Volgens een rapport van ComScore is de groep die voor toegang tot het internet uitsluitend gebruik maakt van een mobiel apparaat nu groter dan de groep die daarvoor een desktop inzet.
Een belangrijke factor moet daarbij echter niet over het hoofd worden gezien. Het betekent namelijk nog niet dat er ook in z’n algemeenheid frequenter via mobiele apparaten contact wordt gemaakt met het internet. Er wordt alleen data bijgehouden van mensen die exclusief gebruik maken van een van de twee genoemde platformen. In het rapport wordt aangegeven dat er nog steeds een behoorlijk grote gebruikersgroep is die van beide platformen gebruik maakt.
En ook al is dat laatstgenoemde een niet te missen feit, toch is er nu een belangrijke mijlpaal bereikt die aangeeft hoe ver mobiel het heeft weten te schoppen. Daarnaast vormen deze cijfers tevens een rooskleurig plaatje voor een verder groeiende online mobiele toekomst.
Een jaar geleden was het aantal exclusieve desktop gebruikers nog het dubbele van het aantal mobiele gebruikers. De meest recente cijfers geven overigens vooral aan dat de desktop op z’n retour is voor wat betreft populariteit. Het betekent niet dat apparaten voor mobiele internet-toegang de vrijgevallen plekken één op één overnemen.
Vorig jaar kwam het aantal exclusieve desktop-gebruikers nog uit op 19,1%, terwijl het aantal dit jaar blijft steken op 10,6%. Vorig jaar stond de teller voor exclusieve mobiele gebruikers op 10,8% in vergelijking met de huidige 11,3%. Zoals je ziet is de afname op het vlak van de desktops groter dan de toename voor wat betreft mobiel.
Ondanks deze cijfers is dit een belangrijke statistiek, omdat het bewijst dat het vanzelfsprekender voor mensen wordt om bewust voor een mobiel apparaat te kiezen om toegang te krijgen tot het internet.
De cijfers zien er weliswaar veelbelovend uit, maar dat betekent zeker niet dat de desktop al volledig heeft afgedaan. Dit zegt het rapport erover:
“Dit alles gezegd hebbende, kunnen we stellen dat desktops nog steeds een belangrijke rol spelen in de digitale wereld en het ziet er ook niet naar uit dat ze op korte termijn zullen gaan verdwijnen… Als mensen een nieuwe computer in de winkel kopen, geven ze nog steeds de voorkeur aan een desktop. Voor wat betreft online shopping blijkt dat nog steeds 87 procent van de aankopen via een desktop wordt gedaan tegenover 60 procent via een mobiel apparaat.“
De desktop computer is dus zonder twijfel nog steeds een blijvertje, alleen zien steeds minder mensen een desktop als het apparaat voor primair contact met het internet.
Meer informatie over adverteren op mobiel? Neem vrijblijvend contact op met Intelligent Online
Nu meer mobiele internetgebruikers dan desktop gebruikers
+ 150
Bedrijven helpen groeien.
Partner
Maandelijks
Opzegbaar
Inzicht
In rendement
gratis groeiscan?
Meer leads en omzet
Tegen lagere kosten
Ontdek groei kansen
100% vrijblijvend advies
Bedrijven die dankzij ons groeien
Advocaten bureau SAP over intelligent online
Verhuurbedrijf Huurland over Intelligent Online