miniatuur op populaire websites te plaatsen.
Onze tips voor het verbeteren van je SEA
Adverteren op Google kan wonderen doen voor je online zichtbaarheid. Het is dan echter wel van belang dat je optimaal gebruikmaakt van alle mogelijkheden die Google AdWords biedt. Onze AdWords specialisten delen hun tips voor het gebruik van Google Ads.
- Maak gebruik van democratic targeting. Dit houdt in dat je ervoor zorgt dat je advertenties bij de juiste groep Google-gebruikers terechtkomen. Stel bijvoorbeeld dat je tweedehands studieboeken inkoopt en verkoopt. In dat geval zijn studenten je doelgroep. Met behulp van democratic targeting zorg je ervoor dat je advertenties ook daadwerkelijk bij studenten terechtkomen. Dit doe je door de leeftijd en de locatie van de doelgroep van je advertenties in te stellen.
- Doe onderzoek naar de behoeften en de internetgewoonten van je doelgroep. Reageert je doelgroep vooral op tekstadvertenties, of werken video’s beter? Op welke manier wordt je doelgroep het liefste aangesproken? Welke zoekwoorden gebruikt jouw doelgroep vooral op Google? Door een antwoord op dit soort vragen te vinden, zorg je ervoor dat je advertentie zo goed mogelijk wordt afgestemd op je doelgroep. Weet e niet zeker hoe je zo’n marktonderzoek het beste aan kunt pakken? Misschien is uitbesteden van AdWords dan een goede keuze.
- Testen, testen, testen! Zelfs na een uitgebreid marktonderzoek kost het soms wat tijd om uit te vogelen welk type advertentie voor je doelgroep het beste werkt. Eén enkel woordje kan soms al namelijk al een groot verschil maken in de effectiviteit van een advertentie. Het is daarom belangrijk om verschillende soorten advertenties te testen en hun prestaties goed bij te houden. Zo kom je er beetje bij beetje achter wat het beste werkt voor je onderneming.
De voordelen van online adverteren op Google AdWords
- Het vergelijken van de effectiviteit van je reclamecampagnes is alleen mogelijk als je een mogelijkheid hebt om deze effectiviteit te meten. Google AdWords biedt deze mogelijkheid. Als iemand op je advertentie heeft geklikt, stelt Google Ads je hier onmiddellijk van op de hoogte. Ook geeft Google Ads aan of deze persoon tot conversie is overgegaan. Een conversie is een voor jou waardevolle actie, zoals het plaatsen van een bestelling, het invullen van je contactformulier of het downloaden van je app. Hierdoor kun je in één oogopslag zien welke advertenties het meeste resultaat boeken, en bij welke advertenties er nog ruimte is voor verbetering.
- Bij sommige advertentieprogramma’s is het pas mogelijk om te adverteren als je een minimumbedrag uitgeeft. Bij Google Ads is dat niet het geval. Ook kun je bij Google Ads een maximumbedrag bepalen. Zo weet je zeker wat je maximaal per dag, per maand en per advertentie kwijt bent. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je bakken met geld kwijt zult zijn aan ineffectieve advertenties. Je betaalt namelijk per klik! Als er niemand op je advertentie klikt, ben je dus geen geld kwijt.
De nadelen van Google AdWords
De interface van Google AdWords is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Hierdoor wordt vaak gedacht dat adverteren via Google Ads een fluitje van een cent is. Vergis je hier echter niet in – het optimaliseren van je SEA vergt veel marketingkennis, en hier kan rustig een hele werkdag mee worden gevuld. Dat klinkt misschien overdreven, maar om een goede reclamecampagne op te zetten is veel marktonderzoek nodig. Het is immers alleen mogelijk om een aantrekkelijke advertentie te creëren als je weet wat je doelgroep precies aantrekkelijk vindt. Ook is het belangrijk om verschillende varianten van een advertentie te ontwerpen, al deze varianten uitgebreid te testen en deze varianten met elkaar te vergelijken. Heb je naast het runnen van je onderneming geen tijd die je kunt investeren in het runnen van Google reclamecampagnes? Of beschik je niet over de vereiste marketingkennis? In dat geval is het wellicht een goed idee om Google AdWords uit te besteden aan een gespecialiseerd Google AdWords bureau. Lijkt Google AdWords uitbesteden je wel wat? In de volgende alinea’s vertellen we je alles over Google Ads uitbesteden.
Het uitbesteden van AdWords aan een AdWords bureau
Het plaatsen van advertenties op Google kan een bedrijf veel nieuwe klanten en daardoor een flinke stijging in de omzet opleveren. Klinkt goed, toch? Voordat het zover is, moet er echter wel veel tijd worden geïnvesteerd in het doen van marktonderzoek. Ook in het ontwikkelen van opvallende, unieke advertenties gaat veel tijd zitten. Veel ondernemingen hebben die tijd niet. Om die reden kiest een groot deel van de ondernemers ervoor om Google AdWords uit te besteden aan een marketingbureau. Dit wordt vaak gecombineerd met het uitbesteden van de SEO, waarover later meer.
Google Ads uitbesteden bij Intelligent Online
Google Ads biedt je onderneming veel kansen om te groeien. Wil je deze kansen aangrijpen, maar heb je zelf niet genoeg tijd om creatieve, eyecatching advertenties te ontwikkelen? Of heb je onvoldoende kennis over marketing en reclame in huis? In dat geval is AdWords uitbesteden een goede oplossing. Ben je op zoek naar een mogelijkheid om AdWords uit te besteden in Utrecht? Intelligent Online is een AdWords bureau in Utrecht. Onze AdWords experts zetten hun kennis en jarenlange ervaring graag in om je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Heb je een vraag over AdWords uitbesteden aan Intelligent Online? Neem dan gerust contact met ons op via 030-3070322 of via info@intelligentonline.nl. Vergeet echter niet om verder te lezen – op deze pagina geven we je allerlei handige informatie over AdWords uitbesteden bij Intelligent Online.
Een complete Google Ads campagne in drie simpele stappen
Wij vinden het belangrijk dat de door ons ontwikkelde reclamecampagnes de kernwaarden en de missie van de ondernemingen van onze klanten goed weergeven. Een advertentie moet authentiek zijn, opvallen, en inspelen op de behoeften van de doelgroep zonder de wensen van de ondernemer uit het oog te verliezen. Om die reden vinden we het belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over je onderneming, je missie en je doelgroep voordat we starten met het ontwikkelen van een reclamecampagne. Op basis van jouw input gaan we vervolgens op zoek naar de beste manier om je onderneming in de spotlight te zetten en de aandacht van de Google-gebruiker te trekken. Laat ons gerust weten wat je van onze ideeën vindt – we vinden het leuk om samen te sparren! Als je ervoor kiest om AdWords uit te besteden aan Intelligent Online, ziet onze werkwijze er ongeveer als volgt uit.
Stap 1: de inventarisatie
Welke marketingstrategie het best bij je onderneming past, hangt af van je doelen, de branche waarbinnen je actief bent en de behoeften van je doelgroep. Ook is het belangrijk om de reclamecampagnes van de concurrentie in de gaten te houden. Om die reden starten we met een kennismakingsgesprek. Samen gaan we om de tafel zitten en bespreken we wat je op het gebied van SEA graag wilt verbeteren. Ook zullen we je een aantal vragen over je onderneming en doelgroep stellen. Heb je al ervaring met AdWords? Zo ja, waar loop je tegen problemen aan? Wat is je voornaamste doel? Wil je je klantenkring uitbreiden, je klikratio verhogen of juist je naamsbekendheid vergroten? Wat voor budget heb je in gedachten? Er is uiteraard ook ruimte voor jou om ons vragen te stellen.
Stap 2: de onderzoeksfase
Op basis van jouw input gaan we aan de slag. Onze AdWords experts brengen je doelgroep in beeld en gaan op zoek naar de beste manieren om deze groep aan te zetten tot actie. Kan het beste met een video worden geadverteerd, of is een tekstadvertentie het meest effectief? Ook brainstormen we over hoe deze advertenties eruit moeten komen te zien. Op welke manier moet deze doelgroep worden aangesproken? Op welke woorden zoekt deze doelgroep vooral in Google, en op welke manier kunnen deze termen het best in de advertentie worden verwerkt? Als je al gebruikmaakt van Google AdWords, nemen we tevens je huidige AdWords advertenties onder de loep. We bekijken wat er goed gaat, en waar er nog ruimte is voor verbetering. Deze verbeterpunten brengen we duidelijk in kaart.
Stap 3: een reclamecampagne op maat
Op basis van deze bevindingen werken we een marketingstrategie uit. Zodra je ons groen licht geeft, gaan we meteen aan de slag. Het ontwikkelen van creatieve, opvallende advertenties die de aandacht van je doelgroep trekken, heeft onze prioriteit. Wil je naast je SEA ook werken aan je SEO? Of heb je hulp nodig op het gebied van social media marketing of conversieratio optimalisatie? Ook daarvoor kun je bij ons terecht.
De voordelen van AdWords uitbesteden aan Intelligent Online
Door Google Ads uit te besteden, bespaar je veel tijd en inspanning. Heb je besloten dat je je AdWords campagne graag wilt uitbesteden? Intelligent Online is een ervaren AdWords bureau in hartje Utrecht. Onze jarenlange ervaring is echter niet het enige wat ons bijzonder maakt en onderscheidt van andere marketingbureaus. Hieronder vind je alle voordelen van AdWords uitbesteden aan Intelligent Online.
Onze uitgebreide expertise op het gebied van internetmarketing
Conversiepercentages, split testing, backlinks, meta tags… Sommige mensen vinden deze materie vast saai, maar deze termen klinken ons als muziek in de oren! Online marketing is ons leven en onze passie. Ons doel? Alles uit jouw aanwezigheid op het wereldwijde web halen. Om deze missie te bereiken, zetten we niet alleen onze jarenlange ervaring in, maar ook onze uitgebreide marketingkennis. Zo heeft Intelligent Online onder andere kennis van de volgende takken van Google AdWords marketing.
- Brand exposure:adverteren door middel van Google Ads is een uiterst kosteneffectieve manier om de zichtbaarheid van je onderneming te vergroten. Als je ervoor kiest om AdWords aan ons uit te besteden, zorgen we ervoor dat je advertenties op het juiste moment, op de juiste plek en door de juiste personen worden gezien.
- Leadgeneratie: Google AdWords is tevens een goede manier om leads te genereren. Een lead is een persoon of bedrijf die interesse heeft in de aankoop van jouw product of dienst. Deze persoon of dit bedrijf kan deze interesse bijvoorbeeld kenbaar maken door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, een afspraak te maken of door een offerte aan te vragen. Als je besluit om je AdWords uit te besteden aan Intelligent Online, richten we jouw advertenties op zo’n manier in dat het aantal leads wordt geoptimaliseerd.
- Location targeting: een van de grote voordelen van Google Ads is dat je gebruik kunt maken van location targeting. Dit betekent dat je kunt instellen dat je advertenties alleen aan Google gebruikers worden getoond die zich in bepaalde gebieden bevinden. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat alleen gebruikers die zich binnen een bepaalde afstand van jouw business bevinden je advertenties te zien krijgen. Als je ervoor kiest om Google Adwords uit te besteden aan Intelligent Online, gaan wij voor jou op zoek naar de beste manieren om jouw advertenties te targeten. Hierbij kijken we niet alleen naar de locatie van je doelgroep, maar ook naar hun leeftijd, geslacht, en andere demografische kenmerken.
- Het testen van verschillende markten: een ander voordeel van Google Ads is dat dit platform de mogelijkheid biedt om eenvoudig in verschillende markten te adverteren. Zo kun je er eenvoudig voor kiezen om in een ander geografisch gebied te adverteren, of om te adverteren bij andere soorten zoekwoorden. Google AdWords biedt de mogelijkheden om dit uitgebreid te testen. Blijkt het adverteren in andere markten weinig op te leveren? Je hoeft niet bang te zijn dat je bakken met geld kwijt bent. Bij Google AdWords betaal je namelijk per klik. Je kunt de campagne dus met een gerust hart staken. Leveren de advertenties wel resultaat op? Dat is goed nieuws! Dit betekent namelijk dat je je afzetgebied aanzienlijk hebt vergroot.
Google AdWords uitbesteden zonder een vast contract
Bij sommige marketingbureaus kun je enkel AdWords uitbesteden als je een vast contract ondertekent. Hoewel Intelligent Online altijd voor een stabiele langetermijnrelatie gaat, zit je bij ons nergens aan vast. We kunnen het ons namelijk goed voorstellen dat je het als ondernemer prettig vindt om flexibel te kunnen blijven. Om die reden kun je bij Intelligent Online AdWords uitbesteden with no strings attached! Dat maakt het wel zo makkelijk om met Google AdWords van start te gaan.
Google AdWords uitbesteden als totaalpakket
Als je je online vindbaarheid en naamsbekendheid wil vergroten, is het optimaliseren van je Google AdWords advertenties een onmisbare stap. We raden dan ook alle ondernemers aan om ofwel zelf aan de slag te gaan met Google AdWords, ofwel AdWords uit te besteden. Hoe belangrijk Google Ads echter ook zijn, met enkel Google Ads ben je er nog niet. Om echt alles uit je online aanwezigheid te halen, dien je tevens je SEO score te optimaliseren. Ook is het belangrijk om je social media kanalen op een aantrekkelijke manier in te richten en ook daar advertenties te plaatsen. Wil je niet alleen Google AdWords uitbesteden, maar heb je tevens hulp nodig bij andere vormen van online marketing? Als marketing- en SEO bureau, helpt Intelligent Online je niet alleen graag met het optimaliseren van Google AdWords, maar ook met het verbeteren van je SEO score en het adverteren op social media platforms. Ben je benieuwd naar onze SEO kosten? Neem dan gerust contact met ons op via 030-3070322 of via info@intelligentonline.nl.
De kosten van Google AdWords uitbesteden
Wil je graag je AdWords uitbesteden? Bij Intelligent Online kun je voordelig AdWords uitbesteden. We kunnen ons goed voorstellen dat je als ondernemer niet graag met onverwachte kosten wordt geconfronteerd. Om die reden spreken we altijd van tevoren een maximum budget af. Zo weet je altijd waar je aan toe bent op het gebied van AdWords uitbesteden kosten! We voorzien je elke maand van een overzicht van de resultaten van je nieuwe AdWords campagne. Zo weet je precies waar je geld heengaat en wat het oplevert. Heb je een vraag over onze AdWords uitbesteden prijzen? Stuur ons dan gerust een berichtje of bel ons op. Je bent natuurlijk ook altijd van harte welkom op ons AdWords bureau in Utrecht!
Google AdWords uitbesteden: een investering in de toekomst
Google AdWords uitbesteden is voor veel ondernemingen een flinke investering. Deze investering betaalt zich op den duur echter dubbel en dwars terug. Als een advertentie niet op de juiste manier wordt ingericht en ingezet, bereik je niet de juiste mensen. Bij de mensen die je wél bereikt, is de kans bovendien klein dat zij overgaan tot conversie. Door Google AdWords uit te besteden, zorg je ervoor dat het effect van je advertenties wordt geoptimaliseerd. Onze AdWords specialisten zorgen er namelijk voor dat je advertenties alleen bij je doelgroep terechtkomen. Hierdoor is de kans groot dat de mensen die je advertentie zien, ook daadwerkelijk op je link klikken en overgaan tot conversie. Ook krijgt je naamsbekendheid op deze manier een flinke boost. Dit alles vertaalt zich naar een groei in de omzet.
AdWords uitbesteden en SEO uitbesteden gaan hand in hand
Als je echt alles uit je online aanwezigheid wilt halen, is het niet alleen belangrijk om je SEA te optimaliseren, maar ook om aan je SEO te werken. SEA en SEO worden vaak met elkaar verward, maar er bestaat wel degelijk een belangrijk verschil tussen deze termen. Waarbij het bij SEA gaat om advertenties op Google, verwijst SEO naar de positie van je website in de organische zoekresultaten van Google. Door de SEO score van je website te verbeteren, zorg je ervoor dat je website hoog in de organische zoekresultaten komt te staan. Hierdoor vergroot je de kans dat Google gebruikers je website te zien krijgen en erop klikken, zonder dat je advertentiekosten hoeft te betalen.