Zo haal je alles uit de Smart Bidding functie van Google Ads
Google Ads, ook wel bekend onder de oude naam Google AdWords, is al jarenlang een van de populairste online advertentieprogramma’s. Dit komt onder andere doordat deze tool ontzettend veel functionaliteiten biedt. Eén van die functies is Smart Bidding. Smart Bidding maakt het mogelijk om geautomatiseerd te bieden. Dit kan je heel wat tijd, moeite en geld besparen! Om optimaal van de voordelen van Smart Bidding te kunnen profiteren, moet deze tool echter wel op de juiste manier worden ingezet. Op deze pagina leggen we je uit hoe je het maximale uit de Smart Bidding functie haalt.
Wat is Smart Bidding?
Google Ads maakt het mogelijk om advertenties bij de zoekresultaten van Google te plaatsen. Ook kun je ervoor kiezen om op partnerwebsites van Google te adverteren. Het gebruiken van advertentieruimte kost echter wel geld. Op het moment dat er advertentieruimte beschikbaar is, voert Google Ads een online veiling uit. Degene met het hoogste bod wint de veiling en kan gebruikmaken van de advertentieruimte. Als je gebruikmaakt van Smart Bidding, rekent het algoritme van Google automatisch het meest optimale bod voor je uit. Hiervoor gebruikt het algoritme de data in jouw account. Hoe meer gegevens het algoritme kan verzamelen, hoe beter het algoritme wordt in het uitrekenen van het optimale bod.
De mogelijke biedstrategieën
Het algoritme kan alleen uitrekenen wat het beste bod is als het weet wat je met de advertentieruimte wilt bereiken. Wat is het primaire doel van de advertentie? Om ervoor te zorgen dat het algoritme aan de slag kan, zul je een biedingsstrategie moeten kiezen. Je hebt de keuze tussen diverse strategieën, maar dit zijn de belangrijkste.
- Wil je meer verkeer naar je website genereren? Kies dan voor de strategie ‘Klikken maximaliseren.’ In dat geval worden je biedingen zodanig ingesteld dat er binnen je budget zoveel mogelijk klikken worden gegenereerd.
- Wil je meer conversies genereren? In dat geval heb je verschillende opties. Allereerst kun je kiezen voor ‘Aantal conversies maximaliseren’. De naam zegt het al – bij deze strategie worden je biedingen op zo’n manier ingesteld dat je binnen je budget zoveel mogelijk conversies genereert. Gaat het je niet om het aantal conversies, maar om de conversiewaarde? Kies dan voor ‘Conversiewaarde maximaliseren’. Ook de ‘Doel-CPA’ strategie is een goede keuze. Bij deze strategie worden je biedingen zodanig ingesteld dat dit zoveel mogelijk conversies oplevert tegen de doelkosten per actie. Deze doelkosten per actie stel je zelf in.
- Wil je je winst een boost geven? Neem dan ook eens een kijkje bij de ‘Doel-ROAS’ strategie. Bij deze strategie geef je vooraf aan hoeveel procent van de verkoopprijs een conversie maximaal mag kosten.
De voordelen van Smart Bidding
Het gebruik van Google Ads Smart Bidding heeft diverse voordelen.
- Google Ads krijgt steeds meer functies en mogelijkheden. Aan de ene kant is dit natuurlijk hartstikke fijn – hierdoor kun je je reclamecampagnes immers steeds beter afstemmen op jouw onderneming. Dit heeft echter ook een nadeel. Aangezien er steeds meer factoren zijn waarmee je rekening moet houden, kost het steeds meer tijd en moeite om uit te rekenen hoeveel je maximaal op advertentieruimte kunt bieden. Smart Bidding helpt je hier een handje bij. Dit kan een hoop tijd en inspanning (en dus geld) schelen.
- Smart Bidding zorgt ervoor dat je zo efficiënt mogelijk met je budget omgaat.
- Doordat je zelf een biedstrategie kunt kiezen, kun je Smart Bidding geheel afstemmen op jouw doelen en behoeften.
Onze tips voor het succesvol inzetten van Smart Bidding
Wil je ook aan de slag met Google Ads Smart Bidding? Onze Google AdWords experts hebben een aantal handige tips and tricks voor je verzameld.
-
Zorg ervoor dat je voldoende data hebt
Hoe meer data het algoritme verzamelt, hoe slimmer het algoritme wordt en hoe beter de biedingen geoptimaliseerd worden. Je zult daarom het meest van Smart Bidding profiteren als je al een tijdje met Google Ads werkt. Ook is het cruciaal dat je niet te veel verschillende campagnes gebruikt. Als je veel verschillende campagnes hebt lopen, bestaat namelijk de kans dat elke individuele campagne te weinig data ontvangt. Het samenvoegen van campagnes is dan een goede oplossing. Het is echter niet alleen van belang dat je voldoende data hebt – deze data moet ook stabiel zijn. Als je data constant hoge pieken en diepe dalen vertoont, kan het algoritme hier geen touw aan vastknopen. In dit soort situaties kan het dan ook voordeliger zijn om te werken met handmatige biedingen.
-
Testen, meten, evalueren en repeat
We zien vaak dat ondernemers de door hen gekozen biedstrategie uit enthousiasme onmiddellijk in hun hele account implementeren. We raden je echter aan om dit niet te doen. Het is immers nog maar de vraag of Smart Bidding betere resultaten gaat geven dan handmatige biedingen, en of je de juiste biedstrategie hebt gekozen. Om die reden is het raadzaam om om eerst een tijdje te experimenteren met verschillende biedstrategieën en deze resultaten met elkaar te vergelijken. Ook is het cruciaal om deze resultaten naast de resultaten van handmatige biedingen te leggen. Ben je helemaal tevreden? In dat geval kun je de strategie ook in de rest van je account implementeren. Let wel – het kan soms ook nuttig zijn om voor verschillende campagnes verschillende biedstrategieën te gebruiken.
-
Houd een oogje in het zeil
Er wordt vaak gedacht dat Smart Bidding ervoor zorgt dat je zelf weinig tot niets meer hoeft te doen. Helaas is Smart Bidding geen wondermiddel. Smart Bidding helpt je alleen op het gebied van biedingen – deze tool zorgt er (helaas) niet voor dat je advertentie plots van betere kwaliteit zijn. Ook zul je nog steeds zelf een zoekwoordenonderzoek moeten doen. Met andere woorden – als je advertenties van slechte kwaliteit zijn en je niet op de juiste zoekwoorden adverteert, zullen je advertenties ook mét Smart Bidding weinig opleveren.
Hulp nodig? Wij nemen graag het stokje van je over
Hoewel Smart Bidding je dus heel wat werk uit handen neemt, is het helaas niet mogelijk om achterover te leunen en blind op Smart Bidding te vertrouwen. Om optimaal van Smart Bidding te kunnen profiteren, zul je het algoritme goed in de gaten moeten houden en vooral veel moeten experimenteren, testen en evalueren. Kom je hier, naast het runnen van je onderneming, nauwelijks aan toe? Misschien is het uitbesteden van Google AdWords dan het overwegen waard. Het team van Intelligent Online helpt je graag! Je kunt ons bereiken via info@intelligentonline.nl of via 030-3070322.