Offline media heeft een positieve invloed op online media. Zodra een consument iets wil kopen via het internet, dan worden online- en offline kanalen gecombineerd. Hierdoor kan de consument zich oriënteren om uiteindelijk over te gaan tot een aankoop. Er is wetenschappelijk aangetoond dat consumenten eerst online reviews raadpleegt alvorens zij offline een product gaan aankopen. Een online contact bij een offline verkoop noemt men het ROPO- effect (Research Online, Purchase Offline). Het is logisch dat bedrijven niet wisten wat de invloed van online kanalen op offline verkoop was. Dankzij de draagwijdte van de smartphones zijn de marketeers hier slim op in gaan spelen.
Daarom biedt Intelligent Online een totaalcampagne aan voor zowel offline media als online media.
Het ROPO- effect
ROPO- effect zorgt ervoor dat de online marketingstrategie wordt beïnvloed door offline sales toe te passen. Vanuit het standpunt van de consument wordt dit ook wel ROBO- effect genoemd (Research Online,Buy Offline). Uit onderzoek is gebleken dat het online winkelen ook het offline winkelen voorlopig niet onderuit te halen is. De samenhang van de online- en offline kanalen is dus groot. Intelligent Online zal met de inspanning en de kennis bepalen welke kanalen gebruikt moeten worden om tot eem positief resultaat te komen.
Optimaliseer de online campagnes
Door de online campagnes te analyseren en optimaliseren kunnen de prestaties worden weergegeven. Dit geldt echter niet voor de resultaten van de offline sales. Deze kunnen wel apart worden meegenomen in de analyse. Houdt echter wel rekening met het ROPO- effect om de juiste informatie over te brengen. Als een consument bijvoorbeeld online naar informatie heeft gezocht maar offline een aankoop heeft gedaan. Dan is het interessant om online gerelateerde producten te promoten aan dezelfde consument. Op deze manier kunt u met de online campagnes veel gerichter communiceren.